Siirry suoraan sisältöön

Tutkimus- ja kehitystyön menetelmät (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00DZ98-3024

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 14.05.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
14.08.2023 - 19.12.2023
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
(2019-2024) Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 120
Koulutus
Apuvälinetekniikan tutkinto-ohjelma
Fysioterapian tutkinto-ohjelma
Osteopatian tutkinto-ohjelma
Jalkaterapian tutkinto-ohjelma
Opettajat
Saila Pakarinen
Suska Veltheim
Kaarina Pirilä
Leena Piironen
Heini Maisala-McDonnell
Vastuuopettaja
Kaarina Pirilä
Ryhmät
SXB22K2
Fysioterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto
SXA21S1
Apuvälinetekniikan tutkinto-ohjelma päivä
SXB22K1
Fysioterapian tutkinto-ohjelma, päivä
SXD21S1
Jalkaterapian tutkinto-ohjelma päivä
SXF21S1
Osteopatian tutkinto-ohjelma päivä
Opintojakso
SX00DZ98

Toteutuksella on 12 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 35 t 30 min.

Aika Aihe Tila
To 14.09.2023 klo 08:00 - 11:00
(3 t 0 min)
ETÄ: Määrällinen paja
To 14.09.2023 klo 12:30 - 15:00
(2 t 30 min)
ETÄ: Tutkimus- ja kehitystyön menetelmät SX00DZ98-3024, Tutkimus- ja kehitystyön menetelmät SX00DZ98-3016, Kehittämis- ja tutkimustoiminnan perusteet SX00DS09-3007
Ti 10.10.2023 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
ETÄ: Laadullinen paja
To 12.10.2023 klo 08:00 - 11:00
(3 t 0 min)
ETÄ: Määrällinen paja
To 12.10.2023 klo 12:00 - 15:00
(3 t 0 min)
ETÄ: Kehittämistyön paja
Pe 27.10.2023 klo 08:00 - 11:00
(3 t 0 min)
ETÄ: Määrällinen paja
Pe 27.10.2023 klo 12:00 - 15:00
(3 t 0 min)
ETÄ: Kehittämistyön paja
Ti 31.10.2023 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
ETÄ: Laadullinen paja
Ti 28.11.2023 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
ETÄ: Laadullinen paja
Ti 05.12.2023 klo 08:00 - 11:00
(3 t 0 min)
ETÄ: Määrällinen paja
Ti 05.12.2023 klo 12:00 - 15:00
(3 t 0 min)
ETÄ: Kehittämistyön paja
Ti 12.12.2023 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
ETÄ: Laadullinen paja
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelija osaa:
- kuvata tutkimusprosessin kulun ja tutkimukseen perustuvan kehittämistyön periaatteet
- kuvata kehittämistyössä sovellettavia tiedonhankinta- ja analyysimenetelmiä sekä työtapoja
- perustella kehittämistyössä käytettäviä menetelmiä ja työtapoja
- ymmärtää tiivistetyn tutkimustiedon merkityksen yhtenäisten käytäntöjen kehittämisessä ja toteuttamisessa
- toimia tutkimus- ja kehitystyön eettisten periaatteiden mukaisesti

Sisältö

Tutkimusprosessi ja tutkimukseen perustuva kehittämistyö
Tutkimustiedon haku ja kriittinen lukeminen
Laadulliset ja määrälliset tiedonhankinta- ja analyysimenetelmät ja niiden soveltaminen tutkimus- ja kehitystyössä
Kehittämistyön toiminnalliset työtavat
Tiivistetty tutkimustieto (esim. suositukset) ja sen käyttö näyttöön perustuvassa toiminnassa
Tutkimus- ja kehitystyön eettiset periaatteet

Aika ja paikka

Oppimisalustana Moodle, joka aukeaa 4.9. ja sulkeutuu 10.12.2023.

Menetelmäpajat erillisen aikataulun mukaisesti, aikataulu on täällä ja myös Moodlessa. Menetelmäpajoja toteutetaan useita kertoja lukukauden aikana.

