Tekniikan alan ruotsi (5 op)
Toteutuksen tunnus: TX00EA96-3010
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
01.05.2023 - 31.05.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
21.08.2023 - 15.12.2023
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Puhtaat ja älykkäät ratkaisut
- Toimipiste
- Leiritie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 40
- Koulutus
- Bio- ja kemiantekniikan tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Minna Paananen-Porkka
- Ryhmät
-
MATPI21Materiaali- ja pinnoitetekniikka
-
KEM21Kemian prosessitekniikka
-
TXM21S1Bio- ja kemiantekniikan tutkinto-ohjelma päivä
- Opintojakso
- TX00EA96
Toteutuksella on 16 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 40 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ke 23.08.2023 klo 08:00 - 11:00 (3 t 0 min) |
Tekniikan alan ruotsi TX00EA96-3010 |
MMC230
Oppimistila
|
Ke 30.08.2023 klo 08:00 - 11:00 (3 t 0 min) |
Tekniikan alan ruotsi TX00EA96-3010 |
MMC230
Oppimistila
|
Ke 06.09.2023 klo 08:00 - 11:00 (3 t 0 min) |
Tekniikan alan ruotsi TX00EA96-3010 |
MMC230
Oppimistila
|
Ke 13.09.2023 klo 08:00 - 11:00 (3 t 0 min) |
Tekniikan alan ruotsi TX00EA96-3010 |
MMC230
Oppimistila
|
Ke 20.09.2023 klo 08:00 - 11:00 (3 t 0 min) |
Tekniikan alan ruotsi TX00EA96-3010 |
MMC230
Oppimistila
|
Ke 27.09.2023 klo 08:00 - 11:00 (3 t 0 min) |
Tekniikan alan ruotsi TX00EA96-3010 |
MMC230
Oppimistila
|
Ke 04.10.2023 klo 08:00 - 11:00 (3 t 0 min) |
Tekniikan alan ruotsi TX00EA96-3010 |
MMC230
Oppimistila
|
Ke 11.10.2023 klo 08:00 - 11:00 (3 t 0 min) |
Tekniikan alan ruotsi TX00EA96-3010 |
MMC230
Oppimistila
|
Ma 23.10.2023 klo 11:00 - 13:00 (2 t 0 min) |
Tekniikan alan ruotsi TX00EA96-3010 |
MMC308
Oppimistila
|
Ma 30.10.2023 klo 11:00 - 13:00 (2 t 0 min) |
Tekniikan alan ruotsi TX00EA96-3010 |
MMC308
Oppimistila
|
Ma 06.11.2023 klo 11:00 - 13:00 (2 t 0 min) |
Tekniikan alan ruotsi TX00EA96-3010 |
MMC308
Oppimistila
|
Ma 13.11.2023 klo 11:00 - 13:00 (2 t 0 min) |
Tekniikan alan ruotsi TX00EA96-3010 |
MMC308
Oppimistila
|
Ma 20.11.2023 klo 11:00 - 13:00 (2 t 0 min) |
Tekniikan alan ruotsi TX00EA96-3010 |
MMC308
Oppimistila
|
Ma 27.11.2023 klo 11:00 - 13:00 (2 t 0 min) |
Tekniikan alan ruotsi TX00EA96-3010 |
MMC308
Oppimistila
|
Ma 04.12.2023 klo 11:00 - 13:00 (2 t 0 min) |
Tekniikan alan ruotsi TX00EA96-3010 haastattelut |
MMC308
Oppimistila
|
Ma 11.12.2023 klo 11:00 - 13:00 (2 t 0 min) |
Tekniikan alan ruotsi TX00EA96-3010 haastattelut |
MMC308
Oppimistila
|
Tavoitteet
Opiskelija saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön (1129/2014, 7 §) edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen (ruotsin kielen tai suomen toisena kielenä) suullisen ja kirjallisen taidon. Opiskelija osaa viestiä suullisesti ja kirjallisesti oman alansa työympäristössä ja monialaisen työyhteisön jäsenenä ottaen eettisesti huomioon erilaiset toimijat työskentelyssään ruotsin kielellä sekä Suomessa että Pohjoismaissa TAI suomen kielellä (S2) Suomessa ottaen huomioon viestintätilanteeseen osallistuvien kulttuurisia ja kielellisiä lähtökohtia.
Opiskelijan suulliset ja kirjalliset viestintätaidot (ruotsi tai suomi toisena kielenä) ovat vähintään Eurooppalaisen viitekehyksen taitotasoa B1. Opiskelija osaa hankkia ammattialaansa liittyvää tietoa eri lähteistä ja välittää tietoa kirjallisesti ja suullisesti hyödyntäen teknologiaa ja digitalisaation suomia mahdollisuuksia oman alansa työtehtävissä. Opintojen aikana opiskelijalle syntyy kyky ottaa vastuuta oman kieli- ja viestintäosaamisensa kehittämisestä sekä kyky ja motivaatio kehittää niitä.
