Sosiaalialan eettinen perusta, vaikuttaminen ja työn haasteet (10 op)
Toteutuksen tunnus: SX00EP05-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 14.05.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Jyrki Konkka
- Elina Savolainen
- Anna Rinnemaa
Ryhmät
-
SXH22S1Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää arvojen ja eettisen perustan merkityksen sosiaalialan työssä ja osaa soveltaa eettisiä käsitteitä ja periaatteita ammatillisessa toiminnassa. Opiskelija ymmärtää arvojen ja eettisten näkökulmien moninaisuuden ja osaa arvioida kriittisesti erilaisten eettisten ratkaisujen oikeutusta sosiaalialan työssä. Opiskelija ymmärtää ammattietiikan merkityksen sosiaalialan työssä, sitoutuu sosiaalialan työn ammattieettisiin periaatteisiin ja osaa toimia niiden mukaisesti.
Opiskelija osaa käyttää yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja ja luoda kansalaisuutta tukevaa osallisuutta ja yhteisöllisyyttä. Hän osaa arvioida kriittisesti erilaisia mediatekstejä ja niiden merkityksiä. Hän ymmärtää median roolin yhteisöllisyyden ja osallisuuden rakentajana ja osaa hyödyntää mediaa ja mediataitoja sosiaalialan kontekstissa.
Opiskelija tuntee erilaisia empowerment-käsityksiä. Hän osaa suunnitella ja käyttää yksilöiden ja yhteisöjen voimaantumista ja valtaistumista tukevia sosiaalipedagogisia työmenetelmiä asiakastyössä.
Opiskelija ymmärtää asiakastyön kirjaamisen eettisyyteen liittyvät kysymykset. Opiskelija osaa ennakoida ja toimia haasteellisissa ja uhkaavissa asiakastilanteissa. Opiskelija ymmärtää asiakasturvallisuuden merkityksen. Opiskelija osaa reflektoida omaa ammatillista toimintaansa ja työhyvinvointiaan.
Sisältö
Sosiaalialan ammattietiikka, sosiaalialan ammattietiikan eettinen perusta (arvoteoria, keskeiset normatiivisen etiikan teoriat, oikeudenmukaisuusteoria), eettinen ajattelu ja ongelmanratkaisu.
Empowerment-käsitykset ja käyttö sosiaalialalla. Voimaantumista ja valtaistumista tukevat käytännön työmenetelmät.
Yhteiskunnallisen vaikuttamisen kanavat. Kansalaisvaikuttaminen. Mediakasvatus, kriittinen medialukutaito ja sosiaalinen media. Asiakasta vahvistavan työotteen kieli. Eettisyys asiakastyön kirjaamisessa. Itsemääräämisoikeuden tukeminen ja rajoittaminen. Haasteelliset ja uhkaavat asiakastilanteet. Asiakasturvallisuus. Tunteiden merkitys ja käsittely sosiaalialan työssä. Työhyvinvointi.
Oppimateriaalit
Oppimateriaalin lopullinen muoto tarkentuu opintojakson alkaessa elokuussa 2023 (huomioi mahdolliset erot tenttikirjallisuudessa lähi- ja itsenäisessä toteutuksessa)
Mediakasvatus:
Luentomateriaali sekä seuraava kirjallisuus:
Baillargeon, Normand 2011. Älyllisen itsepuolustuksen pikakurssi. Suom. Tapani Kilpeläinen. Tampere: Niin & näin. Luku 5. Tiedotusvälineet (suomennoksessa s. 233–279).
Kanerva, Anna, Lahtinen, Emmi & Oksanen-Särelä, Katja 2022. Näkökulmia mediakasvatuksen ja medialukutaitojen yhdenvertaisuuteen. Helsinki: Kansallinen audiovisuaalinen instituutti. Saatavana osoitteesta https://mediataitokoulu.fi/nakokulmia.pdf
Pekkala, Leo, Salomaa, Saara & Spisak Sanna (toim.) 2016. Monimuotoinen mediakasvatus. Helsinki: Kansallinen audiovisuaalinen instituutti. Saatavana osoitteessa https://www.mediataitokoulu.fi/monimuotoinen_mediakasvatus.pdf
Empowerment:
Luentomateriaali sekä seuraava tenttikirjallisuus:
Adams, R. 2003. Social work and empowerment. British association of social workers. Luvut 1-2 (SIVUT 3-43). Saatavana Metropolian e-kirjana.
