Siirry suoraan sisältöön

Lasten silmätaudit ja näkeminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00DS12-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 14.05.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2023 - 30.12.2023
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
(2019-2024) Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Paikat
5 - 30
Koulutus
Optometrian tutkinto-ohjelma
Opettajat
Optometria Virtuaali
Päivi Nokipii
Johanna Valtanen
Mira Järvinen
Satu Autio
Vastuuopettaja
Satu Autio
Ryhmät
SXE21K1
Optometrian tutkinto-ohjelma päivätoteutus
Opintojakso
SX00DS12

Toteutuksella on 20 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 47 t 30 min.

Aika Aihe Tila
Ma 28.08.2023 klo 12:30 - 15:00
(2 t 30 min)
Lasten silmätaudit ja näkeminen SX00DS12-3004
Ke 30.08.2023 klo 09:00 - 11:30
(2 t 30 min)
Lasten silmätaudit ja näkeminen SX00DS12-3004
MPB2029 Anatomian opetustila
To 31.08.2023 klo 09:00 - 11:30
(2 t 30 min)
Lasten silmätaudit ja näkeminen SX00DS12-3004
MPB2030 Anatomian opetustila
To 31.08.2023 klo 12:30 - 15:00
(2 t 30 min)
Lasten silmätaudit ja näkeminen SX00DS12-3004
Pe 01.09.2023 klo 09:00 - 11:30
(2 t 30 min)
Lasten silmätaudit ja näkeminen SX00DS12-3004
MPB2029 Anatomian opetustila
Pe 01.09.2023 klo 12:30 - 15:00
(2 t 30 min)
Lasten silmätaudit ja näkeminen SX00DS12-3004
MPB2009 NÄKÖ-oppimiskeskus
Ma 04.09.2023 klo 09:00 - 11:30
(2 t 30 min)
Lasten silmätaudit ja näkeminen SX00DS12-3004
MPA2010 Oppimistila
Ma 04.09.2023 klo 12:30 - 15:00
(2 t 30 min)
Lasten silmätaudit ja näkeminen SX00DS12-3004
MPB2009 NÄKÖ-oppimiskeskus
Ti 05.09.2023 klo 12:30 - 15:00
(2 t 30 min)
Lasten silmätaudit ja näkeminen SX00DS12-3004
MPB2009 NÄKÖ-oppimiskeskus
Ti 24.10.2023 klo 09:00 - 11:30
(2 t 30 min)
Lasten silmätaudit ja näkeminen SX00DS12-3004
MPB2005 Anatomia
Ti 24.10.2023 klo 12:30 - 15:00
(2 t 30 min)
Lasten silmätaudit ja näkeminen SX00DS12-3004
MPB2005 Anatomia
Ma 30.10.2023 klo 09:00 - 11:30
(2 t 30 min)
Lasten silmätaudit ja näkeminen SX00DS12-3004
Ti 31.10.2023 klo 12:30 - 15:00
(2 t 30 min)
Lasten silmätaudit ja näkeminen SX00DS12-3004
MPC5011 Oppimistila
To 02.11.2023 klo 09:00 - 11:30
(2 t 30 min)
Lasten silmätaudit ja näkeminen SX00DS12-3004
MPB2009 NÄKÖ-oppimiskeskus
Pe 03.11.2023 klo 12:30 - 15:00
(2 t 30 min)
Lasten silmätaudit ja näkeminen SX00DS12-3004
MPB2009 NÄKÖ-oppimiskeskus
Ke 08.11.2023 klo 09:00 - 10:30
(1 t 30 min)
Lasten silmätaudit ja näkeminen SX00DS12-3004
MPB2029 Anatomian opetustila
To 16.11.2023 klo 12:30 - 15:00
(2 t 30 min)
Lasten silmätaudit ja näkeminen SX00DS12-3004
MPB2029 Anatomian opetustila
Pe 24.11.2023 klo 09:00 - 11:00
(2 t 0 min)
TENTTI Lasten silmätaudit ja näkeminen SX00DS12-3004
Pe 01.12.2023 klo 09:00 - 11:00
(2 t 0 min)
TENTTI uusinta 1 Lasten silmätaudit ja näkeminen SX00DS12-3004
Pe 08.12.2023 klo 09:00 - 11:00
(2 t 0 min)
TENTTI uusinta 2 Lasten silmätaudit ja näkeminen SX00DS12-3004
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

