Siirry suoraan sisältöön

Heikkonäköiset ja ikääntyneet (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00DS13-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

28.11.2022 - 11.12.2022

Ajoitus

09.01.2023 - 21.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 10

Koulutus

  • Optometrian tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Pia Mäkelä
  • Optometria Virtuaali
  • Tuomas Leisti

Vastuuopettaja

Pia Mäkelä

Ryhmät

  • SXE20S1
    Optometrian tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

TIETO
Opiskelija osaa
kertoa seuraavista asioista, liittyen henkilöön, jonka näkökykyä ei voida parantaa merkittävästi käyttämällä tavanomaisia silmälaseja tai piilolinssejä. Tavoite on, että henkilö voi hyödyntää jäljellä olevaa näköään käyttäen suurentavia apuvälineitä ja kuvantamistekniikkaa: (1) heikkonäköisyyden ja sokeuden määritelmät, (2) esiintyvyys ja syyt, (3) näkökyvyn mittaaminen, mukaan lukien erityisten näkötaulujen käyttö kauas ja lähelle, (4) suurennus (5) valo ja valaistus, (6) ääreisnäön apuvälineet, (7) vino katselutekniikka eli eksentrinen katselu ja ”steady eye strategy”, (8) ympäristön mukauttaminen (9) kliiniset toimenpiteet (10) tutkimukset henkilöille, joilla on vakava näkökenttäpuutos (11) monimutkaisten apuvälineiden käyttö, esim. silmälasilinssiin asennetut teleskoopit (12) suodatinlasit
Opiskelija osaa
kertoa seuraavista asioista, jotka liittyvät ikääntyneisiin (1) Ikääntymisen vaikutukset näkemiseen ja toimintakykyyn, (2) Ikään liittyvät havaintokyvyn muutokset (ei näkemiseen liittyvät), (3) Silmälasikorjaus afakia and pseudoafakia-tapauksissa, (4) Näön menetyksen aiheuttamat psykologiset vaikutukset, (5) Tutkimukset ikääntyvän moniaistivammaisen asiakkaan kanssa, (6) Jatkotutkimusten tarpeen arviointi ja niihin ohjaaminen

TAITO
Opiskelija osaa
arvioida heikkonäköisen ja ikääntyvän henkilön näköä
suositella näkemisen apuvälineitä heikkonäköisille ja ikääntyneille

Sisältö

Heikkonäköisyyden ja sokeuden määritelmät:
WHO määritelmät
Näkövamman arviointi etuuksien arviointiin (haittaluokat)
Heikkonäköisyys: Ilmaantuvuus, ja syyt, esiintyvyys myös lapsilla
Näkökyvyn mittaaminen:
Näöntarkkuus, erityiset taulut kauas ja lähelle
Kontrastiherkkyys
Häikäisy ja sen vaikutukset
Lukeminen ja suurennustarpeen määrittäminen
Suurennusmenetelmät:
Kuvakoon suurennus
Katseluetäisyyden lyhentäminen - ylisuuret lähilisät
Todellinen kuvasuurennus
Teleskooppisuurennus
Ei-optiset apuvälineet
Valo ja valaistus
Ääreisnäön apuvälineet
Eksentrinen katselu ja “steady eye strategy”
Ympäristön mukauttaminen ja saavutettavuus
Elektroniset apuvälineet ja näkemistä helpottavat sovellukset
Kliiniset toimenpiteet:
Heikkonäköisen henkilön näöntutkimusrutiini, määräyksen kirjoittaminen ja harjoitukset
Vakavan näkökenttäpuutoksen huomioiminen tutkimuksissa
Suodatinlasit
Näkövammaisten keskusliitto ja näkövammarekisteri

Ikääntymisen vaikutukset näkemiseen ja toimintakykyyn:
Fysiologiset muutokset - yleinen ja silmän fysiologia ja toiminta
Muutokset näkemisessä ja tutkiminen:
· Näöntarkkuus - pinhole
· Kontrastiherkkyys
· Taittovirhe
· Värinäkö
· Silmän väliaineiden suodatusominaisuudet eri allonpituuksilla
· Valoherkkyys
· Häikäisy (estohäikäisy ja kiusahäikäisy)
· Pimeäadaptaatio, häikäisyn sieto ja palautuminen
· Näkökentät - Amsler
· Kriittinen välketaajuus
· Akkommodaatio ja konvergenssi
· Okulomotorinen järjestelmä
Ikään liittyvät havaintokyvyn muutokset (ei näkemiseen liittyvät):
· Kuulo
· Koordinaatio
· Oppiminen
· Sosiaalinen asema
Silmälasikorjaus afakia and pseudoafakia-tapauksissa
· Epidemiologia, anamneesi ja oireet
· Tutkiminen ja kliinisten merkkien tunnistaminen
o suurennos
o näkökenttä
o kuvavääristymä
o konvergenssivaade
o herkkyys häikäisyille
Silmälasilinssit afakiakorjauksessa
Afakiapotilaan näöntutkiminen ja silmälasimääritys
Näön menetyksen aiheuttamat psykologiset vaikutukset ja toiminta huonon ennusteen saaneen asiakkaan kanssa

