Siirry suoraan sisältöön

Esimiehenä kehittyminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: LY00EC26-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

14.11.2022 - 18.12.2022

Ajoitus

20.01.2023 - 31.03.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

Leiritie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 35

Koulutus

  • Julkisten hankintojen tutkinto-ohjelma (YAMK, Yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon ala)

Opettaja

  • Helena Kuusisto-Ek

Vastuuopettaja

Kaija Haapasalo

Ryhmät

  • L1222S6
    Julkisten hankintojen tutkinto-ohjelma, ylempi amk , liiketalous

Tavoitteet

Opiskelija tuntee johtamiskäyttäytymisen ulottuvuudet ja osaa arvioida ja kehittää itseään esimiehenä ja johtajana. Hän tuntee organisaatiokäyttäytymisen tekijöitä ja tietää, miten esimiehen oma toiminta vaikuttaa työyhteisöön, tiimeihin ja yksilöihin. Opiskelija osaa kehittää erilaisia työyhteisöitä ja kykenee luomaan niissä hyvän kannustavan työilmapiirin. Opiskelija osaa hyödyntää johtamis- ja esimiesviestintää ja rakentaa sen avulla hyvää toimintakulttuuria

Sisältö

Erilaiset lähestymistavat esimiestyöhön
Omien vahvuuksien tunnistaminen ja hyödyntäminen esimiestyössä
Esimiestyö erilaisissa työkonteksteissa
Toimintakulttuurin kehittäminen osana esimiestyötä
Esimiesviestinnän kokonaisuus

Aika ja paikka

Opintojakso toteutetaan kokonaan verkossa.

Oppimateriaalit

Valinnainen kirjallisuus ( näistä valitaan kolme). Artikkelit ilmoitetaan myöhemmin.

Johtaminen. Keskeiset käsitteet, teoriat ja mallit. Riitta Viitala ja Eila Jylhä. Edita 2019
Esimiesosaaminen. Liiketoiminnan menestystekijä. Riitta Hyppänen. Edita 2015
Uuden esimiehen kirja. Tulevaisuuden johtajalle. Jari Salminen. J_Impact 2017
Asiantuntijasta esimies. Vesa Ristikangas, Tapio Aaltonen & Eeva Pitkänen Alma Talent 2015 tai 2008
Valmentava esimies. Marjo-Riitta Ristikangas – Leni Grünbaum. Alma Talent 2013
Aaltonen, Tapio & Ahonen, Pirjo & Sahimaa, Jaakko: Johda merkitystä AlmaTalent 2020
Lange, Ira & Järvinen, Kati: Pelko pois – Kohti rohkeaa johtamista, Alma Talent 2019
Maula, Hanna & Maula, Jesse: Design ja johtaminen, Alma Talent 2019
Rantanen, Marjo: Tunnelmajohtaja, Alma Talent 2018
Johtajuus. Kirkas suunta ja ihmisten voima. Matti Alahuhta. Docendo 2015.
Johtamisesta. Arto Hiltunen. TalentumPro 2015.
Moninaisuuden johtaminen - ytimessä johtajan itsetuntemus. Sari Ajanko. Suomen Liikekirjat 2016.
Mielen johtaminen organisaatioissa. Helena Åhman. SanomaPro 2012.
Johdatko mielelläsi. Esimies ihmismielen ymmärtäjänä. Pekka Järvinen. SanomaPro 2013.
Ammatillinen käyttäytyminen. Tie onnistumiseen. Pekka Järvinen . Alma Talent 2018
Ajatteleva johtaja. Miten johdat itseäsi, tiimiäsi ja organisaatiotasi huipputuloksiin?
Rasmus Hougaard, Teetta Kalajo, Heljä Ora. Alma Talent 2018.
DRAIVI. Voiko sisäistä motivaatiota johtaa? Frank Martela & Karoliina Jarenko. TalentumPro 2015.
Johtaja muutoksen ytimessä. Käsikirja uudistumismatkalle. Hille Korhonen, Tytti Bergman AlmaTalent 2019
Esimiehenä arjessa. Henrietta Aarnikoivu, Alma Talent 2008
Keskity olennaiseen esimies. Henrietta Aarnikoivu. Talentum 2013
Läsnä etänä. Seitsemän oppituntia tulevaisuuden työelämästä. Kati Haapakoski – Anna Niemelä – Elina Yrjölä. Alma Talent 2020

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan kokonaan verkossa keväällä 2023.
Opintojakso rakentuu verkkowebinaareista, vertaistyöskentelystä ja itsenäisestä opiskelusta.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä.

