Development of the Welfare State (5 cr)
Code: SX00EO96-3008
General information
- Enrollment
-
28.11.2022 - 31.01.2023
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
09.01.2023 - 21.05.2023
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- On-campus
- Unit
- (2019-2024) School of Wellbeing
- Campus
- Myllypurontie 1
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 60
- Degree programmes
- Social Services
- Teachers
- Markus Neuvonen
- Katja Ihamäki
- Groups
-
SXH23K1Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
- Course
- SX00EO96
Implementation has 10 reservations. Total duration of reservations is 31 h 45 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Thu 23.03.2023 time 12:45 - 16:00 (3 h 15 min) |
Hyvinvointiyhteiskunnan kehitys SX00EO96-3008 |
MPA4015
Luentosali
|
Tue 28.03.2023 time 12:45 - 16:00 (3 h 15 min) |
Hyvinvointiyhteiskunnan kehitys SX00EO96-3008 |
MPA5018
Oppimistila
|
Wed 29.03.2023 time 12:45 - 16:00 (3 h 15 min) |
Hyvinvointiyhteiskunnan kehitys SX00EO96-3008 |
MPA4015
Luentosali
|
Thu 30.03.2023 time 12:45 - 16:00 (3 h 15 min) |
Hyvinvointiyhteiskunnan kehitys SX00EO96-3008 |
MPA5018
Oppimistila
|
Tue 04.04.2023 time 12:45 - 16:00 (3 h 15 min) |
Hyvinvointiyhteiskunnan kehitys SX00EO96-3008 |
MPA5018
Oppimistila
|
Tue 11.04.2023 time 12:45 - 16:00 (3 h 15 min) |
Hyvinvointiyhteiskunnan kehitys SX00EO96-3008 |
MPA5018
Oppimistila
|
Mon 17.04.2023 time 12:45 - 16:00 (3 h 15 min) |
Hyvinvointiyhteiskunnan kehitys SX00EO96-3008 |
MPA4015
Luentosali
|
Tue 18.04.2023 time 12:45 - 16:00 (3 h 15 min) |
Hyvinvointiyhteiskunnan kehitys SX00EO96-3008 |
MPA5018
Oppimistila
|
Tue 25.04.2023 time 12:45 - 16:00 (3 h 15 min) |
Hyvinvointiyhteiskunnan kehitys SX00EO96-3008 |
MPA5018
Oppimistila
|
Thu 27.04.2023 time 13:00 - 15:30 (2 h 30 min) |
Hyvinvointiyhteiskunnan kehitys SX00EO96-3008 |
MPA5018
Oppimistila
|
Objective
The students will understand the most important theories of welfare and happiness. The students understand how the structures and processes of society affect the lives of individuals and communities. They are familiar with the development trends of societal policy and their links to the needs of change in welfare services. The students are familiar with structures and processes supporting well-being, social inclusion and safety. The students understand the courses of action in societal decision making. The students also understand how the global economy and Finland's economic development affect the functioning of society and the living conditions of people. They are familiar with the different ways in which welfare services are organized and provided.
Content
Welfare theories. Development of the Finnish welfare state and society. International welfare state models. The multi producer model of the welfare state. The welfare society's dependency on global economy, production, the standard of living, economic policy and employment.
Location and time
Opettajat: Katja Ihamäki & Markus Neuvonen
Tentti: To 27.4. ja seuraavat tentit (kaksi) ovat yleisenä uusintatenttipäivinä 6.6. ja 21.8. joihin ilmoittaudutaan.
Materials
Kurssin tentti- ja muu tieto tarkentuu.
Tenttimateriaali:
Hyvinvointi ja talous, Neuvonen:
- http://talouskurssi.fi/
Sosiaalipolitiikan lähiopetuksen osuudessa (Ihamäki) on kaksi tehtävää, lähiopetus ja kirjan artikkelit. Ohjeistus tehtäviin kurssin toteutustiedoissa (oman dokumentit).
Tenttikirjallisuus, Ihamäki:
- Hyvinvointivaltio ylittää jälkensä. Toim. Sakari Hänninen ja Paula Saikkonen. THL 2017, 25–39, 97-128, siis luvut ovat 1, 5 ja 6.
Kaksi tehtävää Omassa ohjeistus.
VAIHTOEHTOINEN SUORITUS ILMAN LÄHIOPETUSTA
Ilmoittaudu sähköpostilla sekä Katja Ihamäelle että Markus Neuvoselle, jos olet valinnut vaihtoehtoisen suoritustavan ennen kurssin alkua.