Tutkimukset ikääntyvän moniaistivammaisen asiakkaan kanssa
Jatkotutkimusten tarpeen arviointi ja niihin ohjaaminen

Aika ja paikka

Kevätlukukausi 2023 Optometrian tutkinto-ohjelma

Oppimateriaalit

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.



Luentomateriaalit, artikkelit
Internet-lähde: Näkövammaisten liitto ry (Finnish Federation of the Visually Impaired): www.nkl.fi
Kirjallisuus:
Primary Care Optometry (5th Ed.) : Ch 17- Age-Related Vision Problems, pages 404-415, Ch 18- Age-Related Vision Loss pages 416-434, Ch 19- Care of the Vision-Impaired Patient pages 435-455.
Borish´s Clinical Refraction (2nd Ed. or newer) : Ch 35- The Elderly, pages 1571-1590, Ch 36- Patients with Low Vision pages 1591-1618.
Jane Macnaughton (2005): Low Vision Assessment. Ch 3- Adapting the eye examination for the visually impaired, pages 32-76. Ch 4 Determining and prescribing magnification, pages 77-98. Ch 7- Additional strategies and non-optical methods for improving visual performance, pages 154-170.
Riitta Lahtinen, Russ Palmer & Merja Lahtinen (2009) Aisti kuvailu. (Löytyy myös englanniksi: Environmental description for visually and dual sensory impaired people, 2010)
K M Saari (Ed.) (2011) : Silmätautioppi Ophthalmology (11th Ed.), Ch 24- Näkövammaisten kuntoutus, apuvälineet ja sosiaaliturva, pages 486-510. Appendix: Näkövammasta johtuva haittaluokitus pages 514-520.
Käppi, Anni; Laitala, Jenna (2009). Heikkonäköisen kuntoutuspolku Helsingin ja Uudenmaan Sairaanhoitopiirin alueella. Opinnäytetyö. http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912178230
Frigård, Katri; Dromberg, Elisa; Ojala, Maria (2016). Kun lasit eivät riitä : Opas heikkonäköisten apuvälinesovitukseen. Opinnäytetyö. http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604214732
https://www.theseus.fi/handle/10024/107133
Aaltonen, Laura; Itkonen, Jenni; Kemppinen, Emma (2015). Väliinputoajat : opas alentuneen näöntarkkuuden huomioimiseen optikkoliikkeessä. Opinnäytetyö. http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504234872
Practical Low Vision. Essilor Academy Europe 2013. http://www.essiloracademy.eu/en/publications/ophthalmic-optics-files
Ageing-review Optometry Today CET (2003) parts 1 ageing, definition; 2 examining, 3 visual function, 4 ant segm; 5 contact lenses, 7-17 ocular and general disorders in the aged population (cataract, post segm, amd, syst diseases causing ophthalmic manifestations 1&2)

Opetusmenetelmät

Aktivoivat luennot
Ohjatut harjoitukset ja tehtävät
Yksilö- tai ryhmätyö

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kirjallinen tentti: 12.4.2023. Uusinta 1: 29.5.2023. Uusinta 2: 21.8.2023.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Teoria 2 op:
Luennot ja esitykset 24-28h ja 2 h tentti. Itsenäinen opiskelu 30 h

Itsenäiset tehtävät 2 op:
Esityksen valmistelu 10 h
Esteettömyyskartoitus ja 2 muuta kirjallista tehtävää 44 h

Kliinisten tutkimustekniikoiden harjoittelu 1 op:
Harjoitukset 14h, 2x2h tapauskierto klinikalla, itsenäinen valmistelu 9 h

Yhteensä 135h

Lisätietoja opiskelijoille

Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Avoimen amk:n kautta ilmoittautuvat: opintojaksolle osallistuminen edellyttää suoritettua optikon tai optometristin tutkintoa.

Osa opetuksesta voi olla englanninkielistä.

