Siirry suoraan sisältöön

Tutkimuksellisen kehittämistyön menetelmät (5 op)

Toteutuksen tunnus: KU00EI53-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.05.2023 - 21.05.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 22.10.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Kulttuuripalvelut ja musiikki

Toimipiste

Hämeentie 135

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Kulttuurituotannon tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Johanna Niemi
  • Eeva-Katri Ahola

Vastuuopettaja

Leena Björkqvist

Ryhmät

  • KXB20S1
    Kulttuurituotannon tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- valita ja soveltaa tutkimuksellisen kehittämistyön menetelmiä työelämän kehittämistyössä
- kuvata kehittämisprosessin vaiheet ja tietää ammattikorkeakoulun opinnäytetyön vaatimukset
- käyttää teoreettista tietopohjaa tutkimuksellisessa kehittämistyössä
- valita omaan kehittämistyöhön sopivan lähestymistavan
- kerätä ja analysoida kehittämistyössä tarvittavia aineistoja
- kirjoittaa tutkimuksellisesti ja reflektoiden

Sisältö

- Tutkimuksellisen kehittämistyön menetelmät
- Tiedonhaku, tiedonhaun menetelmät, tiedonkäsitys
- Lähdekriittinen tiedon hankinta ja käyttö
- Kartoituksen ja selvityksen tekeminen
- Kehittämisprosessin kuvaaminen
- Ammattikorkeakoulun opinnäytetyön tavoitteet
- Tutkimuksellinen kirjoittaminen ja reflektio

Oppimateriaalit

Katri Ojasalo, Teemu Moilanen, Jarmo Ritalahti (2015) Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan.
Timo Toikko, Teemu Rantanen (2009) Tutkimuksellinen kehittämistoiminta.
Kananen, Jorma (2014) Netnografia, verkkoyhteisöjen tutkiminen opinnäytetyönä.
Vilkka & Airaksinen (2003) Toiminnallinen opinnäytetyö

Opetusmenetelmät

Luentoja, keskusteluja. Ryhmätyönä tehdään tutkiva kehittämistyöprojekti.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa autettuna kuvata kulttuurialan tutkimuksellisen kehittämistyön käytännöllisiä tapoja ja tutkimustyön perusteita. Opiskelija osaa hakea tietoa ja suhtautua kriittisesti eri lähteisiin. Opiskelija osaa kuvailla yhden käytännön työelämän kehittämisessä tarvittavan tutkimuksellisen menetelmän ja tuntee ammattikorkeakoulun opinnäytetyön vaatimukset. Opiskelija osaa kuvata tutkimuksellisen kehittämisprosessin pääpiirteissään. Opiskelija osaa ohjauksessa kerätä tutkimusaineiston ja raportoida selvitystyöstään.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa kuvata tutkimuksellisen kehittämisen käytännöllisiä tapoja ja tutkimustyön perusteita. Opiskelija osaa hakea tietoa ja suhtautua kriittisesti eri lähteisiin. Opiskelija osaa kuvailla useita käytännön työelämän kehittämisessä tarvittavaa tutkimuksellisia menetelmiä ja tuntee ammattikorkeakoulun opinnäytetyön vaatimukset. Opiskelija osaa kuvata tutkimuksellisen kehittämistyön prosessin.Opiskelija osaa käyttää teoreettista tietopohjaa sekä tunnistaa alansa tutkimusmenetelmiä ja osaa autettuna soveltaa niitä työelämälähtöisessä tutkimuksellisessa kehittämistyössä. Hän osaa valita omaan kehittämistyöhön sopivan lähestymistavan sekä kerätä ja analysoida kehittämistyössä tarvittavia aineistoja. Opiskelija osaa raportoida selvitystyöstään selkeästi.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa kiitettävästi kuvata kulttuurialan tutkimuksellisen kehittämisen käytännöllisiä tapoja ja tutkimustyön menetelmiä. Opiskelija osaa hakea tietoa ja suhtautua kriittisesti eri lähteisiin. Opiskelija osaa kuvailla ja verrata monia erilaisia käytännön työelämän kehittämisessä tarvittavia tutkimuksellisia menetelmiä ja tuntee ammattikorkeakoulun opinnäytetyön vaatimukset. Opiskelija osaa sujuvasti käyttää teoreettista tietopohjaa oman tutkimuksellisen kehittämistyönsä tukena sekä tunnistaa useita alansa tutkimusmenetelmiä ja osaa soveltaa niitä työelämälähtöisessä tutkimuksellisessa kehittämistyössään. Hän osaa valita omaan kehittämistyöhön sopivan lähestymistavan sekä kerätä ja analysoida oivaltavasti kehittämistyössä tarvittavia aineistoja. Opiskelija osaa raportoida selvitystyöstään selkeästi ja johdonmukaisesti.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa autettuna kuvata kulttuurialan tutkimuksellisen kehittämistyön käytännöllisiä tapoja ja tutkimustyön perusteita. Opiskelija osaa hakea tietoa ja suhtautua kriittisesti eri lähteisiin. Opiskelija osaa kuvailla yhden käytännön työelämän kehittämisessä tarvittavan tutkimuksellisen menetelmän ja tuntee ammattikorkeakoulun opinnäytetyön vaatimukset. Opiskelija osaa kuvata tutkimuksellisen kehittämisprosessin pääpiirteissään. Opiskelija osaa ohjauksessa kerätä tutkimusaineiston ja raportoida selvitystyöstään.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa autettuna kuvata kulttuurialan tutkimuksellisen kehittämistyön käytännöllisiä tapoja ja tutkimustyön perusteita. Opiskelija osaa hakea tietoa ja suhtautua kriittisesti eri lähteisiin. Opiskelija osaa kuvailla yhden käytännön työelämän kehittämisessä tarvittavan tutkimuksellisen menetelmän ja tuntee ammattikorkeakoulun opinnäytetyön vaatimukset. Opiskelija osaa kuvata tutkimuksellisen kehittämisprosessin pääpiirteissään. Opiskelija osaa ohjauksessa kerätä tutkimusaineiston ja raportoida selvitystyöstään.

Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa kuvata tutkimuksellisen kehittämisen käytännöllisiä tapoja ja tutkimustyön perusteita. Opiskelija osaa hakea tietoa ja suhtautua kriittisesti eri lähteisiin. Opiskelija osaa kuvailla useita käytännön työelämän kehittämisessä tarvittavaa tutkimuksellisia menetelmiä ja tuntee ammattikorkeakoulun opinnäytetyön vaatimukset. Opiskelija osaa kuvata tutkimuksellisen kehittämistyön prosessin.Opiskelija osaa käyttää teoreettista tietopohjaa sekä tunnistaa alansa tutkimusmenetelmiä ja osaa autettuna soveltaa niitä työelämälähtöisessä tutkimuksellisessa kehittämistyössä. Hän osaa valita omaan kehittämistyöhön sopivan lähestymistavan sekä kerätä ja analysoida kehittämistyössä tarvittavia aineistoja. Opiskelija osaa raportoida selvitystyöstään selkeästi.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa kiitettävästi kuvata kulttuurialan tutkimuksellisen kehittämisen käytännöllisiä tapoja ja tutkimustyön menetelmiä. Opiskelija osaa hakea tietoa ja suhtautua kriittisesti eri lähteisiin. Opiskelija osaa kuvailla ja verrata monia erilaisia käytännön työelämän kehittämisessä tarvittavia tutkimuksellisia menetelmiä ja tuntee ammattikorkeakoulun opinnäytetyön vaatimukset. Opiskelija osaa sujuvasti käyttää teoreettista tietopohjaa oman tutkimuksellisen kehittämistyönsä tukena sekä tunnistaa useita alansa tutkimusmenetelmiä ja osaa soveltaa niitä työelämälähtöisessä tutkimuksellisessa kehittämistyössään. Hän osaa valita omaan kehittämistyöhön sopivan lähestymistavan sekä kerätä ja analysoida oivaltavasti kehittämistyössä tarvittavia aineistoja. Opiskelija osaa raportoida selvitystyöstään selkeästi ja johdonmukaisesti.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa autettuna kuvata kulttuurialan tutkimuksellisen kehittämistyön käytännöllisiä tapoja ja tutkimustyön perusteita. Opiskelija osaa hakea tietoa ja suhtautua kriittisesti eri lähteisiin. Opiskelija osaa kuvailla yhden käytännön työelämän kehittämisessä tarvittavan tutkimuksellisen menetelmän ja tuntee ammattikorkeakoulun opinnäytetyön vaatimukset. Opiskelija osaa kuvata tutkimuksellisen kehittämisprosessin pääpiirteissään. Opiskelija osaa ohjauksessa kerätä tutkimusaineiston ja raportoida selvitystyöstään.