Siirry suoraan sisältöön

Sosiaalialan eettinen perusta, vaikuttaminen ja työn haasteet (lähitoteutus) (10 op)

Toteutuksen tunnus: SX00EP05-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

28.11.2022 - 11.12.2022

Ajoitus

01.01.2023 - 21.05.2023

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sosiaalialan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Jyrki Konkka
  • Anna Rinnemaa
  • Janika Kosonen

Ryhmät

  • SXH22K1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää arvojen ja eettisen perustan merkityksen sosiaalialan työssä ja osaa soveltaa eettisiä käsitteitä ja periaatteita ammatillisessa toiminnassa. Opiskelija ymmärtää arvojen ja eettisten näkökulmien moninaisuuden ja osaa arvioida kriittisesti erilaisten eettisten ratkaisujen oikeutusta sosiaalialan työssä. Opiskelija ymmärtää ammattietiikan merkityksen sosiaalialan työssä, sitoutuu sosiaalialan työn ammattieettisiin periaatteisiin ja osaa toimia niiden mukaisesti.
Opiskelija osaa käyttää yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja ja luoda kansalaisuutta tukevaa osallisuutta ja yhteisöllisyyttä. Hän osaa arvioida kriittisesti erilaisia mediatekstejä ja niiden merkityksiä. Hän ymmärtää median roolin yhteisöllisyyden ja osallisuuden rakentajana ja osaa hyödyntää mediaa ja mediataitoja sosiaalialan kontekstissa.
Opiskelija tuntee erilaisia empowerment-käsityksiä. Hän osaa suunnitella ja käyttää yksilöiden ja yhteisöjen voimaantumista ja valtaistumista tukevia sosiaalipedagogisia työmenetelmiä asiakastyössä.
Opiskelija ymmärtää asiakastyön kirjaamisen eettisyyteen liittyvät kysymykset. Opiskelija osaa ennakoida ja toimia haasteellisissa ja uhkaavissa asiakastilanteissa. Opiskelija ymmärtää asiakasturvallisuuden merkityksen. Opiskelija osaa reflektoida omaa ammatillista toimintaansa ja työhyvinvointiaan.

Sisältö

Sosiaalialan ammattietiikka, sosiaalialan ammattietiikan eettinen perusta (arvoteoria, keskeiset normatiivisen etiikan teoriat, oikeudenmukaisuusteoria), eettinen ajattelu ja ongelmanratkaisu.
Empowerment-käsitykset ja käyttö sosiaalialalla. Voimaantumista ja valtaistumista tukevat käytännön työmenetelmät.
Yhteiskunnallisen vaikuttamisen kanavat. Kansalaisvaikuttaminen. Mediakasvatus, kriittinen medialukutaito ja sosiaalinen media. Asiakasta vahvistavan työotteen kieli. Eettisyys asiakastyön kirjaamisessa. Itsemääräämisoikeuden tukeminen ja rajoittaminen. Haasteelliset ja uhkaavat asiakastilanteet. Asiakasturvallisuus. Tunteiden merkitys ja käsittely sosiaalialan työssä. Työhyvinvointi.

Aika ja paikka

11.1. 8.30.-11.45 Yhteinen aloitus
12.1. 8.30-11.45 Etiikka Jyrki
12.1. 12.45.-16 Vahvistaminen Janika
13.1. 8.30-11.45 Mediakasvatus Anna
18.1. 8.30-11.45 Mediakasvatus Anna
19.1. 8.30-11.45 Etiikka Jyrki
20.1. klo 8.30-11.45 Vahvistaminen Janika
23.1. klo 8.30-11.45 Mediakasvatus Anna
24.1. klo 12.45-16 Vahvistaminen Janika (työn haasteet)
25.1. klo 12.45-16 Etiikka Jyrki
31.1. klo 9-12 TENTTI Janika valvoo (3x 45min)
2.2. klo 10-12 Jyrkin projektiohjaus
8.2. klo 12.45-16 Janikan projektiohjaus
15.2. klo 12.45-16 Annan projektiohjaus
17.2. 8.30-11.45 Janikan projektiohjaus
21.2. 10-13 Jyrkin projektiohjaus
28.2. klo 12.45-16 Annan projektiohjaus
6.3. 9-14 Seminaari

Oppimateriaalit

Muutokset mahdollisia

Mediakasvatus:
Luentomateriaali sekä seuraava kirjallisuus:
Baillargeon, Normand 2011. Älyllisen itsepuolustuksen pikakurssi. Suom. Tapani Kilpeläinen. Tampere: Niin & näin. Luku 5. Tiedotusvälineet (suomennoksessa s. 233–279).

