Siirry suoraan sisältöön

Viestintä ja kieliopinnot (englanti) (5 op)

Toteutuksen tunnus: TR00BZ21-3009

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 27.08.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
28.08.2023 - 17.12.2023
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
(2019-2024) Kiinteistö- ja rakennusala
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Rakennusarkkitehtuurin tutkinto-ohjelma
Opettajat
Jorma Lehtinen
Kaisa Hyyti
Jonita Martelius
Taru Lyly
Ryhmät
TXR21S1
Rakennusarkkitehtuurin tutkinto-ohjelma päivä
Opintojakso
TR00BZ21

Toteutuksella on 18 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 54 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ti 05.09.2023 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Viestintä ja kieliopinnot / suomi
MPA3018 Oppimistila
Ke 06.09.2023 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Viestintä ja kieliopinnot (englanti) TR00BZ21-3009
MPA5018 Oppimistila
Ti 12.09.2023 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Viestintä ja kieliopinnot (englanti) TR00BZ21-3009
MPA5018 Oppimistila
Ke 13.09.2023 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Viestintä ja kieliopinnot (englanti) TR00BZ21-3009
MPA5018 Oppimistila
Ti 19.09.2023 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Viestintä ja kieliopinnot (englanti) TR00BZ21-3009
MPA2022 Visuaalinen kulttuurikasvatus ja kuvataide
Ti 26.09.2023 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Viestintä ja kieliopinnot (englanti) TR00BZ21-3009
MPA3018 Oppimistila
Ti 03.10.2023 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Viestintä ja kieliopinnot (englanti) TR00BZ21-3009
MPA5018 Oppimistila
Ke 04.10.2023 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Viestintä ja kieliopinnot (englanti) TR00BZ21-3009
MPA5019 Oppimistila
Ti 10.10.2023 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
ITSEOPISKELU Viestintä ja kieliopinnot (englanti) TR00BZ21-3009
Ke 11.10.2023 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Viestintä ja kieliopinnot (englanti) TR00BZ21-3009
MPA6009 Oppimistila
Ti 24.10.2023 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
TENTTI DIGILUOKASSA MPA3008 Viestintä ja kieliopinnot (englanti) TR00BZ21-3009
MPA6009 Oppimistila
Ke 25.10.2023 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Viestintä ja kieliopinnot (englanti) TR00BZ21-3009
MPA6009 Oppimistila
Ti 31.10.2023 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Viestintä ja kieliopinnot // Itsenäinen työskentely
MPD3012 Hiljainen työtila
Ke 01.11.2023 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Viestintä ja kieliopinnot (englanti) TR00BZ21-3009
MPC4012 Oppimistila
Ti 07.11.2023 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
ALOITUS luokassa MPA2022 Viestintä ja kieliopinnot (englanti) TR00BZ21-3009
MPA2022 Visuaalinen kulttuurikasvatus ja kuvataide
MPA6019 Oppimistila
Ke 08.11.2023 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Viestintä ja kieliopinnot (englanti) TR00BZ21-3009
MPA2022 Visuaalinen kulttuurikasvatus ja kuvataide
Ti 14.11.2023 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Viestintä ja kieliopinnot (englanti) TR00BZ21-3009
MPA2022 Visuaalinen kulttuurikasvatus ja kuvataide
Ke 15.11.2023 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Viestintä ja kieliopinnot (englanti) TR00BZ21-3009
MPA2022 Visuaalinen kulttuurikasvatus ja kuvataide
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelija osaa käyttää viestintää ammattimaisesti sekä englannin kieltä arkkitehtuurin opinnoissa ja rakennusarkkitehdin ammatissa.
Opiskelija pystyy toimimaan opiskeluaikana rakentavasti, omatoimisesti ja aktiivisesti kaikissa vuorovaikutustilanteissa, mm. ryhmätöissä.
Opiskelija tuntee erilaiset vuorovaikutustilanteet työelämässä, pystyy tulkitsemaan toisten suhtautumista ja tarkkailemaan oman viestintänsä herättämiä tuntemuksia ja vaikutuksia. Opiskelija pystyy arvioimaan omaa viestintäosaamistaan.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija tuntee projektiviestinnän vaatimukset ja opinnäytetyöprosessin.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa laatia tutkimussuunnitelman, viitata käytettyihin lähteisiin ja tuntee kirjoitusprosessin. Opiskelija osaa argumentoida ja perustella valintojaan sekä hallitsee opinnäytetyön raportoinnin. Hän tuntee tutkimus- ja kehitysviestinnän eettiset vaatimukset.
Opiskelija osaa käyttää ammatillista englannin kieltä rakennusarkkitehdin ammatissa sekä teoriassa että käytännössä.
Opiskelija osaa viestiä sujuvasti ja tehokkaasti englanniksi ammattialansa opiskelu- ja työtehtävissä, ja hän pystyy käyttämään englantia oman ammattitaitonsa kehittämisessä. Hän osaa toimia luontevasti monikulttuurisissa ympäristöissä ottaen huomioon viestintätilanteiden erityispiirteitä ja osallistujien kulttuuriset ja kielelliset lähtökohdat.
Opiskelija pystyy hankkimaan ammattialallaan tarvittavaa tietoa eri lähteistä sekä käsittelemään ja välittämään sitä kirjallisesti ja suullisesti.
Opiskelijalla on realistinen käsitys kieli- ja viestintäosaamisestaan ja hän asennoituu myönteisesti sen kehittämiseen ammattitaitonsa osana. Opiskelijan suulliset ja kirjalliset viestintätaidot vastaavat Eurooppalaisen viitekehyksen taitotasoa B2.

