Siirry suoraan sisältöön

Advanced Research Methods (5 op)

Toteutuksen tunnus: S000EU87-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.05.2023 - 14.05.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Englanti

Paikat

0 - 50

Koulutus

  • Master's Degree Programme in Health Business Management (Sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala)
  • Master's Degree Programme in Health Care Diagnostics
  • Master's Degree Programme in Health Business Management (Tekniikan ja liikenteen ala)
  • Master's Degree Programme in Health Business Management (Yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon ala)

Opettaja

  • Eija Metsälä
  • Salla Kivelä

Vastuuopettaja

Eija Metsälä

Ryhmät

  • S2522S6
    Master's Degree Programme in Health Care Diagnostics
  • S1122S6
    Master's Degree Programme in Health Business Management ylempi, sote
  • T1422S6
    Master's Degree Programme in Health Business Management ylempi, tekniikka
  • L0522S6
    Master's Degree Programme in Health Business Management ylempi, liiketalous
  • S2522S6B
    Master's Degree Programme in Health Care Diagnostics - Clinical Radiography Services
  • S2522S6A
    Master's Degree Programme in Health Care Diagnostics - Biomedical Laboratory Services

Tavoitteet

Opintojakson tavoitteena on syventää opiskelijan tutkimus- ja kehittämisosaamista. Opintojakson päätteeksi opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida tutkimus- ja kehittämisprojekteja käyttäen eri tyyppisiä metodologisia lähestymistapoja.

Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- osaa suunnitella tutkimus- ja kehittämisprojekteja ja valita niiden toteuttamisen kannalta tarkoituksenmukaiset menetelmät
- on näkemys metodisten lähestymistapojen tieteenfilosofista taustoista ja niihin liittyvistä metodisista lähestymistavoista
- osaa esittää tutkimus- ja kehittämisprojektinsa tulokset valitulle metodologiselle lähestymistavalle ominaisella tavalla.
- osaa analysoida ja tulkita laadullista ja määrällistä aineistoa.

Sisältö

- Tutkimusprojektin suunnittelu

Laadullinen tutkimus sisältäen
- fenomenologia, fenomenografia
- tapaustutkimus, narratiivinen tutkimus
- kirjallisuuskatsauksen eri tyypit
- laadullisen aineiston analyysi

Määrällinen tutkimus sisältäen
- parametristen ja non-parametristen analyysimenetelmien kertaus
- luottamusvälit ja niiden merkitys
- kovarianssianalyysi
- cronbachin alfa käsitereliabiliteetin testauksessa
- regressio
- määrällisen datan tulosten analyysi ja tulkinta

Kehittämistyön menetelmät

Aika ja paikka

Mandatory (online) sessions
Thursday 7.9.2023 at 14.45-15.45 Introduction Thurs (1h) SK & EM
Thursday 14.9 at 14-16 Approaches to different types of research projects (2h) and at 15-16 Concept analysis (2h) SK
Wednesday 27.9 at 14-15 Fenomenology, fenomenography (1h) SK
Wednesday 27.9 at 15-16 Case study, Narrative study (1h) SK
Thursday 5.10 at 14.45-15.45 Analysing and interpreting qualitative data, Introduction + giving an analysis assignment (1h) EM
Thursday 26.10 at 12.30-13.30 Developmental methods (1h)
Thursday 26.10 at 13.45-15.45 Content analysis assignment + workshop (2h) EM
Wednesday 1.11 at 14.45-15.45 Reflective questions about videos 1-4 and about Mujis D book chapters 1-4 (1h) EM
Wednesday 15.11 at 10.30-12.30 Interpretating quantitative analysis (2h) EM
Wednesday 29.11 at 12-16.00-18.00 SPSS-workshop (2h) EM
Exam Mon 11.12 at 16-17, Retake 1. Mon 18.12 at 16-17 Retake 2 Mon 15.1.2024 at 16-17

Oppimateriaalit

Luennoitsijan suosittelema kirjallisuus Moodle-alustalla

Opetusmenetelmät

Verkkoluennot ja työpajat, itsenäinen työskentely

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti 11.12 klo 16-17, Uusinta 1. Ma 18.12 klo 16-17 Uusinta 2 Ma 15.1.2024 klo 16-17

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija
- osaa suunnitella tutkimus- ja kehittämisprojekteja ja valita niiden toteuttamisen kannalta tarkoituksenmukaiset menetelmät
- ymmärtää valittujen metodisten lähestymistapojen tieteenfilosofista taustoja ja niihin liittyviä metodisia lähestymistapoja
- osaa esittää tutkimus- ja kehittämisprojektinsa tuloksia
- osaa analysoida ja tulkita jotakin laadullista ja määrällistä aineistoa

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija
- osaa suunnitella tutkimus- ja kehittämisprojekteja ja valita niiden toteuttamisen kannalta tarkoituksenmukaiset menetelmät
- on näkemys valittujen metodisten lähestymistapojen tieteenfilosofista taustoista ja niihin liittyvistä metodisista lähestymistavoista ja hän osaa argumentoida niitä
- osaa esittää tutkimus- ja kehittämisprojektinsa tulokset metodologiselle lähestymistavalle ominaisella tavalla.
- osaa analysoida ja tulkita laadullista ja määrällistä aineistoa ja raportoida sitä metodiselle lähestymistavalle tyypillisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
- osaa suunnitella tutkimus- ja kehittämisprojekteja ja valita niiden toteuttamisen kannalta tarkoituksenmukaiset menetelmät
- on syvällinen näkemys metodisten lähestymistapojen tieteenfilosofista taustoista ja niihin liittyvistä metodisista lähestymistavoista ja hän osaa argumentoida metodisia ratkaisujaan relevantisti.
- osaa esittää tutkimus- ja kehittämisprojektinsa tulokset luovasti ja valitulle metodologiselle lähestymistavalle ominaisella tavalla.
- osaa analysoida ja tulkita innovatiivisesti laadullista ja määrällistä aineistoa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivinen osallistuminen työpajoihin ja luennoille, kurssiin liittyvien tehtävien palautus annettuina palautusaikoina ja tentti

Esitietovaatimukset

Tutkimus ja kehittämistyön menetelmät 5 op