Hoitotyö perusterveydenhuollossa ja akuutti gerontologinen hoitotyö (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00CR27-3009
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
28.11.2022 - 11.12.2022
Ajoitus
09.01.2023 - 17.03.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 60
Koulutus
- Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Ulla Vaherkoski
- Leena Hinkkanen
Vastuuopettaja
Ulla Vaherkoski
Ryhmät
-
SXO20K1ASairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, hallinnollinen ryhmä A
-
SXO20K2Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma, monimuoto
-
SXO20K1CSairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, hallinnollinen ryhmä C
-
SXO20K1BSairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, hallinnollinen ryhmä B
Tavoitteet
Opiskelija
- hallitsee perusterveydenhuollon palvelujärjestelmän ja tehtävän asiakaslähtöisessä hoitotyössä
- osaa suunnitella, toteuttaa, arvioida ja kehittää eri-ikäisten asiakkaiden ja potilaiden hoitotyötä perusterveydenhuollon eri toimintaympäristöissä
- osaa tukea ja ohjata asiakasta tai potilasta ja hänen läheisiään hoitopolun eri vaiheissa
- kykenee itsenäiseen sekä moniammatilliseen päätöksentekoon osana asiakkaan ja potilaan kokonaishoitoa perusterveydenhuollon ja vanhustyön erilaisissa toimintaympäristöissä
- osoittaa vastuunsa hoitotyön laadusta omassa toiminnassaan.
-syventää osaamistaan akuutin gerontologisen potilaan hoidossa
Sisältö
Perusterveydenhuollon rakenne ja tehtävät
Kolmas sektori palvelujen tarjoajana
Asiakaslähtöinen voimavarojen ja omahoidon tukeminen perusterveydenhuollossa
Hoitotyön päätöksentekoprosessin erityispiirteet ja auttamismenetelmät perusterveydenhuollossa ja akuutissa gerontologisessa hoitotyössä
Sairaanhoitajan osaaminen perusterveydenhuollon toimintaympäristöissä, esim. hoitajavastaanotto, akuuttiosasto, kotisairaala, kotihoito, mielenterveys- ja päihdetyön yksiköt
Moniammatillinen verkostotyö asiakkaan tai potilaan hoitotyössä perusterveydenhuollossa ja akuutti gerontologisessa hoitotyössä
Erityiskysymykset
Aika ja paikka
Teoriaopintojen opiskelu tapahtuu etäopetuksena osittain verkossa (Zoomissa), laboraatiot ja simulaatiot Myllypuron kampuksella viikoilla 2-11.
Oppimateriaalit
Opettajan osoittama materiaali (Moodlessa), itsenäisesti opintoteemoihin hankittava materiaali.
Opetusmenetelmät
Lähiopetus sisältää teoriaopetusta, laboraatioita ja simulaatioita sekä itsenäisesti suoritettavia verkkotestejä, lopputentin ja Duodecimin verkkokursseja. PopUp hoitopolkuseminaarit. Lääkelaskukoe suoritettava ennen harjoittelua.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Teoriaopintoja tukeva harjoittelu perusterveydenhuollossa tai erikoisairaanhoidossa esim. sisätautien, kirurgian, neurologia ja syöpätautien osastoilla ja poliklinikoilla.
Ohjausosaamista harjoitellaan roolipelien avulla.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kirjallinen koe xx.x.xxxx
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaista suoritustapaa.
AHOT-anomukset tehdään tutoropettajalle hyvissä ajoin ja niihin liittyvä päätös tulee olla valmiina ennen opintojakson alkua.
Mikäli opiskelija saa osa AHOTin pedagogisena ratkaisuna hän ilmoittautuu normaalisti opintojaksolle ja osallistuu orientaatiotunnille, jonka yhteydessä sovitaan täydentävien osien suorittamisesta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työ 27h/op (5op + syventävän harjoittelun työpajaviikko = laboraatiot ja simulaatiot, jotka on integroitu teoriaopintoihin)
-Alkutesti ja lääkelaskut 2 h
-Teoriatunnit 42 h
-Laboraatiot: Laboraatio 1: 4h + Laboraatio 2: 6h + Laboraatio 3 4 h ja laboraatioihin valmistautuminen 4t
-Muu itsenäinen opiskelu 30 h ( tehtävät ja verkkokurssit Moodlessa)
-Lopputentti 2t+ 20t, tenttiin valmistautuminen
-Alku- ja loppusimulaatiot Simulaatio1= 5h , simulaatio 2= 5h
Lisätietoja opiskelijoille
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.
1 Simulaatiotunnin yhteydessä lääkelaskukoe. Jatkuva näyttö, aktiivinen osallistuminen teoriaopetukseen. Pakollinen läsnäolo 75 % teoriaopetuksesta. Kaikki laboraatio ja simulaatiotunnit ovat pakollisia. Laboraatioihin ja simulaatioon pukeudutaan asianmukaiseen suojavaatetukseen. PopUp hoitopolku teemapäivän suunnittelu, toteutus ja niihin liittyvät ohjausajat pakollisia.
Opintojaksolle pääsyn kriteerit: Perusopinnot suoritettu ja niihin liittyvät harjoittelut pääosin tehty. Opintopisteitä suoritettu vähintään 150 op.
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa edistynyt.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija
- osaa etsiä tietoa monipuolisesti oman ammattialan tietolähteistä ja käyttää alan tietoperustaa
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan tietoperustaan ja ydinainekseen
- osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
- osaa toimia asiakaslähtöisesti
- ratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
- toimii turvallisesti ja ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
- kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Numeerinen arviointi 0-5.
Alkutesti, verkkotehtävien suorittaminen määräaikaan mennessä, itsenäiset oppimistehtävät Moodlessa. Oppimistarpeen kartoitus simulaatio 1 ja loppusimulaatio 2. Hyväksytysti suoritetut lääkelaskut. PopUp hoitopolku seminaaritehtävä, loppukoe.
Osaamisen arvioinnissa arviointikriteereiden tasoa asiantuntija.