Siirry suoraan sisältöön

The Elements of AI (2 op)

Toteutuksen tunnus: TT00DP30-3009

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus

06.01.2024 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

2 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

ICT ja tuotantotalous

Toimipiste

Karaportti 2

Opetuskielet

  • Englanti

Paikat

0 - 2000

Koulutus

  • Tieto- ja viestintätekniikan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Virve Prami

Ryhmät

  • ATX22_SYKSY
    ATX22_syksy

Tavoitteet

After completing the course, the student will be able to:
- Identify autonomy and adaptivity as key concepts of AI
- Distinguish between realistic and unrealistic AI (science fiction vs. real life)
- Express the basic philosophical problems related to AI including the implications of the Turing test and Chinese room thought experiment
- Formulate a real-world problem as a search problem
- Formulate a simple game (such as tic-tac-toe) as a game tree
- Use the minimax principle to find optimal moves in a limited-size game tree
- Express probabilities in terms of natural frequencies
- Apply the Bayes rule to infer risks in simple scenarios
- Explain the base-rate fallacy and avoid it by applying Bayesian reasoning
- Explain why machine learning techniques are used
- Distinguish between unsupervised and supervised machine learning scenarios
- Explain the principles of three supervised classification methods: the nearest neighbor method, linear regression, and logistic regression
- Explain what a neural network is and where they are being successfully used
- Understand the technical methods that underpin neural networks
- Understand the difficulty in predicting the future and be able to better evaluate the claims made about AI
- Identify some of the major societal implications of AI including algorithmic bias, AI-generated content, privacy, and work “

Sisältö

1. What is AI?
a. motivaation
b. definition of AI
c. philosophy of AI
2. AI problem solving
a. formulating and solving problems using state diagrams
b. formulating simple games (tic-tac-toe or chess) as game trees
c. solving game trees using the minimax algorithm
3. Real world AI
a. expressing uncertainty using probability
b. probabilities and odds
c. Bayes formula
4. Machine learning
a. nearest neighbor classifier
b. linear regression
c. logistic regression
5. Neural networks
a. concepts of neural computation
b. learning in neural networks
c. perceptron classifier
6. Implications
a. public perception of AI
b. critical evaluation of claims made about AI (e.g., singularity, AI winter)
c. societal implications and ethics of AI

Aika ja paikka

Riippuu opiskelijasta itsestään koska kyseessä on itseopiskeltava verkkokurssi.

Oppimateriaalit

Oppimateriaali: https://course.elementsofai.com/

Opetusmenetelmät

Itse opiskeltava verkkokurssi

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

N/A

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tiedot löytyvät oppimisympäristöstä.

Kansainvälisyys

N/A

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

N/A

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Riippuu opiskelijasta itsestään.

Sisällön jaksotus

Riippuu opiskelijasta itsestään.

Lisätietoja opiskelijoille

Avoimen amk:n sekä CampusOnlinen opiskelijat ilmoittautuvat kurssille e-lomakkeen kautta.
Metropolian tutkinto-opiskelijat:
1. Please log in to https://course.elementsofai.com, and sign-up.
2. Complete the course.
3. When you are finished, please forward your certification to Mrs. Prami (virve.prami@metropolia.fi) who will mark your course as passed.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Kun kurssista on suoritettu 80 % (20) harjoituksista suoritettu.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssista saa hyväksytty merkinnän kun siitä on suoritettu 80 % (20) harjoituksista.