Hyvinvoinnissa & Taloudessa (Neuvonen):
- Sama materiaali kuin kontaktivaihtoehdossa: http://talouskurssi.fi/
- Lisäksi 5 sivun essee aiheena joko "Hyvinvoinnin taloudellinen perusta" tai "Taloustieteellinen perspektiivi sosiaalisiin ongelmiin". Esseessä on käytettävä lähteenä vähintään 4 akateemista lähdettä, joista vähintään 1 on oltava kirja (eli esim. blogikirjoitukset tai lehtiartikkelit yms. eivät valitettavasti kelpaa).
Sosiaalipolitiikassa (Ihamäki):
- Hyvinvointivaltio ylittää jälkensä. Toim. Sakari Hänninen ja Paula Saikkonen. THL. 2017. THL 2017, 25–39, 97-128. Siis luvut 1, 5 ja 6.
- Sosiaalipolitiikka - hukassa vai uuden jäljillä? Toim. Elina Palola & Vappu Karjalainen. THL. 2011. Sivut 103-248.
- Jorma Sipilä ja Anneli Anttonen. Universalismi ja sen vahtoehdot. Teoksessa Vastavuoroinen sosiaalityö (2016). Toim. Maritta Törrönen ym., sivut 57–74.
- Mikko Mäntysaari. Hyvinvointiliberalismi ja uusliberalismi sosiaalityön
toimintaympäristöinä. Teoksessa Vastavuoroinen sosiaalityö (2016). Toim. Maritta Törrönen ym., sivut 75–86.
Tehtävät (kaksi tehtävää) Omassa ohjeistus.
Muuta kirjallisuutta:
Haapola, Ilkka, Karisto, Antti & Takala, Pentti. Matkalla nykyaikaan: elintason, elämäntavan ja sosiaalipolitiikan muutos Suomessa. Porvoo: WSOYpro. 1999.
Julkunen, Raija. Kuka vastaa? Hyvinvointivaltion rajat ja julkinen vastuu. Hyvinvointivaltion rajat -projekti. Helsinki: Stakes. 2006.
Tammilehto, O. (2003). Globalisaation vaikutus köyhyyteen. http://www.tammilehto.info/globkoyh.htm
- Juho Saari, Sakari Taipale ja Sakari Kainulainen (toim.). Hyvinvointivaltion moderneja klassikoita. Diakonia-ammattikorkeakoulu. Helsinki 2013.
- George Ritzer (2008). The McDonaldization of Society. Pine Forge Press.
- Sote-uudistus. Sosiaali- ja terveyden huollon ja pelastustoimen uudistus. https://soteuudistus.fi/etusivu
- Towards a social investement welfare state? Ideas. policies and challenges. Toim. Nathalie Morel, Bruno Palier and Joakim Palme. Policy Press. 2012.
Teaching methods
Participation in contact teaching 70 %.
assignments and exam (literature and contact teaching)
Alternative achievement
Assignments and different literature exam
Exam schedules
TENTTI: kolme tenttikertaa.
Student workload
Hyvinvointiyhteiskunnan kehitys
Lähiopetus
Lehtorit: Katja Ihamäki & Markus Neuvonen
TENTTI
Hyvinvointiyhteiskunnan kehitys,
Sosiaalipolitiikan osuus (Katja Ihamäki) 2,5 op.
Lähiopetus:
1 op = opiskelijan työnä 27 tuntia.
2,5 op on 67,5 tuntia eli yli 8 päivää.
Sama taloustieteessä
Lähiopetusvaihtoehto, sosiaalipolitiikan osuus (Katja Ihamäki):
Lähiopetus 16 tuntia ja tentti.
Tenttikirjallisuus 45 sivua suomenkielistä tekstiä 20 tuntia.
Kaksi tehtävää 29 tuntia.
Kirjatenttivaihtoehto, sosiaalipolitiikan osuus (Katja Ihamäki), 67,5 tuntia:
- Kirjallisuus 218 sivua suomenkielistä tekstiä, noin kuusi päivää
- Kaksi tehtävää, 20 tuntia
- Tentti
Lähiopetusvaihtoehto, talous & hyvinvointi -osuus (Markus Neuvonen):
- Lähiopetus 16 tuntia ja tentti.
- Tenttikirjallisuus suomenkielinen verkkokurssi, noin kuusi päivää.
Kirjatenttivaihtoehto, talous & hyvinvointi -osuus (Markus Neuvonen): 67,5 tuntia:
- Suomenkielinen verkkokurssi, noin kuusi päivää
- Essee 5 sivua, 20 tuntia
- Tentti
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.
Assessment criteria, good (3)
See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.
Assessment criteria, excellent (5)
See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.
Assessment criteria, approved/failed
See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.
Assessment methods and criteria
Contact teaching:
Exam and assignments
OR literature exam and assignments
0-5 (exam)