TIETO
Opiskelija osaa
kuvata ja selittää seuraavista lasten kehitykseen ja tutkimiseen liittyistä kohdista: (1) lasten kommunikaatiotaidot (2) näöntarkkuuden arviointi (3) taittovirheen määrittäminen, (4) myopia, (5) amblyopia (6) tropiat, (7) nystagmus, (8) lasten silmätaudit, (9) silmälasit lapselle, (10) normaali ja epänormaali motoristen ja kognitiivisten taitojen kehitys, (11) normaali ja epänormaali näönkehitys (12) optometristin rooli lasten näönhuollossa
TAITO
Opiskelija osaa
· suunnitella oireidenmukaisen näöntutkimuksen ja arvioida lapsen näköä
· ohjata eteenpäin henkilön, jolla on erityistutkimusten tarve oppimis- ja muiden vaikeuksien takia
· käyttää eri-ikäisille lapsille tarkoitettuja näöntutkimustauluja ja menetelmiä
· tutkia ja ryhtyä tarvittaessa toimenpiteisiin, jos asiakkaana on aikuinen, jolla on tropia
· tutkimalla erotella inkomitantin ja komitantin tropian

Sisältö

SISÄLTÖ
Lasten kommunikaatiotaidot
Näöntarkkuuden arviointi - Lea symbols, Tellerin-kortti, pakkovalinta -tutkimus, juovastomailatesti
Taittovirheen määrittäminen - skiaskopia, syklorefraktio, Mohindra
Myopia - yleisyys, kehittyminen ja hoito
Amblyopia- määritelmä, yleisyys, luokittelu syiden mukaan, kehittyminen ja mekanismi (deprivation, ABI), näöntarkkuus, tutkiminen ja hoito
Tropiat -
· Konkomitantit tropiat- määritelmä, luokittelu, syyt ja tutkiminen
· Inkomittantit tropiat - syyt, oireet ja merkit, testaaminen, A/V-syndrooma
· Mikrotropia - määritelmä, luonne, tutkiminen/diagnoosi ja hoito
· Syndroomat - A ja V -syndroomat, Marcus Gunn ilmiö, Moebius syndrooma, Duanen -syndrooma, Brownin syndrooma
Eksentrinen fiksaatio (EF) - tutkiminen ja hoito
· Tutkiminen - anamneesi, Hessin kartta, Parks–Bielschowskyn ja 3-step testin käyttö
Nystagmus - määritelmä, luokittelu, yhteys karsastukseen, hoito
Lasten silmätaudit - perinnölliset taudit, kaihi, retinopatia, näönhäiriöt, synnynnäiset häiriöt, neuromuskulaariset häiriöt
Silmälasit - mitoitus, kehys- ja linssivalikoima, istuvuus ja toimivuus, varaosat
Normaali ja epänormaali motoristen ja kognitiivisten taitojen kehitys (psyykkinen, sensorinen,neuromuskulaariset ja motooriset taidot, sosiaalinen käyttäytyminen, kielelliset taidot, monivammaisuus, lukemisen, kirjoittamisen ja matematiikan oppimisen vaikeudet)
· yleisyys, oireet ja merkit
· tutkimukset lapsen kehityksen arvioinnissa: fyysinen kunto, hieno- ja karkeamotoriikan kehittyminen, persoona- sosiaalinen kehittyminen, kielen kehittyminen
· tutkimukset, joilla arvioidaan visuaalisen hahmotuksen kehittymistä: visuaalinen attentio ja erottelu, visuaalis-motoorisen integraatio, intersensorinen integraatio, bilateraalinen integraatio ja lateralisaatio
Normaali ja epänormaali näönkehitys -
· näöntarkkuus, kontrastiherkkyys, taittovirheet, värinäkö, väliaineiden läpäisevyys, valoherkkyys, muodon havaitseminen, akkommodaatio ja konvergenssi, steronäkö
· varhaisen näönkehittymisen esteet - plastisuus, valon ja muodon deprivaatio, monokulaarinen ja binokulaarinen deprivaatio, refraktiovirheet, kaihi ja karsastus
Optometristin rooli lasten näönhuollossa - optometristin ja muiden ammattilaisten rooli seulonnassa, arvioinnissa ja hoidossa, ohjaus eteenpäin
-kliininen luonne ja tutkimukset, joilla diagnosoidaan näköongelmia, sekä optometristin rooli

