Skip to main content

Human Growth and Development (5 cr)

Code: SX00EO99-3011

General information


Enrollment

02.05.2023 - 14.05.2023

Timing

14.08.2023 - 31.12.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Wellbeing

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages

  • Finnish

Seats

0 - 60

Degree programmes

  • Social Services

Teachers

  • Milla Karvonen
  • Mona Laine
  • Tuomas Leisti

Groups

  • SXH23K1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä

Objective

The students are familiar with the stages of human growth and development (early childhood, childhood, adolescence, adulthood and old age) and are able to analyze the factors affecting them. The students of the early childhood education path will be particularly familiar with the developmental stages of the child's early childhood.

Content

Key development theories. Human physical, mental, cognitive and social development and growth at different ages. The students of the early childhood education path will focus especially on the child's growth and development.

Location and time

Opintojakson aikataulu - huomaathan, että muutokset mahdollisia, koska opintojakson opettaja aloittaa elokuussa ja päivittää toteutussuunnitelmaa tuolloin!

1. Keskiviikko 23.8. klo 12.45-16: Opintojakson orientaatioluento, aivojen kehitys / Mona Laine

2. Torstai 31.8. klo 8.30-11.45 Kiintymyssuhteet ja itsessäätelytaidot / Mona Laine

3. Torstai 7.9. klo 12.45-16 Nuoruus -aikuisuus / Tuomas Leisti

4. Torstai 14.9. klo 12.45-16 Sosiaalinen ja kognitiivinen kehitys / Mona Laine

5. Tiistai 19.9. klo 12.45-16 Kielellinen kehitys / Mona Laine

6. Maanantai 25.9. klo 12.45-16 Sukupuoli ja seksuaalisuus / Mona Laine

7. Tiistai 26.9. klo 12.45.16 Vanhuus / Tuomas Leisti

8. Tiistai 3.10. klo 8.30-11.45 Tehtävän purku / Mona Laine

9. Maanantai 9.10. klo 12.45-16 TENTTI / Mona Laine ja Tuomas Leisti


Läsnäolovelvoite jokaiselle kerralle. Poissaolosta luennon korvaava reflektiotehtävä.

Mikäli opetusmuotoihin tulee muutoksia, siitä ilmoitetaan ennen opintojakson alkua.

Materials

Tenttimateriaali:

Sosiaaliohjauksen polku:
Luentomateriaalit
ja
Nurmi, J., Ahonen, T., Lyytinen, H., Lyytinen, P., Pulkkinen, L. & Ruoppila, I. (2014). Ihmisen psykologinen kehitys (5. uud. p.). PS-kustannus.


VAKA-polku
Luentomateriaalit
ja
Nurmi, J., Ahonen, T., Lyytinen, H., Lyytinen, P., Pulkkinen, L. & Ruoppila, I. (2014). Ihmisen psykologinen kehitys (5. uud. p.). PS-kustannus.

- Ennen vuotta 2014 ilmestyneistä painoksista s. 10-123
(sisällöllisesti varhaislapsuus ja keskilapsuus)
- V. 2014 painoksesta s. 14-112, s. 115-129, s. 139-141

Havainnointitehtävän tueksi: Koivunen, P-L . & Lehtinen, T. 2015.
Kasvu kiikarissa: Havainnoinnin käsikirja varhaiskasvattajille. Jyväskylä: PS-kustannus

Teaching methods

Tuition in Finnish.

Employer connections

Haastattelu- tai havainnointitehtävän voi toteuttaa työelämäyhteistyössä.

Completion alternatives

AHOT

Student workload

5 op (1 op=27h)
135 tuntia
Luentojen, tehtävänpurun & tentin osuus 36 tuntia.
Itsenäiseen tehtävään ja kirjallisuuteen perehtymiseen 99 tuntia.

Further information

Opintojakson aikataulu - huomaathan, että muutokset mahdollisia, koska opintojakson opettaja aloittaa elokuussa ja päivittää toteutussuunnitelmaa tuolloin!

1. Keskiviikko 23.8. klo 12.45-16: Opintojakson orientaatioluento, aivojen kehitys / Lehtori

2. Torstai 31.8. klo 8.30-11.45 Kiintymyssuhteet ja itsessäätelytaidot / Lehtori

3. Torstai 7.9. klo 12.45-16 Nuoruus -aikuisuus / Tuomas Leisti

4. Torstai 14.9. klo 12.45-16 Sosiaalinen ja kognitiivinen kehitys / Lehtori

5. Tiistai 19.9. klo 12.45-16 Kielellinen kehitys / Lehtori

6. Maanantai 25.9. klo 12.45-16 Vanhuus / Tuomas Leisti

7. Tiistai 26.9. klo 12.45-16 / Lehtori

8. Tiistai 3.10. klo 8.30-11.45 Tehtävän purku / Lehtori

9. Maanantai 9.10. klo 12.45-16 TENTTI / Lehtori & Tuomas Leisti


Läsnäolovelvoite jokaiselle kerralle. Poissaolosta luennon korvaava reflektiotehtävä.

Mikäli opetusmuotoihin tulee muutoksia, siitä ilmoitetaan ennen opintojakson alkua.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.

Assessment criteria, good (3)

See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.

Assessment criteria, excellent (5)

See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.

Assessment criteria, approved/failed

See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.

Assessment methods and criteria

Oppimistehtävä
Tentti

Tentistä tulee numeerinen arviointi, joka on opintojakson arvosana. Oppismistehtävä voi korottaa tentin arvosanaa. Lisäksi aktiivinen osallistuminen luennoille/korvaavat reflektiotehtävät sekä tehtävien palautus hyväksytysti.