Sisältö

Opintojakso toteutetaan rakennusarkkitehtuurin, viestinnän ja kieltenopetuksen yhteisopetuksena, jonka teema määritellään kurssin toteutussuunnitelmassa.
Hankkeisiin ja opinnäytetyöprosessiin liittyvä raportointi suullisesti ja kirjallisesti:
- ryhmätyötaidot
- projektiviestintä
- opinnäytetyötekstin laatiminen
- englanninkielisen abstraktin laatiminen
- lähteiden käyttö
- tiedonhankinnan ja jäsentämisen taidot
- argumentointi ja perustelu
- tutkimus- ja kehitystoiminnan tekstit
Opintojakson englannin opetuksen sisällöissä keskitytään seuraaviin suullista ja kirjallista viestintätaitoa lisääviin aihealueisiin alakohtaisesti painottaen:
- Ammattialan keskeiset vuorovaikutustilanteet: yksilö- ja ryhmäviestintä
- Ammattialan keskeiset käsitteet ja termit
- Ammattialan tekstikäytänteet ja asiakirjat
- Tiedon hankinta, käsittely, soveltaminen ja välittäminen
- Ammattialan organisaatiot, työympäristöt, -tehtävät, -prosessit ja -välineet
- Koulutus ja urasuunnittelu omalla ammattialalla
- Kieli- ja viestintätaidon itsearviointi ja oppimisstrategioiden kehittäminen
Opintojakson sisältö määräytyy koulutusohjelmakohtaisesti.
Yksityiskohtaisempi sisältö on kuvattu opintojakson toteutussuunnitelmassa.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää, että opiskelija saavuttaa opintojakson tavoitteet toteutuksessa määritellyllä tavalla.
Opiskelija pystyy nimeämään oman viestintänsä ominaispiirteitä saamiensa ohjeiden ja palautteen perusteella ja tunnistaa viestintäprosessin osatekijät.
Opiskelija osallistuu yhteisön vuorovaikutustilanteisiin, vastaanottaa ja antaa palautetta. Hän tunnistaa yhteisöjen vuorovaikutustilanteiden ominaispiirteet.
Opiskelija laatii viestejä annettujen ohjeiden ja mallin mukaan, hankkii ohjatusti tietoa ja käyttää sitä tuotoksissaan.
Ammattialaansa liittyvissä englanninkielisissä viestintätilanteissa opiskelija
• luottaa viestintätaitoonsa niin että selviää ammatin kielenkäyttötilanteista tarkentavien kysymysten ja omien lyhyiden puheenvuorojen avulla
• ymmärtää puhekumppanin viestintää niin että pystyy toimimaan sen perusteella asianmukaisesti
• ilmaisee ajatuksensa yksinkertaisesti ja pääosin yhtenäisesti sekä kohtalaisen ymmärrettävästi, vaikka ammattialan erityiskielessä on puutteita ja viestin välittymistä haittaavia kielivirheitä esiintyy
• laatii yksinkertaisia määrämuotoisia tekstejä itsenäisesti sekä laajempia tekstejä kielellisten apuvälineiden avulla