Oppimateriaalit

Luentomuistiinpanot
Clinical Orthoptics: Fiona J. Rowe 2012.
Silmätautien käsikirja 2018: Kappaleet Karsastus (Laura Lindberg), Lasten silmäsairaudet (Päivi Lindahl ja Kari Krootila)
IMI – Myopia Control Reports Overview and Introduction James S. Wolffsohn, Daniel Ian Flitcroft, Kate L. Gifford, Monica Jong, Lyndon Jones, Caroline C. W. Klaver, Nicola S. Logan, Kovin Naidoo, Serge Resnikoff, Padmaja Sankaridurg, Earl L. Smith III, David Troilo, and Christine F. Wildsoet

Mein, Joyce – Trimble, Roger, 1991. Diagnosis and Management of Ocular Motility Disorders
von Noorden, G.K. – Campos, E.C., 2002. Binocular Vision and Ocular Motility: Theory and management of strabismus
Jutila, T. – Hirvonen, T. 2013. Nystagmus. Duodecim
Abadi, R.V. 2002. Mechanicm underlying nystagmus. Journal of the Royal Society of Medicine


Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Opetusmenetelmät

Luennot
Kirjallinen tehtävä
Näöntutkimusharjoitukset

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Moodletentti 24.11. 2023
Uusinnat:
uusinta 1: 1.12.2023
uusinta 2: 8.12.2023

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luennot 12 x 3h = 36h
Harjoitukset 4 x 3h = 12h
Tentti 2h
Itsenäinen opiskelu 85h

Lisätietoja opiskelijoille

Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa:
- soveltaa alan tietoperustaa tilanteen mukaisesti
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- perustella toimintaa tutkitun tiedon ja selvitysten avulla
- etsiä tietoa ja perustella tietolähteiden käytön
- toimia erilaisissa tehtävissä toimeksiannon mukaan
- selvittää toiminnan lähtökohtia ja tarpeita
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- selvittää työtehtäviin liittyvät turvallisuusohjeet ja toimia niiden mukaisesti
- toimia ammattialansa eettisten periaatteiden mukaisesti
- suunnitella ja ohjata monialaisten ryhmien toimintaa
- viestiä ammattialan asioista

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa sujuvasti ja laaja-alaisesti
- arvioida ja käyttää kriittisesti tietolähteitä ja tutkimustietoa
- soveltaa tutkimustietoa ammatillisissa tehtävissä
- toimia monipuolisissa ja kansainvälisissä työtilanteissa
- toimia tilaaja- ja asiakaslähtöisesti ja yrittäjänä
- toimia työtehtävissä vastuullisesti turvallisuus huomioiden
- arvioida ammattieettistä toimintaa
- edustaa ammattialaansa monialaisissa ja kansainvälisissä ryhmissä ja projekteissa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa:
- osoittaa alan tietoperustan hyvän hallinnan
- käyttää teorian ja ammattialan käsitteitä ja tietoa asiantuntevasti ja yhdistää niitä kokonaisuuksiksi
- luoda ja viestiä uutta tietoa
- kehittää innovatiivisia ja vaihtoehtoisia ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin ja ongelmiin
- soveltaa ammatillista osaamistaan uusissa tilanteissa
- ottaa vastuun ammatillisen prosessin kokonaisuudesta
- kehittää yhteisön turvallisuutta ja vastuullisuutta
- soveltaa ammattieettisiä periaatteita eri tilanteissa
- johtaa henkilöiden/ryhmien ammatillista kehittymistä
- toimia tavoitteellisesti, itseään ja työelämää kehittävästi

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa:
- soveltaa alan tietoperustaa tilanteen mukaisesti
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- perustella toimintaa tutkitun tiedon ja selvitysten avulla
- etsiä tietoa ja perustella tietolähteiden käytön
- toimia erilaisissa tehtävissä toimeksiannon mukaan
- selvittää toiminnan lähtökohtia ja tarpeita
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- selvittää työtehtäviin liittyvät turvallisuusohjeet ja toimia niiden mukaisesti
- toimia ammattialansa eettisten periaatteiden mukaisesti
- suunnitella ja ohjata monialaisten ryhmien toimintaa
- viestiä ammattialan asioista

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi 0-5,hyväksytty arvosana vaatii 60% pisteistä
Harjoitukset ja tehtävä hyväksytysti