YKSITYISKOHTAISET SISÄLLÖT
Heikkonäköisyyden ja sokeuden määritelmät:
Disorder, impairment, disability and handicap
WHO määritelmät
Näkövamman arviointi etuuksien arviointiin (haittaluokat)
Heikkonäköisyys: Ilmaantuvuus ja syyt, esiintyvyys
Näkökyvyn mittaaminen:
Näöntarkkuus ja kontrastiherkkyys
Häikäisy ja sen vaikutukset
Lukeminen
Suurennusmenetelmät:
Kuvakoon suurennus
Katseluetäisyyden lyhentäminen
Todellinen kuvasuurennus
Teleskooppisuurennus
Ei-optiset apuvälineet
Valo ja valaistus
Ääreisnäön apuvälineet
Eksentrinen katselu ja steady eye strategy
Ympäristön mukauttaminen ja saavutettavuus
Elektroniset apuvälineet ja näkemistä helpottavat sovellukset

Ikääntymisen vaikutukset näkemiseen ja toimintakykyyn:
Fysiologiset muutokset - yleinen ja silmän fysiologia ja toiminta
Muutokset näkemisessä
Näöntarkkuus
Kontrastiherkkyys
Taittovirhe
Värinäkö
Silmän väliaineiden suodatusominaisuudet eri allonpituuksilla
Valoherkkyys
Häikäisy (esto- ja kiusahäikäisy)
Pimeäadaptaatio, häikäisynsieto ja palautuminen
Näkökentät
Kriittinen välketaajuus
Akkommodaatio ja konvergenssi
Okulomotorinen järjestelmä
Ikään liittyvät havaintokyvyn (ei näkemiseen liittyvät) muutokset
Kuulo
Koordinaatio
Oppiminen
Sosiaalinen asema
Näön toiminnallisuuden ikämuutoksia mittaavat kliiniset toimenpiteet ja testit
Näön menetyksen aiheuttamat psykologiset vaikutukset ja toiminta huonon näköennusteen saaneen asiakkaan kanssa
Kliiniset toimenpiteet ikääntyvän moniaistivammaisen asiakkaan kanssa
Jatkotutkimusten tarpeen arviointi ja niihin ohjaaminen

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa:
- soveltaa alan tietoperustaa tilanteen mukaisesti
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- perustella toimintaa tutkitun tiedon ja selvitysten avulla
- etsiä tietoa ja perustella tietolähteiden käytön
- toimia erilaisissa tehtävissä toimeksiannon mukaan
- selvittää toiminnan lähtökohtia ja tarpeita
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- selvittää työtehtäviin liittyvät turvallisuusohjeet ja toimia niiden mukaisesti
- toimia ammattialansa eettisten periaatteiden mukaisesti
- suunnitella ja ohjata monialaisten ryhmien toimintaa
- viestiä ammattialan asioista

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa sujuvasti ja laaja-alaisesti
- arvioida ja käyttää kriittisesti tietolähteitä ja tutkimustietoa
- soveltaa tutkimustietoa ammatillisissa tehtävissä
- toimia monipuolisissa ja kansainvälisissä työtilanteissa
- toimia tilaaja- ja asiakaslähtöisesti ja yrittäjänä
- toimia työtehtävissä vastuullisesti turvallisuus huomioiden
- arvioida ammattieettistä toimintaa
- edustaa ammattialaansa monialaisissa ja kansainvälisissä ryhmissä ja projekteissa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa:
- osoittaa alan tietoperustan hyvän hallinnan
- käyttää teorian ja ammattialan käsitteitä ja tietoa asiantuntevasti ja yhdistää niitä kokonaisuuksiksi
- luoda ja viestiä uutta tietoa
- kehittää innovatiivisia ja vaihtoehtoisia ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin ja ongelmiin
- soveltaa ammatillista osaamistaan uusissa tilanteissa
- ottaa vastuun ammatillisen prosessin kokonaisuudesta
- kehittää yhteisön turvallisuutta ja vastuullisuutta
- soveltaa ammattieettisiä periaatteita eri tilanteissa
- johtaa henkilöiden/ryhmien ammatillista kehittymistä
- toimia tavoitteellisesti, itseään ja työelämää kehittävästi

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa:
- soveltaa alan tietoperustaa tilanteen mukaisesti
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- perustella toimintaa tutkitun tiedon ja selvitysten avulla
- etsiä tietoa ja perustella tietolähteiden käytön
- toimia erilaisissa tehtävissä toimeksiannon mukaan
- selvittää toiminnan lähtökohtia ja tarpeita
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- selvittää työtehtäviin liittyvät turvallisuusohjeet ja toimia niiden mukaisesti
- toimia ammattialansa eettisten periaatteiden mukaisesti
- suunnitella ja ohjata monialaisten ryhmien toimintaa
- viestiä ammattialan asioista

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osallistuminen luennoille ja kokemusasiantuntija-sessioille ja tutkimustekniikkaharjoituksiin
Oppimistehtävät (30% arvioinnista)
Tentti (70% arvioinnista)
Käytännönharjoitukset tehtyinä ja arvioituina (suullinen palaute harjoitustunneilla)

Esitietovaatimukset

Binokulaarinen näkeminen