Siirry suoraan sisältöön

Kultaustekniikat ja materiaalit (5 op)

Toteutuksen tunnus: KX00EQ51-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

28.11.2022 - 15.01.2023

Ajoitus

31.03.2023 - 20.04.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Media, muotoilu ja konservointi

Toimipiste

Hämeentie 135

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 12

Koulutus

  • Konservoinnin tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Tannar Ruuben

Vastuuopettaja

Tannar Ruuben

Ryhmät

  • KXA20S2
    Konservoinnin tutkinto-ohjelma monimuoto
  • KXA21S2
    Konservoinnin tutkinto-ohjelma monimuoto

Tavoitteet

Opiskelija tuntee keskiaikaista ja myöhäisempää kultaukseen liittyvää kirjallisuutta. Opiskelija tuntee kultauksessa sekä historiallisesti käytetyt että nykypäivänä käytettävät materiaalit, työkalut ja menetelmät.

Opiskelija hallitsee eri aikakausien kultauksen ja pintakäsittelyjen /-koristelun perustekniikoita. Opiskelija tunnistaa erilaisissa historiallisissa esineissä käytetyt kultaus- ja pintakoristelutekniikat.

Sisältö

Kultauksen perinteiset menetelmät - kiiltokultaus ja öljykultaus sekä hopeointi ja muiden lehtimetallien ominaisuudet.
Kultauksen pintakoristelutekniikat (sgraffitto, punsselointi, kaiverrus, Pressbrocade) sekä koristelussa käytetyt pigmentit.
Erilaiset kullatut kohteet (maalaukset, alttarikaapit, polykromiveistokset, kehykset, huonekalut, mahdollisesti muista materiaaleista valmistetut esineet)ja niille tyypilliset menetelmät ja koristelutekniikat.

Aika ja paikka

Hämeentie 135 D Konservoinnin tutkinto-ohjelman tilat P 41

Oppimateriaalit

Kultaus
1. Art in the Making. Italian Painting Before 1400. 1992, National Gallery Publications Ltd. London
2. MacTaggart, P. and A., 1984, Practical Gilding. Mac & Me Ltd, Herts
3. Bigelow, Gilded Wood. History and Conservation. 1991, Sound View Press.
4. Gilding and surface decoration: preprints of the UKIC conference restoration '91, UKIC 1991.
5. Hebing, C., Vergolden und Bronzieren : Untergrund - Arbeitstechniken - Werkstoffe : ein Hanbuch für die Praxis. D.W. Gallwey 1985.
6. Mehart, N. Von, DuMont's Handbuch Vergolden und Fassen : Polimentglanzvergoldung, Vergoldung hinter Glas und auf Papier, Öltechnik, Bronzierung, Fassung des Inkarnats, Reiningen und Restaurieren. Dumont Buchverlag, 1987.
7. Tunander, P., Förgyllning. Bokförlaget Signum, 1997.
8. Kurssin aikana opettajan toimesta jaettava materiaali

Opetusmenetelmät

Lähiopetus
Luennot
Käytännön harjoitustyöt

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

ei tenttiä

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

ei valinnaista suoritustapaa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan viikkotyömäärä 1,5 opintopistettä kohti on 40 tuntia, josta noin 20 - 22 tuntia on kontaktiopetusta lehtorin kanssa. Loput tunneista osoitetaan joko itsenäiseen työskentelyyn kirjallisuuden parissa tai itsenäiseen käytännön työhön. 1 opintopiste (op) vastaa työmäärältään 26 työtuntia (h).

Sisällön jaksotus

Luento kultauksen ja materiaalien historiasta
Johdatus työvälineisiin ja työvaiheisiin
Käytännön harjoitustyöt eri kultaus- ja koristelutekniikoilla

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksolla on materiaalimaksu lehtikullasta ja -hopeasta, lyöntimetallista sekä kultauspohjista 50 euroa minkä opiskelija käyttää opintojakson tehtäviin. Lisämaksusta saa myös lisää lehtikultaa. Työvälineet ja muut materiaalit oppilaitoksen puolesta.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija pystyy perustasolla hahmottamaan kultauksen materiaalit ja tekniikat ja tuntee perustasolla siihen liittyvän teorian. Opiskelija hallitsee taidollisesti opintojakson perusteet ja ymmärtää opintojakson keskeisen sisällön. Opiskelija ymmärtää välttämättömät aiheeseen liittyvät teoreettiset ja soveltavat periaatteet. Opiskelija kykenee itsenäiseen tiedonhankintaan. Käytännön työskentely ei ole ollut riittävän itsenäistä, sen hallinnassa ja lopputuloksessa isoja puutteita, mutta opiskelija suoriutuu kuitenkin tehtävistä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija hahmottaa hyvin kultauksen materiaalit ja tekniikat. Opiskelija osoittaa hyvää teoreettisen ja soveltavan tiedon tuntemusta. Opiskelija osaa perustella asiantuntevasti tekemänsä valinnat ja käytäntöön soveltaminen etenee johdonmukaisesti ammattialan käytäntöjä noudattaen. Opiskelija hallitsee kokonaisuuden sekä teoriassa että käytännössä ja on saavuttanut hyvän tason tiedoissaan ja käytännön työn taidoissaan. Opiskelija osaa analysoida omia heikkouksia ja vahvuuksia. Työskentely on ollut riittävän itsenäistä. Opiskelija kykenee itsenäiseen tiedonhankintaan ja osaa kriittisesti analysoida tätä tietoa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hallitsee aihekokonaisuuden ja on saavuttanut erinomaisen tason tiedoissaan ja taidoissaan. Opiskelija osoittaa erinomaista teoreettisen ja soveltavan tiedon tuntemusta ja osaa soveltaa oppimaansa hyvin. Opiskelija kykenee laajaan itsenäiseen työskentelyyn sekä kirjallisten että taitoperustaisien tehtävien osalta. Opiskelija kykenee itsenäiseen tiedonhankintaan sekä tiedon analysointiin ja soveltamiseen. Opiskelija osallistuu keskusteluun argumentoidusti alan käsitteistöä käyttäen. Opiskelija osaa perustella asiantuntevasti tekemänsä valinnat ja käytäntöön soveltaminen etenee johdonmukaisesti ammattialan käytäntöjä noudattaen. Opiskelija osaa perustellusti analysoida omia heikkouksia ja vahvuuksia. Opiskelija työskentelee johdonmukaisesti ja itsenäisesti, osoittaen oma-aloitteisuutta.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija pystyy perustasolla hahmottamaan kultauksen materiaalit ja tekniikat ja tuntee perustasolla siihen liittyvän teorian. Opiskelija hallitsee taidollisesti opintojakson perusteet ja ymmärtää opintojakson keskeisen sisällön. Opiskelija ymmärtää välttämättömät aiheeseen liittyvät teoreettiset ja soveltavat periaatteet. Opiskelija kykenee itsenäiseen tiedonhankintaan. Käytännön työskentely ei ole ollut riittävän itsenäistä, sen hallinnassa ja lopputuloksessa isoja puutteita, mutta opiskelija suoriutuu kuitenkin tehtävistä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osallistuminen opintojaksolle
Käytännön töiden arviointi