Skip to main content

The Basic Practice of Clinical Nursing 1 (5 cr)

Code: SX00DZ84-3039

General information


Enrollment

28.11.2022 - 11.12.2022

Timing

26.01.2023 - 31.03.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Health Care

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages

  • Finnish

Seats

20 - 50

Degree programmes

  • Public Health Nursing
  • Degree Programme in Emergency Care
  • Nursing (in Finnish)
  • Midwifery

Teachers

  • Johanna Nieminen
  • Anu Hintikka

Teacher in charge

Johanna Nieminen

Groups

  • TERVEYSAP23K
    TERVEYS_AVOIMEN POLKU_K2023

Objective

Students
- are aware of the key competence areas of nursing
- can implement several methods in assisting and supporting client/patient’s daily activities considering patient safety
- detect changes in client/patient’s basic vital signs and are capable of supporting these vital signs with assistive methods
- understand the significance of ethicality and professional interaction to nursing and consider patient’s needs for psychosocial support
- can adopt an individually-oriented approach to encountering clients/patients from different cultures
- understand the importance of quality in nursing to improve patient care and their own development

Content

- working methods considering patient safety
- consider patient safety issues in their work
- significance of professional interaction
- cultural background in client encounters and interaction
- ethics in nursing
- basics of reporting
- laws and decrees on quality management and quality assessment in nursing
- post-mortem nursing care

Location and time

Luennot ja laboraatiotunnit pidetään Myllypuron kampuksella lukujärjestyksen mukaisesti.
Osa luennoista saatetaan pitää verkossa Zoomin välityksellä, mutta niistä erikseen maininta lukujärjestyksessä.
Tentti tehdään kampuksella, oma tietokone mukaan.

Materials

Rautava-Nurmi, H., Westergård, A., Henttonen, T., Ojala, M. & Vuorinen, S. Hoitotyön taidot ja toiminnot. 2019. SanomaPro.

- Kpl 2 Hoitotyön arvot, periaatteet ja lainsäädäntö
- Kpl 3 Ihmisen ja hoitotyön monimuotoisuus; ei 3.1 Elämänvaiheisiin liittyvät osatekijät, ei 3.5 Monikulttuurinen hoitotyö
- Kpl 4 Hoitotyön prosessi ja näyttöön perustuva dokumentointi
- Kpl 7 Aseptiikka hoitotyössä; ei 7.9. Infektion vuoksi eristäminen, ei 7.10. Tutkimukseen tai toimenpiteeseen valmistaminen
- Kpl 9 Päivittäiset toiminnot; ei Aivoverenkiertohäiriöpotilaan asentohoito
- Kpl 10 Sairaan iho ja haavojen hoito
- Kpl 11 Ravitsemus
- Kpl 12 Erittäminen; ei Virtsa-avanne ja rakkoavanne
- Kpl 13 Nestetasapaino; ei 13.6 Laskimoverinäytteen ottaminen
- Kpl 14 Hengitys; ei 14.7 Hengityksen hoito invasiivisilla menetelmillä
- Kpl 15 Verenkierto; ei Sydämen rytmin seuranta
- Kuolevan potilaan hoito (opettajan materiaali)
- Muistiinpanot ja opettajien ohjeistama materiaali
_________

Kirjallisuus vuoden 2015 painoksessa: Rautava-Nurmi, H., Westergård, A., Henttonen, T., Ojala, M. & Vuorinen, S. Hoitotyön taidot ja toiminnot. 2015. SanomaPro.
- Kpl 2 Hoitotyön arvot, periaatteet ja lainsäädäntö
- Kpl 3 Vuorovaikutus ja monikulttuurinen hoitotyö, ei 3.4. Monikulttuurinen hoitotyö
- Kpl 4 Hoitotyön prosessi ja näyttöön perustuva dokumentointi
- Kpl 7 Aseptiikka hoitotyössä ei 7.9. Infektion vuoksi eristäminen ei 7.10. Tutkimukseen tai toimenpiteeseen valmistaminen
- Kpl 9 Aktiviteetti, ei Esimerkkinä aivoverenkiertohäiriöpotilaan asentohoito
- Kpl 10 Päivittäiset toiminnot
- Kpl 11 Kudoseheys
- Kpl 12 Ravitsemus
- Kpl 13 Erittäminen, ei avannepotilaan hoito
- Kpl 14 Nestetasapaino
- Kpl 15 Hengitys ei 15.7 Hengityksen hoito invasiivisilla menetelmillä
- Kpl 16 Verenkierto, ei sydämen rytmin seuranta
- Kuolevan potilaan hoito (opettajan materiaali)
- Muistiinpanot ja opettajien ohjeistama materiaali

Toteutuksella käytettävä muu suositeltava kirjallisuus, opettajien osoittamat artikkelit ja luentomateriaali
Oppiportin verkkokurssit; infektioiden torjunta, kaatumisen ehkäisy, painehaavat

HUOM! Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Teaching methods

- Flipped learning
- Case study work with evidence based nursing solutions
- Interactive lecture
- Task oriented teaching
- Small group working
- Clinical laboratory teaching
- Skills lab working
- Online courses
- Independent study

Employer connections

N/A

Exam schedules

Exam: check the timetable

Retake can be tried twice on pre-scheduled times. Elevating grade can be tried once in next possible retake. Enrollment into retake is always done on the name of teacher responsible for the course. Instructions how to enroll for retake will be given after the first exam.

1. Retake: Information later
2. Retake: Information later

Completion alternatives

N/A

Student workload

1op = 27 tuntia opiskelijan tekemää työtä

Toteutuksen kokonaistuntimäärä on 135 tuntia:
- 15 tuntia lähiopetustat
- 18 tuntia laboraatioita
- 102 tuntia itsenäistä työskentelyä (verkkokurssit, tehtävät, tietotestit jne.)

Content scheduling

Tietoa toteutuksen etenemisestä ja toteutuksen materiaaleista saat Moodlesta, joka esitellään orientaatiotunnilla.

Orientaatiotunnille osallistuminen on erittäin tärkeää jotta pääset aloittamaan opintojakson! Kaikki kurssiin sisältyvä tieto käydään orientaatiotunnilla läpi.

Further information

Clinical laboratory are of compulsory attendance and students are required to wear appropriate protective uniforms. Instructions given in asepsis lectures are being followed during practising.

The contents, assignments and evaluation in the course support the student in achieveing competence required in core competencies in National final exam of nursing (YleSH180op).

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

See the attachment "Framework for evaluation criteria of competence"

Assessment methods and criteria

Exam 0-5

Online courses and independent single/group course assignments (100%)
Clinical laboratory teaching (100% attendance)
Lecture (compensatory task if absence from lecture)