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaista suoritustapaa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan ajankäyttö opintojaksolla jakautuu seuraavasti:
webinaarit 12 tuntia
vertaistyöskentely 23 tuntia
kirjallisuuteen perehtyminen 50 tuntia
oppimistehtävän kirjoittaminen 50 tuntia

Sisällön jaksotus

Webinaarien teemat:
Tammikuu:
Esimiestyön kokonaisuus
Erilaiset lähestymistavat esimiestyöhön
Omien vahvuuksien tunnistaminen ja hyödyntäminen esimiestyössä
Helmikuu:
Esimiestyö erilaisissa työkonteksteissa
Toimintakulttuurin kehittäminen osana esimiestyötä
Esimiesviestinnän kokonaisuus
Maaliskuu:
Esimiestyön psykologiaa
Tulevaisuuden esimiestyön painopiste-alueet

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson osaamistavoitteet, sisältö, oppimismateriaali, suoritustapa ja arviointi käydään läpi ensimmäisellä opetuskerralla.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on suorittanut opintojakson oppimistehtävät ja osoittanut niissä hallitsevansa opintojakson perussisällön. Soveltamisessa työelämän tilanteisiin ja/tai osaamisen jakamisessa on paljon parannettavaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on suoriutunut opintojakson tehtävistä kokonaisuutena hyvin. Hän on ollut aktiivinen oppija yksilönä ja tiimissä. Opiskelija on osoittanut kirjallisuudesta, luennoilta ja muista lähteistä hankkimansa tiedon ja käytänteiden soveltamiskykyä työelämää analysoivissa ja kehittävissä tehtävissä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on suorittanut kaikki opintojakson osiot kiitettävästi. Hän on osoittanut mielenkiintoa ja motivaatiota oppia yksilönä ja tiimissä, ja hän on jakanut osaamistaan toisille. Opiskelija hallitsee opintosisällön ja soveltaa kirjallisuudesta, luennoilta ja muista lähteistä oppimaansa taitavasti työelämää analysoivissa ja kehittävissä tehtävissä.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija on suorittanut opintojakson oppimistehtävät ja osoittanut niissä hallitsevansa opintojakson perussisällön. Soveltamisessa työelämän tilanteisiin ja/tai osaamisen jakamisessa on paljon parannettavaa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kiitettävä ( 5)
Opiskelija hallitsee laajasti ja monipuolisesti opintojakson teemaan liittyvää teoriaa ja osaa soveltaa sitä kattavasti omaan työhönsä. Omaan työhön liittyvät kehittämisehdotukset ovat perusteltuja ja oppimisraportti muodostaa selkeän ja jäsennellyn kokonaisuuden.

Hyvä ( 3-4)
Opiskelija hallitsee hyvin teemaan liittyvää teoriaa ja osaa soveltaa sitä omaan työhönsä. Omaan työhön liittyvät kehittämisehdotukset ovat osin perusteltuja ja oppimisraportti on selkeä, mutta jäsentelyssä on kehitettävää.

Tyydyttävä 1-2)
Opiskelija hallitsee jonkin verran teemaan liittyvää teoriaa ja osaa soveltaa sitä omaan työhönsä. Opiskelija osaa esittää joitain kehittämisehdotuksia omaan työhönsä. Oppimisraportti vaatii jäsentelyä ja selkiyttämistä.

Esitietovaatimukset

Suoritettu korkeakoulututkinto