Sosiaalipalvelutyö (10 op)
Toteutuksen tunnus: SX00EP06-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
02.05.2023 - 14.05.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.08.2023 - 31.12.2023
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 10 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Hyvinvointi
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- englanti
- Koulutus
- Degree Programme in Social Services
- Opettajat
- Laura Holmi
- Janika Kosonen
- Ryhmät
-
SXG22S1Degree Programme in Social Services päivä
- Opintojakso
- SX00EP06
Toteutuksella on 15 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 43 t 30 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ke 27.09.2023 klo 12:45 - 14:15 (1 t 30 min) |
Social Service Work SX00EP06-3005 |
MPA6017
Oppimistila
|
Pe 06.10.2023 klo 09:00 - 11:45 (2 t 45 min) |
Social Service Work SX00EP06-3005 |
MPA6011
Oppimistila
|
Ke 11.10.2023 klo 12:45 - 15:30 (2 t 45 min) |
Social Service Work SX00EP06-3005 |
MPA2019
Oppimistila
|
Pe 13.10.2023 klo 12:45 - 15:30 (2 t 45 min) |
Social Service Work SX00EP06-3005 |
MPA4018
Oppimistila
|
Ti 31.10.2023 klo 12:45 - 16:00 (3 t 15 min) |
Online counselling |
MPA4018
Oppimistila
|
Ke 01.11.2023 klo 12:45 - 15:30 (2 t 45 min) |
Social Service Work SX00EP06-3005, Sosiaalipalvelutyö (lähitoteutus) SX00EP06-3004, Sosiaalipalvelutyö (etätoteutus) SX00EP06-3009) |
ZOOM-luento/lecture
|
Ti 07.11.2023 klo 12:45 - 16:00 (3 t 15 min) |
Online counselling |
MPA6018
Oppimistila
|
Ke 08.11.2023 klo 12:45 - 15:30 (2 t 45 min) |
Social Service Work SX00EP06-3005 |
MPA2019
Oppimistila
|
To 09.11.2023 klo 12:45 - 16:00 (3 t 15 min) |
Online counselling |
MPA6018
Oppimistila
|
To 16.11.2023 klo 12:30 - 15:30 (3 t 0 min) |
Social Service Work SX00EP06-3005 |
MPA4018
Oppimistila
|
Ma 20.11.2023 klo 08:30 - 11:30 (3 t 0 min) |
Social Service Work SX00EP06-3005 |
MPA2019
Oppimistila
|
Ma 27.11.2023 klo 09:00 - 11:45 (2 t 45 min) |
Exam, Social Service Work SX00EP06-3005 |
MPA4018
Oppimistila
|
Ti 28.11.2023 klo 08:30 - 11:45 (3 t 15 min) |
Online counselling |
MPA4010
Oppimistila
|
Ma 04.12.2023 klo 12:45 - 16:00 (3 t 15 min) |
Online counselling |
MPA4010
Oppimistila
|
Ma 11.12.2023 klo 08:30 - 11:45 (3 t 15 min) |
Online counselling |
MPA6018
Oppimistila
|
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää lainsäädännön merkityksen sosiaalialan työtä ohjaavana välineenä. Hän tietää sosiaalihuollon keskeisimmän yleislainsäädännön ja normihierarkian. Opiskelija tuntee sosiaaliturvan kokonaisuuden. Opiskelija osaa huomioida asiakasturvallisuuden ulottuvuudet sosiaalialan työssä. Hän tietää sosiaalihuollon asiakkaan oikeussuojakeinot ja ymmärtää sosiaalialan merkityksen ja tehtävän huono-osaisuuden ehkäisemisessä ja lieventämisessä. Opiskelija tunnistaa asiakkaan voimavaroja ja osaa laatia asiakassuunnitelman yhdessä asiakkaan kanssa. Opiskelija tuntee palveluohjauksen erilaisia malleja. Hän osaa soveltaa sosiaalialan työtä ohjaavia säädöksiä ja keskeisiä ohjeita.
Opiskelija ymmärtää verkko-ohjauksen erityispiirteitä ja vaatimuksia sosiaalialan työssä. Hän osaa tehdä ohjaustyötä verkossa ja ohjata asiakkaita palveluihin. Opiskelija tietää digitaalisten ympäristöjen mahdollisuuksia sosiaalialan työssä.
Sisältö
Sosiaalihuollon keskeinen yleislainsäädäntö, palvelujärjestelmä ja muu sosiaaliturva sosionomin työssä. Asiakasturvallisuus. Normihierarkia: perustuslaki, yleislaki, erityislaki, asetus, ohjeet. Asiakkaan oikeusturva, muistutus, kantelu ja muutoksenhaku. Asiakkaan vastuu, voimavarat ja läheisverkoston kartoittaminen. Palveluohjauksen mallit. Palvelutarpeen arviointi. Erityisen tuen tarpeessa oleva henkilö. Asiakassuunnitelma. Asiakastyön dokumentointi ja asiakirjojen käsittely.
Kohtaamis- ja ohjaustaidot verkossa. Verkossa tapahtuvan ohjauksen erityispiirteet ja vaatimukset. Eettiset periaatteet, tietoturvallisuus ja tietosuoja. Digitalisaation mahdollisuudet ja haasteet sosiaalialan työssä.
Aika ja paikka
n/a
Oppimateriaalit
Literature:
Case Management: will be announced later
Online Counselling
Optional: Online Counselling and Guidance Skills (2010). Jane Evans (ebook)
Additional optional supportive literature:
Online Counselling, 2010 (2nd ed.). Kraus, Stricker and Speyer, (ebook)
Open Dialogue and Anticipations (2014). Seikkula & Arnkil
Helena Aarnio: Deep Learning through dialogue (DIALE project)
http://www3.hamk.fi/dialogi/diale/framework.html
Palveluohjaus: portti itsenäiseen elämään (2007). Suominen & Tuominen
Longhofer, Jeffrey., Kubek, Paul M., Floersch, Jerry. 2010. On Being and Having a Case Manager: A Relational Approach to Recovery in Mental Health. Columbia University Press. (metcat, ebrary)
Bogo, Marion. 2006. Social Work Practice: Concepts, Processes, and Interviewing. Columbia University Press. -> Part 2: The process of Helping in Social Work Practice (pages 143-229) (Metcat/ebrary)
Aspinwall-Robers, E. 2012. Assessment in Social Work with Adults. McGraw-Hill Professional Publishing. (Metcat/ebrary)
Constitution of Finland (Suomen Perustuslaki)
Social Welfare Act (Sosiaalihuoltolaki)
Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients (Social Welfare Clients Act: Laki Sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeudesta)
Administrative Procedure Act (Hallintolaki)
Opetusmenetelmät
n/a
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
n/a
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
n/a
Kansainvälisyys
n/a
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
n/a
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
n/a
Sisällön jaksotus
n/a
Lisätietoja opiskelijoille
n/a
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Assessment:
Online Counselling
- Active participation (for those doing contact teaching option)
- Individual work: Final essay (1-5)
- Group work: Combined seminar presentation - putting it all together