Pekkala, Leo, Salomaa, Saara & Spisak Sanna (toim.) 2016. Monimuotoinen mediakasvatus. Helsinki: Kansallinen audiovisuaalinen instituutti. Saatavana osoitteessa https://www.mediataitokoulu.fi/monimuotoinen_mediakasvatus.pdf

Empowerment-kirjallisuus:
Luentomateriaali sekä seuraava kirjallisuus:

Adams, R. 2003. Social work and empowerment. British association of social workers. LUVUT 1-2 (SIVUT 3-43). Saatavana Metropolian e-kirjana.

Hokkanen, L. 2009. Empowerment valtaistumisen ja voimaantumisen dialogina. Teoksessa Mäntysaari ym. Sosiaalityö ja teoria. Jyväskylä: PS-kustannus. 315 - 337.
Linkki artikkeliin: https://lauda.ulapland.fi/bitstream/handle/10024/61787/Hokkanen_ActaE%20145pdfA.pdf?sequence=4&isAllowed=y (HUOM. linkistä aukeavassa tiedostossa sivut ovat 105-127).

Kivipelto, Minna (2022) Rakenteellisen sosiaalityön ulottuvuudet. Teoksessa Eeva Liukko, Heidi Muurinen, Tuomo Kokkonen ja Ville Santalahti (toim.) Vaikuttava rakenteellinen sosiaalityö. THL raportti 1/2022, s.13-19. Linkki julkaisuun: https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-790-6.

Kivistö, Mari (2017) Sosiaalityö digitalisaatiossa ja eettisyyden vaade. Teoksessa Mari Kivistö ja Kirsi Päykkönen (toim.) Sosiaalityö digitalisaatiossa. Lapin yliopiston yhteiskuntatieteellisiä julkaisuja C.Työpapereita 58, s.21-41. Linkki julkaisuun: https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-035-7.

Rantamäki, Niina & Matthies, Aila-Leena (2022) Kansalaiset ja asiakkaat sosiaalityön monitoimijaisen toimijaverkoston osana. Teoksessa Eeva Liukko, Heidi Muurinen, Tuomo Kokkonen ja Ville Santalahti (toim.) Vaikuttava rakenteellinen sosiaalityö. THL raportti 1/2022, s.51-58. Linkki julkaisuun: https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-790-6.

Etiikka: (Luentomateriaali sekä seuraava kirjallisuus):

Arki, arvot, elämä, etiikka - Sosiaalialan ammattilaisen eettiset ohjeet. Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia ry. Ammattieettinen lautakunta. Helsinki 2017

Ethics in Social Work - An Ethical Code For Social Work Professionals. Akademiker förbundet SSRA)

NASW: The Code of Ethics

Shelly Kagan: Normative Ethics, luvut 1 - 5

John Christman: Social and Political Philosophy - A Contemporary Introduction (2nd ed.) luvut 4 ja 5

Opetusmenetelmät

Lähiopetus
Kirjallisuus ja tentti
Ohjaus ja projekti (sis. projektin valmistelu, toteutus, suullinen ja kirjallinen raportointi)
Itseohjautuva oppiminen
Ryhmätyöskentely

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

10 op = 270 tuntia
Teoriaosuus: 108 tuntia (4 op)
Projekti: 162 tuntia (6 op)

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivinen osallistuminen kurssille, tentin läpäiseminen (0-5) sekä projektiraportti ja esitys (0-5).
Aktiivisuus edellyttää 95 % osallistumista lähiopetukseen ja projektityöhön.

Esitietovaatimukset

Opiskelijalla on suoritettuna seuraavat opintojaksot:
Johdanto sosiaalipedagogiikkaan, Asiantuntijaviestintä ja tieteellinen kirjoittaminen, Harjoittelu 1 – sosionomin työ ja asiakkaan arki

Lisätiedot

Opintojakson hyväksytty suoritus on esitietovaatimuksena Harjoittelu 2 – Ammatillinen asiakastyö sosiaalialalla.