Tutkimus- ja kehittämistoiminnan perusteet (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00EQ81-3009
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
28.11.2022 - 11.12.2022
Ajoitus
01.01.2023 - 21.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Miia Ojanen
- Jukka Törnroos
Ryhmät
-
SXH22K1Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Opiskelija tunnistaa ja osaa arvioida työelämän ja palveluja käyttävien asiakkaiden kannalta tärkeitä tutkimus- ja kehittämistarpeita. Opiskelija hallitsee tutkimus- ja kehittämistoiminnan yleiset lähtökohdat ja perusteet sekä kykenee soveltamaan niitä oman koulutusalansa työelämän kehittämisessä.
Opiskelija osaa hakea, arvioida ja perustella kriittisesti tutkimukseen perustuvaa oman alansa tietoa ja ammatillisia käytänteitä. Opiskelija hallitsee kriittisen ajattelun sekä käsitteen ja teorianmuodostuksen perusteet, ja hän ymmärtää tiedonkäsityksen merkityksen kehittämistoiminnassa.
Opiskelija perustaa toimintansa hyvään tutkimus- ja kehittämistoiminnan etiikkaan sekä ymmärtää tietosuojan merkityksen. Opiskelija hallitsee tutkimus- ja kehittämistoiminnan suunnittelun perusteet sekä tutkimussuunnitelman sisällön, ja hän ymmärtää tutkimussuunnitelman tekemisen merkityksen.
Sisältö
Tutkimus- ja kehittämistoiminnan lähtökohdat, luonne ja prosessi. Tieto ja informaation haku. Kriittinen ajattelu ja perustelu. Käsitteen ja teorianmuodostuksen periaatteet. Tiedonkäsitys. Oman alan tutkimus- ja kehittämistoiminnassa tuotetun tiedon ja ammatillisten käytäntöjen arviointi. Tutkimus- ja kehittämistoiminnan suunnittelu. Tutkimus- ja kehittämistoiminnan etiikka ja tietosuoja.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttejä, vaan kurssi suoritetaan oppimistehtävillä.
Lisätietoja opiskelijoille
Kurssin alustava aikataulu ja suorittaminen:
1 15.3. ap
2 22.3. ap
3 29.3. ap
4 5.4. ap
5 13.4. ap
6 20.4. ip
7 27.4. ap
8 3.5. ap
Kurssi suoritetaan 3 itsenäisesti tehtävän oppimistehtävän avulla, joista jokainen arvoidaan skaalalla 1-5. Arvosanaksi tulee tehtäväarvosanojen keskiarvo, kunhan niistä jokainen on suoritettu vähintään hyväksytysti
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.