Siirry suoraan sisältöön

Terveyden edistämisen toimintamallien ja interventioiden suunnittelu ja vaikuttavuus (10 op)

Toteutuksen tunnus: S000ER36-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
28.11.2022 - 11.12.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
16.01.2023 - 28.05.2023
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
10 op
Toteutustapa
Lähi- ja etäopetus
Yksikkö
(2019-2024) Terveys
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
Terveyden edistämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Opettajat
Minna Lamppu
Arja Liinamo
Pirjo Koski
Laura Juvonen
Jaana Seitovirta
Sari Haapio
Vastuuopettaja
Sari Haapio
Ryhmät
S1922S6
Terveyden edistämisen tutkinto-ohjelma ylempi
Opintojakso
S000ER36

Toteutuksella on 5 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 27 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ti 14.03.2023 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Terveyden edistämisen toimintamallien ja interventioiden suunnittelu ja vaikuttavuus S000ER36-3002
Ti 11.04.2023 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Terveyden edistämisen toimintamallien ja interventioiden suunnittelu ja vaikuttavuus S000ER36-3002
Pe 14.04.2023 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Terveyden edistämisen toimintamallien ja interventioiden suunnittelu ja vaikuttavuus S000ER36-3002
Ti 25.04.2023 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Terveyden edistämisen toimintamallien ja interventioiden suunnittelu ja vaikuttavuus S000ER36-3002
To 25.05.2023 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Terveyden edistämisen toimintamallien ja interventioiden suunnittelu ja vaikuttavuus S000ER36-3002
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa soveltaa terveyden edistämisen teorioita ja näyttöön perustuvaa tietoa väestön terveyttä edistävien toimintamallien ja ohjelmien suunnittelussa ja arvioinnissa - osaa hyödyntää monialaisuutta terveyden edistämisen toiminnassa
- tuntee terveys- ja hyvinvointivaikutusten ennakkoarvioinnin käytännöt
- hallitsee terveyden edistämisen käytäntöjen kehittämisen näyttöön perustuvasti

Sisältö

- terveyden edistämisen tarpeenmukainen kohdentaminen väestöryhmissä innovatiivisella ja kokeilevalla työotteella
- kohderyhmien osallistaminen ja käyttäjälähtöinen palvelujen kehittäminen
- taide ja kulttuuri terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
- terveysteknologia ja virtuaaliset menetelmät terveyden edistämisessä
- terveys- ja hyvinvointivaikutusten ennakkoarviointi
- terveyden edistämisen työmenetelmien ja intervention suunnittelu ja vaikuttavuuden arviointi

Aika ja paikka

16.1.2023 - 28.5.2023. Tarkempi aikataulu on lukujärjestyksessä.

Oppimateriaalit

Materiaalit ovat Moodlessa

Opetusmenetelmät

Aktivoivat luennot
Moodletyöskentely
Itsenäinen ja ryhmätyöskentely
Ryhmäkeskustelu ja reflektio
Projektityö ryhmässä

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Oppimistehtävien palautus opintojaksolla sovittuina ajankohtina.

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1,5 op = 40 tuntia
3 op luennot ja niihin valmistautuminen
7 op itsenäistä työskentelyä ryhmässä ja Moodlessa.
Läsnäolo opetukseen ja loppuseminaariin on pakollista.

Sisällön jaksotus

-

Lisätietoja opiskelijoille

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen. Opintojaksolle hyväksyminen on ehdollinen niin kauan, kunnes opintojaksolle määritellyt edeltävyysehdot on tarkistettu. Mikäli ilmoittautunut opiskelija ei osallistu toteutukselle, opintojaksosta vastaava opettaja poistaa opiskelijan toteutukselta kahden viikon sisällä opinnon alkamisesta. Ilmoittautumisajat määritellään oppimistoiminnan vuosikellossa. (Tutkintosääntö 32 §)

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Läpäisytaso: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ennakkoarviointi tehtävä, hyv-hyl.
Terveysteknologia tehtävä, hyv-hyl.
Opintojakson kokonaisarvosana muodostuu toimintamalli -ryhmätehtävän arvosanasta (0-5).

Lisätiedot

Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT)
Opintojakson tai sen osan voi hyväksilukea aiemmin suoritetulla ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisella opinnolla, jonka sisällöt vastaavat tämän opintojakson sisältöjä ja/tai työkokemuksella tehtävistä, joista on saanut sisältöä vastaavan vahvan osaamisen.

Siirry alkuun