Sisältö
Opintojakson sisältö määräytyy tutkintokohtaisesti, ja sisällöt ovat kullekin tutkintoalalle olennaisia suullisia ja kirjallisia harjoituksia:
• Ammattialan keskeiset kansainväliset ja kotikansainväliset vuorovaikutustilanteet: yksilö- ja ryhmäviestintä
• Ammattialan keskeiset käsitteet ja termit
• Ammattialan organisaatiot, työympäristöt, -tehtävät, -prosessit ja -välineet
• Kieli- ja viestintätaidon itsearviointi ja oppimisstrategioiden kehittäminen
Oppimateriaalit
e-kirja: Kontakt - Svenska inom teknik (Anna-Maija Pietilä, Edita, 2022)
Opinaika (koulun tarjoama kieliopin harjoittelualusta)
Moodle (ohejeet ja kotitehtävät)
Opetusmenetelmät
suullinen ja kirjallinen pari-, ryhmä- ja yksilötyöskentely
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
sovitaan kurssin aikana
uusinnat Examissa
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Mikäli opiskelijalla on ruotsin YO-kokeiden arvosanana M, E, L tai muu vahva näyttö (todistukset) toisen kotimaisen kielen osaamisesta, opiskelijalla on mahdollista suorittaa ruotsi näyttökokeilla (kirjallinen ja suullinen). Tästä tulee keskustella opettajan kanssa.
Mikäli opiskelijan koulusivistyskieli on ruotsi, hänen tutkintoonsa ei sisälly tämä opintojakso.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
max. 135 t (27t/opintopiste)
Sisällön jaksotus
kielioppi
työelämän ruotsi
alakohtainen ruotsi
Lisätietoja opiskelijoille
Suullinen ja kirjallinen kielitaito arvioidaan erillisillä arvosanoilla, ja näiden keskiarvo muodostavat kurssiarvosanan.
70% läsnäolopakko
Tarkempi aikataulutus kurssin alussa
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy tavallisimmissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa kirjoittaa yksinkertaista, osin epäyhtenäistä tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa. Hän osallistuu yksinkertaiseen vuorovaikutukseen, mutta tarvitsee usein tukea keskustelukumppanilta. Hän hallitsee tavallista oman alan ja yleiskielen sanastoa, mutta epätarkkuudet ja muiden kielten vaikutus voivat häiritä viestin perillemenoa. Hän käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti. Hän ääntää pääosin ymmärrettävästi, vaikka ääntäminen poikkeaa kohdekielestä ja lauserytmin hitaus vaikeuttaa viestinnän toimivuuden arviointia.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa kirjoittaa sisällöllisesti eheän tekstin, jossa viesti välittyy, ja osallistuu aloitteellisesti vuorovaikutukseen alan tutuissa tilanteissa. Hän osaa käyttää kohtalaisesti oman alan ja yleiskielen perussanastoa. Sanavalinnoissa voi esiintyä epätarkkuuksia ja rakenteissa puutteita, jotka eivät kuitenkaan häiritse viestintää. Hän ääntää ymmärrettävästi, eivätkä lauserytmin katkot haittaa viestin perille menoa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa kirjoittaa selkeää ja yksityiskohtaista tekstiä tilanteeseen sopivalla ja osuvalla tavalla. Hän osallistuu aktiivisesti ja tilanteen mukaisesti vuorovaikutukseen ammattialan tilanteissa. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta ja ottaa huomioon keskustelukumppanin. Hän käyttää oman alan ja yleiskielen sanastoa monipuolisesti ja rakenteita lähes virheettömästi. Hän ääntää selkeästi ja lauserytmi on luontevaa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy tavallisimmissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa kirjoittaa yksinkertaista, osin epäyhtenäistä tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa. Hän osallistuu yksinkertaiseen vuorovaikutukseen, mutta tarvitsee usein tukea keskustelukumppanilta. Hän hallitsee tavallista oman alan ja yleiskielen sanastoa, mutta epätarkkuudet ja muiden kielten vaikutus voivat häiritä viestin perillemenoa. Hän käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti. Hän ääntää pääosin ymmärrettävästi, vaikka ääntäminen poikkeaa kohdekielestä ja lauserytmin hitaus vaikeuttaa viestinnän toimivuuden arviointia.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
3 kirjallista koetta (n. 1 tunnin mittaisia)
suullinen esitys
haastattelu (vain arvosanat 3-5)
tehtävien suorittaminen (taso, aikataulussa pysyminen)
osallistuminen (tuntiaktiivisuus, kotitehtävät)
opiskelijan oma arvio suullisesta ja kirjallisesta osaamisestaan peilaten Arenen taitotasokuvauksiin
Esitietovaatimukset
Eurooppalaisen kielitaidon viitekehyksen taitotaso (CEF) B1
Lisätiedot
Opintojakson tarkennettu sisältö määräytyy tutkintosuunnitelmakohtaisesti, ja se integroidaan tutkinnon kontekstiin opetussuunnitelmassa ja substanssiopintoihin. Suullisen ja kirjallisen kielitaidon osaaminen arvioidaan erikseen.