Siirry suoraan sisältöön

Toiminnallisuuden arviointi 2 (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00EP74-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.05.2023 - 14.05.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 01.09.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 50

Koulutus

  • Toimintaterapian tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Mira Lönnqvist

Ryhmät

  • SXI22S2
    Toimintaterapian tutkinto-ohjelma monimuoto

Tavoitteet

Opiskelija soveltaa toimintaterapian teorioita ja suunnittelee arviointiprosessin yksilön arjen ja osallistumisen näkökulmasta. Opiskelija tietää taitojen ja valmiuksien erot. Opiskelija valitsee sopivan viitekehyksen ja arviointimenetelmän, jolla saadaan tietoa ja voidaan kuvata asiakkaan arkea ja toiminnallisuutta eri ympäristöissä. Opiskelija ymmärtää erilaisissa arviointiympäristöissä saadun arviointitiedon erilaisuuden ja merkityksen. Opiskelija suhteuttaa saamansa arviointitiedon monialaisesti tuotettuun arviointitietoon. Opiskelija raportoi arvioinnin tuloksista kirjallisesti ja suullisesti.

Sisältö

- Toimintaterapia-arviointi suhteessa monialaiseen kuntoutukseen (ICF)
- Toimintaterapian teoriat ja viitekehykset arvioinnissa
- Toimintalähtöinen arviointi ja arviointimenetelmät
- Teoriaan pohjaava havainnointi
- Testaaminen ja mittaaminen toimintaterapiassa
- Erilaiset arviointiympäristöt
- Arviointitiedon jakaminen

Oppimateriaalit

Opintojaksoon liittyvä oppimateriaali löytyy OMA:n työtilasta. Opiskelija hakee lisätietoa itsenäisen tiedonhaun kautta.

Opetusmenetelmät

Itsenäinen opiskelu verkkomateriaalien avulla, arviointimenetelmien koettelu ja ohjatut harjoitukset yksilöllisesti / pareittain / pienryhmissä kontaktiopetuksessa sekä työelämäyhteistyössä.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Osa toteutuksesta tehdään työelämäyhteistyössä.

Lasten toiminnallisuuden arviointiin liittyviä harjoituksia tehdään yhteistyössä Pilke-päiväkotien kanssa (tai muu itse valittu pk), lisätietoa yhteistyöhön liittyen lähetetään ennen opintojakson alkua OMA:n työtilan kautta. Päiväkodissa toteutettava lasten toiminnallisuuden arvioinnin oppimistehtävä toteutetaan pareittain ja jokainen opiskelijapari hakee itse päiväkodin yhteistyökumppaniksi. Oppimistehtävä sisältää vähintään kaksi (2) päiväkotikäyntiä, jotka on mahdollista toteuttaa ajalla 21.8.-1.9.2023

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Oppimistehtävän palautus 1.9. 2023 klo 18 mennessä

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojaksolla ei ole valinnaista suoritustapaa. Opintojaksoa ei ole mahdollista ahotoida muun alan osaamisella.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135t opiskelijan työtä, josta 16 t lähiopetusta ja 14t reaaliaikaista etäopetusta, muut tunnit käytettävissä itsenäiseen opiskeluun, päiväkotikäynteihin ja oppimistehtävän työstämiseen.

Sisällön jaksotus

Viikko 32 itsenäinen opiskelu (materiaali OMAn työtilassa)
Viikko 33 itsenäinen opiskelu ja kontaktiopetus
Viikko 34 itsenäinen opiskelu, mahdollisuus toteuttaa päiväkotikäyntejä
Viikko 35 itsenäinen opiskelu, mahdollisuus toteuttaa päiväkotikäyntejä ja kontaktiopetus

Lisätietoja opiskelijoille

Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, opiskelijan pitää olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan Mira Lönnqvist heti ilmoittautumisajan päätyttyä.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija:
- tuntee alan käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- etsii ja yhdistelee tietoa eri lähteistä ja ymmärtää lähdekritiikin merkityksen sekä
- osoittaa perehtyneensä alan tietoperustaan.
- toimii ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa tarkoituksenmukaisesti,
- soveltaa asiakaslähtöisyyden periaatteita ja
- arvioi omia valintojaan ja omaa toimintaansa ammatillisissa tilanteissa.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työryhmässä alansa edustajana,
- ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- arvioi omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja arvioi lähteiden luotettavuutta tarkoituksenmukaisesti,
- yhdistää tietoa eri lähteistä asianmukaisiksi kokonaisuuksiksi sekä
- hyödyntää ja soveltaa alan tietoperustaa.
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa,
- toimii asiakaslähtöisesti,
- osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä
- osaa perustella esittämiään näkökulmia ja omaa toimintaansa ammatillisesti.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti ja osaa perustella toimintaansa,
- toimii ammatillisesti työyhteisössä ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti, tavoitteellisesti ja ottaa huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- kehittää itseään ammattilaisena.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija:
- soveltaa ammattialan käsitteitä ja tietoperustaa sujuvasti ja monipuolisesti,
- yhdistää uusia oppimissisältöjä osaksi alan laajempia ilmiöitä,
- arvioi valitsemiaan lähteitä ja niiden käytettävyyttä sekä
- perustelee valintojaan aiemman tiedon avulla.
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa vastuullisesti,
- toimii asiakaslähtöisesti,
- ratkaisee erilaisia ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä
- perustelee esittämiään näkökulmia, arvioi toimintaansa ja toimintansa seurauksia ammatillisesti.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti ja osaa arvioida toimintaansa kriittisesti,
- osaa organisoida monenlaisten ryhmien toimintaa ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti, tavoitteellisesti ja huomioi turvallisuuden sekä
- kehittää itseään ammattilaisena ja tunnistaa työyhteisön kehittämistarpeita.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Hyväksytty/

Opiskelija:
- tuntee alan käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- etsii ja yhdistelee tietoa eri lähteistä ja ymmärtää lähdekritiikin merkityksen sekä
- osoittaa perehtyneensä alan tietoperustaan.
- toimii ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa tarkoituksenmukaisesti,
- soveltaa asiakaslähtöisyyden periaatteita ja
- arvioi omia valintojaan ja omaa toimintaansa ammatillisissa tilanteissa.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työryhmässä alansa edustajana,
- ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- arvioi omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.


Hylätty/

Opiskelija:
- ei hallitse alan tietoperustaa eikä osoita arvostavansa sitä,
- ei käytä alan käsitteitä tarkoituksenmukaisesti.
- ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja,
- ei toimi ohjeistusten ja ohjauksen mukaisesti,
- ei reflektoi omaa toimintaansa.
- ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuusohjeita tai eettisiä periaatteita tai suhtautuu niihin välinpitämättömästi,
- ei kykene toimimaan ryhmässä rakentavasti eikä kehitä ammatillisia taitojaan.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Parityöskentelynä toteutettava oppimistehtävä arvioidaan numeerisesti (tarkemmat arviointikriteerit tehtäväohjeen yhteydessä).

Esitietovaatimukset

Ennen opintojaksolle osallistumista opiskelijalla tulee olla hyväksytysti suoritettuna osaaminen seuraavalta opintojaksolta: Toiminnallisuuden arviointi 1.