Hokkanen, L. 2009. Empowerment valtaistumisen ja voimaantumisen dialogina. Teoksessa Mäntysaari ym. Sosiaalityö ja teoria. Jyväskylä: PS-kustannus. 315 - 337.
Linkki artikkeliin: https://lauda.ulapland.fi/bitstream/handle/10024/61787/Hokkanen_ActaE%20145pdfA.pdf?sequence=4&isAllowed=y (HUOM. linkistä aukeavassa tiedostossa sivut ovat 105-127).
Ryynänen, S. & Nivala, E. 2017. Empowerment or emancipation? Interpretations from finland and beyond. Journal of research in social pedagogy. 30. 33-46. Linkki artikkeliin: https://recyt.fecyt.es/index.php/PSRI/article/view/55785
Rantamäki, N. & Matthies, A. 2022. Kansalaiset ja asiakkaat sosiaalityön monitoimijaisen toimijaverkoston osana. Teoksessa Liukko, E. & Muurinen, H. & Kokkonen, T. & Santalahti, V. (toim.) Vaikuttava rakenteellinen sosiaalityö. THL raportti 1/2022. 51-58. Linkki julkaisuun: https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-790-6
Etiikka: (Luentomateriaali sekä seuraava kirjallisuus):
Tenttikirjallisuus:
Shelly Kagan: Normative Ethics, luvut 2 - 5, erityisesti ss. 59-78.
John Christman: Social and Political Philosophy - A Contemporary Introduction (2nd ed.) luku 5 (tai painoksesta riippuen luku 4): Toleration, Pluralism, and the Foundations of Liberalism
Taustamateriaali, joka pitää tuntea kurssin alkaessa:
Arki, arvot, elämä, etiikka - Sosiaalialan ammattilaisen eettiset ohjeet. Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia ry. Ammattieettinen lautakunta. Helsinki 2017
Ethics in Social Work - An Ethical Code For Social Work Professionals. Akademiker förbundet SSRA)
NASW: The Code of Ethics
Taustamateriaali, johon on hyvä tutustua kurssin edetessä:
Temkin, Larry: Being Good in the World of Need (Shelly Kaganin "tekijät" sosiaalialan työn kannalta relevanttina sovelluksena.)
Christman, John: Social and Political Philosophy, (tarvittaessa projektin materiaalien lähtökohdaksi).
Opetusmenetelmät
Lähiopetus
Kirjallisuus ja tentti
Ohjaus ja projekti (sis. projektin suunnittelu ja analyysi, suullinen ja kirjallinen raportointi)
Itseohjautuva oppiminen
Ryhmätyöskentely
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti ma 18.9.2023 klo 12.00-15.00 Myllypuron kampus
1.uusintatentti 23.10-27.10.2023 välisenä aikana (kukin opiskelija varaa itse Examin kautta)
2.uusintatentti 27.11-1.12.2023 välisenä aikana (kukin opiskelija varaa itse Examin kautta)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
10 op = 270 tuntia
Teoriaosuus: 108 tuntia (4 op)
Projekti: 162 tuntia (6 op)
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen osallistuminen kurssille, tentin läpäiseminen (0-5) sekä projektiraportti ja esitys (0-5).
Aktiivisuus edellyttää 95 % osallistumista lähiopetukseen ja projektityöhön.
Esitietovaatimukset
Opiskelijalla on suoritettuna seuraavat opintojaksot:
Johdanto sosiaalipedagogiikkaan, Asiantuntijaviestintä ja tieteellinen kirjoittaminen, Harjoittelu 1 – sosionomin työ ja asiakkaan arki
Lisätiedot
Opintojakson hyväksytty suoritus on esitietovaatimuksena Harjoittelu 2 – Ammatillinen asiakastyö sosiaalialalla.