Skip to main content

Development of the Welfare State (5 cr)

Code: SX00EO96-3008

General information


Enrollment
28.11.2022 - 31.01.2023
Registration for the implementation has ended.
Timing
09.01.2023 - 21.05.2023
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
On-campus
Unit
(2019-2024) School of Wellbeing
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 60
Degree programmes
Social Services
Teachers
Markus Neuvonen
Katja Ihamäki
Groups
SXH23K1
Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
Course
SX00EO96

Implementation has 10 reservations. Total duration of reservations is 31 h 45 min.

Time Topic Location
Thu 23.03.2023 time 12:45 - 16:00
(3 h 15 min)
Hyvinvointiyhteiskunnan kehitys SX00EO96-3008
MPA4015 Luentosali
Tue 28.03.2023 time 12:45 - 16:00
(3 h 15 min)
Hyvinvointiyhteiskunnan kehitys SX00EO96-3008
MPA5018 Oppimistila
Wed 29.03.2023 time 12:45 - 16:00
(3 h 15 min)
Hyvinvointiyhteiskunnan kehitys SX00EO96-3008
MPA4015 Luentosali
Thu 30.03.2023 time 12:45 - 16:00
(3 h 15 min)
Hyvinvointiyhteiskunnan kehitys SX00EO96-3008
MPA5018 Oppimistila
Tue 04.04.2023 time 12:45 - 16:00
(3 h 15 min)
Hyvinvointiyhteiskunnan kehitys SX00EO96-3008
MPA5018 Oppimistila
Tue 11.04.2023 time 12:45 - 16:00
(3 h 15 min)
Hyvinvointiyhteiskunnan kehitys SX00EO96-3008
MPA5018 Oppimistila
Mon 17.04.2023 time 12:45 - 16:00
(3 h 15 min)
Hyvinvointiyhteiskunnan kehitys SX00EO96-3008
MPA4015 Luentosali
Tue 18.04.2023 time 12:45 - 16:00
(3 h 15 min)
Hyvinvointiyhteiskunnan kehitys SX00EO96-3008
MPA5018 Oppimistila
Tue 25.04.2023 time 12:45 - 16:00
(3 h 15 min)
Hyvinvointiyhteiskunnan kehitys SX00EO96-3008
MPA5018 Oppimistila
Thu 27.04.2023 time 13:00 - 15:30
(2 h 30 min)
Hyvinvointiyhteiskunnan kehitys SX00EO96-3008
MPA5018 Oppimistila
Changes to reservations may be possible.

Objective

The students will understand the most important theories of welfare and happiness. The students understand how the structures and processes of society affect the lives of individuals and communities. They are familiar with the development trends of societal policy and their links to the needs of change in welfare services. The students are familiar with structures and processes supporting well-being, social inclusion and safety. The students understand the courses of action in societal decision making. The students also understand how the global economy and Finland's economic development affect the functioning of society and the living conditions of people. They are familiar with the different ways in which welfare services are organized and provided.

Content

Welfare theories. Development of the Finnish welfare state and society. International welfare state models. The multi producer model of the welfare state. The welfare society's dependency on global economy, production, the standard of living, economic policy and employment.

Location and time

Opettajat: Katja Ihamäki & Markus Neuvonen


Tentti: To 27.4. ja seuraavat tentit (kaksi) ovat yleisenä uusintatenttipäivinä 6.6. ja 21.8. joihin ilmoittaudutaan.

Materials

Kurssin tentti- ja muu tieto tarkentuu.

Tenttimateriaali:
Hyvinvointi ja talous, Neuvonen:
- http://talouskurssi.fi/

Sosiaalipolitiikan lähiopetuksen osuudessa (Ihamäki) on kaksi tehtävää, lähiopetus ja kirjan artikkelit. Ohjeistus tehtäviin kurssin toteutustiedoissa (oman dokumentit).

Tenttikirjallisuus, Ihamäki:
- Hyvinvointivaltio ylittää jälkensä. Toim. Sakari Hänninen ja Paula Saikkonen. THL 2017, 25–39, 97-128, siis luvut ovat 1, 5 ja 6.

Kaksi tehtävää Omassa ohjeistus.

VAIHTOEHTOINEN SUORITUS ILMAN LÄHIOPETUSTA
Ilmoittaudu sähköpostilla sekä Katja Ihamäelle että Markus Neuvoselle, jos olet valinnut vaihtoehtoisen suoritustavan ennen kurssin alkua.