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija pystyy arvioimaan omaa viestintäosaamistaan ja muodostamaan viestinnällisiä kehittämistavoitteita. Opiskelija toimii tavoitteellisesti alan vuorovaikutustilanteissa, tuntee yhteisön sisäisen ja ulkoisen viestinnän merkityksen. Hän kuuntelee, havainnoi ja tulkitsee viestejä tarkoituksenmukaisesti.
Opiskelija viestii asiantuntijana jäsentyneesti, ymmärrettävästi ja kiinnostavasti sekä kohdentaa viestinsä vastaanottajan ja tilanteen mukaisesti. Opiskelija perustelee näkemyksensä.
Opiskelija hankkii alansa tietoa ja käyttää sitä kriittisesti. Opiskelija osaa työstää tavoitteellisen kirjallisen, suullisen tai visuaalisen esityksen kohdeyleisölle. Opiskelija hyödyntää tehtävissä tekstilajitietoutta kielenkäyttösuositusten mukaisesti.
Ammattialaansa liittyvissä englanninkielisissä viestintätilanteissa opiskelija
• luottaa viestintätaitoonsa niin että selviää alan kielenkäyttötilanteista ammattialan tehtävän tavoitteiden mukaisesti
• vaihtaa ajatuksia tasaveroisena kumppanina itsenäisen kielenkäyttäjän kanssa
• viestii aloitteellisesti ammatillisissa kielenkäyttötilanteissa ottaen jossain määrin huomioon osallistujien kieli- ja kulttuuritaustat sekä tilanteen vaatimukset
• ilmaisee itseään viivytyksettä selkeästi ja yksityiskohtaisesti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija haluaa ja osaa kehittää suomen kielen ja viestinnän taitojaan osana omaa ammattitaitoaan sekä pystyy viestimään tarkoituksenmukaisesti, luovasti ja persoonallisesti.
Opiskelija käyttää viestintätapoja luovasti sekä hyödyntää viestintäkanavia ja –välineitä tarkoituksenmukaisesti yhteisöjen sisäisissä ja ulkoisissa vuorovaikutustilanteissa. Opiskelija argumentoi taitavasti sekä osoittaa, jakaa ja rakentaa asiantuntijuuttaan yhteisössä.
Opiskelija hankkii tietoa itsenäisesti ja asiantuntevasti tuottaakseen uutta tietoa tai uusia näkökulmia. Opiskelija käyttää kieltä luovasti sekä alansa käytänteiden ja kielenkäyttösuositusten mukaisesti.
Ammattialaansa liittyvissä englanninkielisissä viestintätilanteissa opiskelija
• luottaa viestintätaitoonsa niin, että pystyy osallistumaan aloitteellisesti alan kielenkäyttötilanteisiin eri viestintätilanteiden käytäntöjä noudattaen
• vaihtaa ajatuksia selkeästi ja sujuvasti tasaveroisena kumppanina taitavan kielenkäyttäjän kanssa
• viestii aloitteellisesti myös vaativissa ammatillisissa kielenkäyttötilanteissa ottaen huomioon osallistujien kieli- ja kulttuuritaustat
• ilmaisee itseään tehokkaasti ja tarkasti
• käyttää vaativaa ammattisanastoa täsmällisesti
• ääntää englantia selkeästi sekä painottaa ja rytmittää puhettaan niin, että kokonaisviesti vahvistuu
• tuottaa eri tekstilajien edellyttämiä selkeitä, hyvin jäsenneltyjä ja vaikuttavia tekstejä

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää, että opiskelija saavuttaa opintojakson tavoitteet toteutuksessa määritellyllä tavalla.
Opiskelija pystyy nimeämään oman viestintänsä ominaispiirteitä saamiensa ohjeiden ja palautteen perusteella ja tunnistaa viestintäprosessin osatekijät.
Opiskelija osallistuu yhteisön vuorovaikutustilanteisiin, vastaanottaa ja antaa palautetta. Hän tunnistaa yhteisöjen vuorovaikutustilanteiden ominaispiirteet.
Opiskelija laatii viestejä annettujen ohjeiden ja mallin mukaan, hankkii ohjatusti tietoa ja käyttää sitä tuotoksissaan.
Ammattialaansa liittyvissä englanninkielisissä viestintätilanteissa opiskelija
• luottaa viestintätaitoonsa niin että selviää ammatin kielenkäyttötilanteista tarkentavien kysymysten ja omien lyhyiden puheenvuorojen avulla
• ymmärtää puhekumppanin viestintää niin että pystyy toimimaan sen perusteella asianmukaisesti
• ilmaisee ajatuksensa yksinkertaisesti ja pääosin yhtenäisesti sekä kohtalaisen ymmärrettävästi, vaikka ammattialan erityiskielessä on puutteita ja viestin välittymistä haittaavia kielivirheitä esiintyy
• laatii yksinkertaisia määrämuotoisia tekstejä itsenäisesti sekä laajempia tekstejä kielellisten apuvälineiden avulla

Esitietovaatimukset

Englannin kielen ammatillisen kieli- ja viestintätaidon omaksuminen edellyttää Eurooppalaisen viitekehyksen lähtötasoa B2.

Lisätiedot

Opiskelija on saavuttaa englannin kielessä sellaisen suullisen ja kirjallisen taidon, joka ammatin harjoittamisen ja ammatillisen kehityksen kannalta on tarpeellinen (Asetus 352/2003, 8 §).

Siirry alkuun