Siirry suoraan sisältöön

Arkkitehtuuri 1 (5 op)

Toteutuksen tunnus: TR00BZ28-3010

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

28.11.2022 - 08.01.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 02.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kiinteistö- ja rakennusala

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Rakennusarkkitehtuurin tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Jorma Lehtinen
  • Kaisa Hyyti
  • Janne Järvinen

Ryhmät

  • TXR22S1
    Rakennusarkkitehtuurin tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opintojaksolla opiskelija tutustuu maailman arkkitehtuurin historiaan ja nykyarkkitehtuurin historiaan.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija hahmottaa arkkitehtuurin ja sisustuksen eri elementtien vaikutuksen kokonaisuuteen ja osaa liittää arkkitehtuurin historiallisesti oikeaan yhteyteen.
Opiskelija ymmärtää mistä arkkitehtuuri ja sisustus muodostuvat sekä pystyy näkemään rakenteet osana arkkitehtuurin kokonaisuutta.
Opiskelija tunnistaa erilaisia arkkitehtuurin ja sisustuksen tyylejä ja osaa luokitella arkkitehtuurin erilaisia osa-alueita.
Opiskelija tutustuu arkkitehtuurin teorioihin ja ymmärtää arkkitehtuurin aseman taiteen, tekniikan ja talouden yhdistelmänä.
Opiskelija tuntee arkkitehtuurin vaikutuksen yhteiskunnan toiminnassa.
Opiskelija ymmärtää ekologisuuden ja kestävän kehityksen arkkitehtuurissa.

Sisältö

Maailman arkkitehtuurin historia.
Arkkitehtuuriteorian perusteet.
Arkkitehtuurin perusteiden ja arkkitehtuurin sekä sisustuksen historian perusteiden hallinta.
Rakennusten rakennustekniikan historian perusteiden hallinta.
Arkkitehtuuri, konservoinnin ja restauroinnin yhteys.
Arkkitehtuuri ja yhteiskunta.
Ekologia ja kestävä kehitys arkkitehtuurissa.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa kurssilla opetetut asiat vain tyydyttävästi.
Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa.
Opiskelija ei täysin pysty hahmottamaan aiheen perusideoita eikä sen vuoksi pysty täysin soveltamaan oppimaansa käytännön työhön. Harjoitustehtävissä perustelut ovat haparoivia ja puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta.
Harjoitustöissä työskentely ei ole ollut itsenäistä ja on ollut hyvin paljon tarvetta lisäohjaukselle. Kokonaisuudesta näkyy, että siihen ei ole lainkaan paneuduttu eikä kokonaisuus ole tasapainoinen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija hallitsee kurssilla opetetut asiat hyvin.
Opiskelijalla ei juuri ole poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä. Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön sekä osaa selittää asiantuntevasti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset.
Harjoitustöissä työskentely on ollut riittävän itsenäistä mutta myös ohjaukselle on ollut tarvetta. Opiskelija hallitsee tehtävän kokonaisuuden.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hallitsee kurssilla opetetut asiat kiitettävästi.
Opintojaksolle asetetut tavoitteet on saavutettu kiitettävällä tavalla. Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti.
Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut sekä aikaisemmin opitut asiat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön. Opiskelija osaa selittää ja perustella asiantuntevasti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset. Työskentely on ollut riittävän itsenäistä. Opiskelija hallitsee kokonaisuuden sekä teoreettisesti että käytännössä.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa.
Opiskelija ei täysin pysty hahmottamaan aiheen perusideoita eikä sen vuoksi pysty täysin soveltamaan oppimaansa käytännön työhön. Harjoitustehtävissä perustelut ovat haparoivia ja puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta.
Harjoitustöissä työskentely ei ole ollut itsenäistä ja on ollut hyvin paljon tarvetta lisäohjaukselle. Kokonaisuudesta näkyy, että siihen ei ole lainkaan paneuduttu eikä kokonaisuus ole tasapainoinen.

Esitietovaatimukset

Ei esitietovaatimuksia.

Lisätiedot

Osallistuminen lähiopetukseen ja harjoitustöiden aikataulun mukainen palautus on arviointiperuste.