Human Growth and Development (5 cr)
Code: SX00EO99-3011
General information
Enrollment
02.05.2023 - 14.05.2023
Timing
14.08.2023 - 31.12.2023
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Wellbeing
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Seats
0 - 60
Degree programmes
- Social Services
Teachers
- Milla Karvonen
- Mona Laine
- Tuomas Leisti
Groups
-
SXH23K1Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
Objective
The students are familiar with the stages of human growth and development (early childhood, childhood, adolescence, adulthood and old age) and are able to analyze the factors affecting them. The students of the early childhood education path will be particularly familiar with the developmental stages of the child's early childhood.
Content
Key development theories. Human physical, mental, cognitive and social development and growth at different ages. The students of the early childhood education path will focus especially on the child's growth and development.
Location and time
Opintojakson aikataulu - huomaathan, että muutokset mahdollisia, koska opintojakson opettaja aloittaa elokuussa ja päivittää toteutussuunnitelmaa tuolloin!
1. Keskiviikko 23.8. klo 12.45-16: Opintojakson orientaatioluento, aivojen kehitys / Mona Laine
2. Torstai 31.8. klo 8.30-11.45 Kiintymyssuhteet ja itsessäätelytaidot / Mona Laine
3. Torstai 7.9. klo 12.45-16 Nuoruus -aikuisuus / Tuomas Leisti
4. Torstai 14.9. klo 12.45-16 Sosiaalinen ja kognitiivinen kehitys / Mona Laine
5. Tiistai 19.9. klo 12.45-16 Kielellinen kehitys / Mona Laine
6. Maanantai 25.9. klo 12.45-16 Sukupuoli ja seksuaalisuus / Mona Laine
7. Tiistai 26.9. klo 12.45.16 Vanhuus / Tuomas Leisti
8. Tiistai 3.10. klo 8.30-11.45 Tehtävän purku / Mona Laine
9. Maanantai 9.10. klo 12.45-16 TENTTI / Mona Laine ja Tuomas Leisti
Läsnäolovelvoite jokaiselle kerralle. Poissaolosta luennon korvaava reflektiotehtävä.
Mikäli opetusmuotoihin tulee muutoksia, siitä ilmoitetaan ennen opintojakson alkua.
Materials
Tenttimateriaali:
Sosiaaliohjauksen polku:
Luentomateriaalit
ja
Nurmi, J., Ahonen, T., Lyytinen, H., Lyytinen, P., Pulkkinen, L. & Ruoppila, I. (2014). Ihmisen psykologinen kehitys (5. uud. p.). PS-kustannus.
VAKA-polku
Luentomateriaalit
ja
Nurmi, J., Ahonen, T., Lyytinen, H., Lyytinen, P., Pulkkinen, L. & Ruoppila, I. (2014). Ihmisen psykologinen kehitys (5. uud. p.). PS-kustannus.
- Ennen vuotta 2014 ilmestyneistä painoksista s. 10-123
(sisällöllisesti varhaislapsuus ja keskilapsuus)
- V. 2014 painoksesta s. 14-112, s. 115-129, s. 139-141
Havainnointitehtävän tueksi: Koivunen, P-L . & Lehtinen, T. 2015.
Kasvu kiikarissa: Havainnoinnin käsikirja varhaiskasvattajille. Jyväskylä: PS-kustannus
Teaching methods
Tuition in Finnish.
Employer connections
Haastattelu- tai havainnointitehtävän voi toteuttaa työelämäyhteistyössä.
Completion alternatives
AHOT
Student workload
5 op (1 op=27h)
135 tuntia
Luentojen, tehtävänpurun & tentin osuus 36 tuntia.
Itsenäiseen tehtävään ja kirjallisuuteen perehtymiseen 99 tuntia.
Further information
Opintojakson aikataulu - huomaathan, että muutokset mahdollisia, koska opintojakson opettaja aloittaa elokuussa ja päivittää toteutussuunnitelmaa tuolloin!
1. Keskiviikko 23.8. klo 12.45-16: Opintojakson orientaatioluento, aivojen kehitys / Lehtori
2. Torstai 31.8. klo 8.30-11.45 Kiintymyssuhteet ja itsessäätelytaidot / Lehtori
3. Torstai 7.9. klo 12.45-16 Nuoruus -aikuisuus / Tuomas Leisti
4. Torstai 14.9. klo 12.45-16 Sosiaalinen ja kognitiivinen kehitys / Lehtori
5. Tiistai 19.9. klo 12.45-16 Kielellinen kehitys / Lehtori
6. Maanantai 25.9. klo 12.45-16 Vanhuus / Tuomas Leisti
7. Tiistai 26.9. klo 12.45-16 / Lehtori
8. Tiistai 3.10. klo 8.30-11.45 Tehtävän purku / Lehtori
9. Maanantai 9.10. klo 12.45-16 TENTTI / Lehtori & Tuomas Leisti
Läsnäolovelvoite jokaiselle kerralle. Poissaolosta luennon korvaava reflektiotehtävä.
Mikäli opetusmuotoihin tulee muutoksia, siitä ilmoitetaan ennen opintojakson alkua.
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.
Assessment criteria, good (3)
See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.
Assessment criteria, excellent (5)
See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.
Assessment criteria, approved/failed
See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.
Assessment methods and criteria
Oppimistehtävä
Tentti
Tentistä tulee numeerinen arviointi, joka on opintojakson arvosana. Oppismistehtävä voi korottaa tentin arvosanaa. Lisäksi aktiivinen osallistuminen luennoille/korvaavat reflektiotehtävät sekä tehtävien palautus hyväksytysti.