Hyvinvoinnissa & Taloudessa (Neuvonen):
- Sama materiaali kuin kontaktivaihtoehdossa: http://talouskurssi.fi/
- Lisäksi 5 sivun essee aiheena joko "Hyvinvoinnin taloudellinen perusta" tai "Taloustieteellinen perspektiivi sosiaalisiin ongelmiin". Esseessä on käytettävä lähteenä vähintään 4 akateemista lähdettä, joista vähintään 1 on oltava kirja (eli esim. blogikirjoitukset tai lehtiartikkelit yms. eivät valitettavasti kelpaa).

Sosiaalipolitiikassa (Ihamäki):
- Hyvinvointivaltio ylittää jälkensä. Toim. Sakari Hänninen ja Paula Saikkonen. THL. 2017. THL 2017, 25–39, 97-128. Siis luvut 1, 5 ja 6.
- Sosiaalipolitiikka - hukassa vai uuden jäljillä? Toim. Elina Palola & Vappu Karjalainen. THL. 2011. Sivut 103-248.
- Jorma Sipilä ja Anneli Anttonen. Universalismi ja sen vahtoehdot. Teoksessa Vastavuoroinen sosiaalityö (2016). Toim. Maritta Törrönen ym., sivut 57–74.
- Mikko Mäntysaari. Hyvinvointiliberalismi ja uusliberalismi sosiaalityön
toimintaympäristöinä. Teoksessa Vastavuoroinen sosiaalityö (2016). Toim. Maritta Törrönen ym., sivut 75–86.
Tehtävät (kaksi tehtävää) Omassa ohjeistus.

Muuta kirjallisuutta:
Haapola, Ilkka, Karisto, Antti & Takala, Pentti. Matkalla nykyaikaan: elintason, elämäntavan ja sosiaalipolitiikan muutos Suomessa. Porvoo: WSOYpro. 1999.
Julkunen, Raija. Kuka vastaa? Hyvinvointivaltion rajat ja julkinen vastuu. Hyvinvointivaltion rajat -projekti. Helsinki: Stakes. 2006.
Tammilehto, O. (2003). Globalisaation vaikutus köyhyyteen. http://www.tammilehto.info/globkoyh.htm
- Juho Saari, Sakari Taipale ja Sakari Kainulainen (toim.). Hyvinvointivaltion moderneja klassikoita. Diakonia-ammattikorkeakoulu. Helsinki 2013.
- George Ritzer (2008). The McDonaldization of Society. Pine Forge Press.
- Sote-uudistus. Sosiaali- ja terveyden huollon ja pelastustoimen uudistus. https://soteuudistus.fi/etusivu
- Towards a social investement welfare state? Ideas. policies and challenges. Toim. Nathalie Morel, Bruno Palier and Joakim Palme. Policy Press. 2012.

Teaching methods

Participation in contact teaching 70 %.
assignments and exam (literature and contact teaching)

Alternative achievement
Assignments and different literature exam

Exam schedules

TENTTI: kolme tenttikertaa.

Student workload

Hyvinvointiyhteiskunnan kehitys
Lähiopetus
Lehtorit: Katja Ihamäki & Markus Neuvonen


TENTTI
Hyvinvointiyhteiskunnan kehitys,
Sosiaalipolitiikan osuus (Katja Ihamäki) 2,5 op.
Lähiopetus:
1 op = opiskelijan työnä 27 tuntia.
2,5 op on 67,5 tuntia eli yli 8 päivää.
Sama taloustieteessä


Lähiopetusvaihtoehto, sosiaalipolitiikan osuus (Katja Ihamäki):
Lähiopetus 16 tuntia ja tentti.
Tenttikirjallisuus 45 sivua suomenkielistä tekstiä 20 tuntia.
Kaksi tehtävää 29 tuntia.

Kirjatenttivaihtoehto, sosiaalipolitiikan osuus (Katja Ihamäki), 67,5 tuntia:
- Kirjallisuus 218 sivua suomenkielistä tekstiä, noin kuusi päivää
- Kaksi tehtävää, 20 tuntia
- Tentti

Lähiopetusvaihtoehto, talous & hyvinvointi -osuus (Markus Neuvonen):
- Lähiopetus 16 tuntia ja tentti.
- Tenttikirjallisuus suomenkielinen verkkokurssi, noin kuusi päivää.

Kirjatenttivaihtoehto, talous & hyvinvointi -osuus (Markus Neuvonen): 67,5 tuntia:
- Suomenkielinen verkkokurssi, noin kuusi päivää
- Essee 5 sivua, 20 tuntia
- Tentti

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.

Assessment criteria, good (3)

See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.

Assessment criteria, excellent (5)

See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.

Assessment criteria, approved/failed

See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.

Assessment methods and criteria

Contact teaching:
Exam and assignments
OR literature exam and assignments
0-5 (exam)

Go back to top of page