Oppimateriaalit

Opintojakson materiaali on Moodle-alustalla. Osa materiaalista on nauhoitettuina verkkoluentoina.
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Opetusmenetelmät

Verkkokurssi, jonka teoriaosuus suoritetaan kokonaan Moodle-alustalla, myös menetelmäpajat. Alusta auki 4.9.-10.12.2023

Tähän opintojaksoon tarjotaan myös menetelmäpajoja. Opiskelijan on osallistuttava kahteen menetelmäpajaan, pajat voi valita itse.
Menetelmäpajoja on tarjolla kolme erilaista: kvantitatiivinen, kvalitatiivinen ja kehittämistyön paja.
Yhden menetelmäpajan pituus on 1 x 3h.
Jokaista menetelmäpajaa toteutetaan useita kertoja lukukauden aikana. Opiskelija valitsee omaan aikatauluun parhaiten sopivat.
Menetelmäpajojen ajankohdat ovat:
Pakarinen Saila Kehittämistyön pajat, 4 x 4h, to 14.9. 12-15, to 12.10. 12-15, pe 27.10. 12-15, ti 5.12. 12-15.
Pakarinen Saila Määrälliset pajat, 4 x 4h, to 14.9. 8-11, to 12.10. 8-11, pe 27.10. 8-11, ti 5.12. 8-11.
Heini Maisala-McDonnell Laadulliset pajat, 4 x 4 h, ti 10.10. 9-12, ti 31.10. 13-16, 28.11. 9-12, ti 12.12. 13-16.

Vastuuopettaja Kaarina Pirilä.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Verkkotentti Moodlessa.
Saa uusia 2 x kolmen päivän välein. Hyväksytty suoritus 50% oikein (hyväksytty/hylätty arviointi). Myös uusinnat tehtävä ennenkuin Moodle sulkeutuu.

Osalle tutkinnoista (suuhygienisti, bioanalytiikka, radiografia ja sädehoito) kuuluu Leskisen tilastopajan suorittaminen, tästä lisätietoa myöhemmin.

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135 h opiskelijan työtä.

Sisällön jaksotus

Verkkokurssi auki Moodlessa 4.9.-10.12.2023.

Opintojaksossa suoritetaan orientaatiokeskustelu, etiikan yksilötehtävä (arvioidaan hyväksytty/hylätty), sekä pienryhmätehtävä (4-5 hlöä, arvioidaan asteikolla 0-5). Opintojakson arvosana muodostuu pienryhmätehtävän arvosanasta. Opintojaksoon kuuluu myös verkkotentti, joka arvioidaan asteikolla hyv/hyl.

Menetelmäpajat erillisen aikataulun mukaisesti. Menetelmäpajoja järjestetään useita kertoja lukukauden aikana.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan ja ydinainekseen
- etsiä tietoa monipuolisista tietolähteistä
- toimia erilaisissa tehtävissä eri toimintaympäristöissä- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- osoittaa perehtyneisyyden keskeisiin ammattialan turvallisuuskäytänteisiin- toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- etsiä tietoa ja arvioida ja käyttää kriittisesti tietolähteitä- soveltaa tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- soveltaa ammatillista osaamistaan eri työtehtävissä
- toimia ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- suunnitella toimintaa turvallisuus huomioiden
- toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia tavoitteellisesti työryhmässä ja projektissa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)

Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa asiantuntevasti
- perustella tietolähteiden käytön
- perustella toimintaa tutkitun tiedon tai selvitysten avulla- toimia monipuolisissa ja kansainvälisissä tehtävissä ja työtilanteissa
- toimia asiakaslähtöisesti ja yrityshenkisesti
- toimia vastuullisesti ja turvallisuus huomioiden
- perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti- organisoida ja ohjata ryhmän ja projektin toimintaa

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa:

- etsiä tietoa monipuolisesti oman ammattialan tietolähteistä ja käyttää alan tietoperustaa
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan tietoperustaan ja ydinainekseen
- osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- toimia asiakaslähtöisesti
- toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
- kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
- osoittaa perehtyneisyyden keskeisiin ammattialan turvallisuuskäytänteisiin
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista, materiaaleihin tutustumista, tehtävien tekemisen ja verkkotentin hyväksyttyä suoritusta aikarajan puitteissa, sekä menetelmäpajojen suorittamista.
Yksilötehtävä arvioidaan hyväksytty/hylätty asteikolla, pienryhmässä tehtävä oppimistehtävä arvioidaan arvosanalla 0-5, verkkotentti hyv/hyl. Kaikki suoritukset palautettava ennenkuin Moodle sulkeutuu.

Siirry alkuun