Esitietovaatimukset

Ortoptiikka ja työelämäharjoittelu

Osaamistavoitteet

TIETO
Opiskelija osaa
kuvata ja selittää seuraavista lasten kehitykseen ja tutkimiseen liittyistä kohdista: (1) lasten kommunikaatiotaidot (2) näöntarkkuuden arviointi (3) taittovirheen määrittäminen, (4) myopia, (5) amblyopia (6) tropiat, (7) nystagmus, (8) lasten silmätaudit, (9) silmälasit lapselle, (10) normaali ja epänormaali motoristen ja kognitiivisten taitojen kehitys, (11) normaali ja epänormaali näönkehitys (12) optometristin rooli lasten näönhuollossa
TAITO
Opiskelija osaa
· suunnitella oireidenmukaisen näöntutkimuksen ja arvioida lapsen näköä
· ohjata eteenpäin henkilön, jolla on erityistutkimusten tarve oppimis- ja muiden vaikeuksien takia
· käyttää eri-ikäisille lapsille tarkoitettuja näöntutkimustauluja ja menetelmiä
· tutkia ja ryhtyä tarvittaessa toimenpiteisiin, jos asiakkaana on aikuinen, jolla on tropia
· tutkimalla erotella inkomitantin ja komitantin tropian

Sisältö

SISÄLTÖ
Lasten kommunikaatiotaidot
Näöntarkkuuden arviointi - Lea symbols, Tellerin-kortti, pakkovalinta -tutkimus, juovastomailatesti
Taittovirheen määrittäminen - skiaskopia, syklorefraktio, Mohindra
Myopia - yleisyys, kehittyminen ja hoito
Amblyopia- määritelmä, yleisyys, luokittelu syiden mukaan, kehittyminen ja mekanismi (deprivation, ABI), näöntarkkuus, tutkiminen ja hoito
Tropiat -
· Konkomitantit tropiat- määritelmä, luokittelu, syyt ja tutkiminen
· Inkomittantit tropiat - syyt, oireet ja merkit, testaaminen, A/V-syndrooma
· Mikrotropia - määritelmä, luonne, tutkiminen/diagnoosi ja hoito
· Syndroomat - A ja V -syndroomat, Marcus Gunn ilmiö, Moebius syndrooma, Duanen -syndrooma, Brownin syndrooma
Eksentrinen fiksaatio (EF) - tutkiminen ja hoito
· Tutkiminen - anamneesi, Hessin kartta, Parks–Bielschowskyn ja 3-step testin käyttö
Nystagmus - määritelmä, luokittelu, yhteys karsastukseen, hoito
Lasten silmätaudit - perinnölliset taudit, kaihi, retinopatia, näönhäiriöt, synnynnäiset häiriöt, neuromuskulaariset häiriöt
Silmälasit - mitoitus, kehys- ja linssivalikoima, istuvuus ja toimivuus, varaosat
Normaali ja epänormaali motoristen ja kognitiivisten taitojen kehitys (psyykkinen, sensorinen,neuromuskulaariset ja motooriset taidot, sosiaalinen käyttäytyminen, kielelliset taidot, monivammaisuus, lukemisen, kirjoittamisen ja matematiikan oppimisen vaikeudet)
· yleisyys, oireet ja merkit
· tutkimukset lapsen kehityksen arvioinnissa: fyysinen kunto, hieno- ja karkeamotoriikan kehittyminen, persoona- sosiaalinen kehittyminen, kielen kehittyminen
· tutkimukset, joilla arvioidaan visuaalisen hahmotuksen kehittymistä: visuaalinen attentio ja erottelu, visuaalis-motoorisen integraatio, intersensorinen integraatio, bilateraalinen integraatio ja lateralisaatio
Normaali ja epänormaali näönkehitys -
· näöntarkkuus, kontrastiherkkyys, taittovirheet, värinäkö, väliaineiden läpäisevyys, valoherkkyys, muodon havaitseminen, akkommodaatio ja konvergenssi, steronäkö
· varhaisen näönkehittymisen esteet - plastisuus, valon ja muodon deprivaatio, monokulaarinen ja binokulaarinen deprivaatio, refraktiovirheet, kaihi ja karsastus
Optometristin rooli lasten näönhuollossa - optometristin ja muiden ammattilaisten rooli seulonnassa, arvioinnissa ja hoidossa, ohjaus eteenpäin
-kliininen luonne ja tutkimukset, joilla diagnosoidaan näköongelmia, sekä optometristin rooli

Esitietovaatimukset

Ortoptiikka ja työelämäharjoittelu

Siirry alkuun