Siirry suoraan sisältöön

Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00EQ42-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.05.2023 - 14.05.2023

Ajoitus

27.10.2023 - 30.11.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

4 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Vanhustyön tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Eeva Tawast
  • Merja Lahdenperä
  • Heidi Oilimo
  • Mia Rosenström

Vastuuopettaja

Mia Rosenström

Ryhmät

  • SXC21S2
    Vanhustyön tutkinto-ohjelma monimuoto

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa selittää ennaltaehkäisevän työn merkityksen ikääntyneen ihmisen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä
- osaa kuvailla keinoja edistää ikääntyneen ihmisen hyvinvointia ja terveyttä
- suunnittelee ja toteuttaa ennaltaehkäisevää ikääntyneiden ihmisten terveyttä ja hyvinvointia tukevaa toimintaa teknologian mahdollisuudet huomioiden
- osaa selittää seksuaaliterveyden merkityksen ikääntyneelle ihmiselle

Sisältö

- ikääntyneiden terveyden, hyvinvoinnin ja toimintakyvyn edistämisen perusteet
- terveyskäyttäytyminen ja terveysriskien ennaltaehkäisy
- ehkäisevän mielenterveystyön perusteet ja psykososiaalinen tukeminen
- ikääntyminen ja ravitsemus
- etäpalveluiden hyödyntäminen ohjauksessa
- seksuaalisuus ja seksuaaliterveys ikääntyessä
- motivoivat menetelmät terveyden edistämisessä

Aika ja paikka

Ks. lukujärjestys, muutokset vielä mahdollisia!

Opintojakson lähipäivät:

18.3. ap + ip - Opintojakson aloitus, orientaatio + hyvinvoinnin & terveyden edistäminen /Heidi Oilimo
25.3. ap + ip - Mielen hyvinvointi / Eeva Tawast x 2
3.4. ap + ip - Etäpalvelut / Heidi Oilimo + Ravitsemus / Merja Lahdenperä

Projektin toteutuskerrat:

2.4. - 1. ohjauskerta
9.4. - 2. ohjauskerta
16.4. - 3. ohjauskerta

17.4. ap - Opintojakson päätös (etä)

Oppimateriaalit

Materiaalia Moodlessa. Myös itsenäisiä materiaalihakuja.
Mielenterveyden edistämisen suosituskirjallisuus (osin Moodlessa) oppimistehtävän tekemiseen osoitetaan viimeistään opetuksen alkaessa.

Opetusmenetelmät

Aktivoiva luento
Essee
Etäopetus
Kenttätyöskentely
Lähiopetus
Osallistavat / toiminnalliset menetelmät/ Yhteistoiminnallinen oppiminen
Projekti
Reflektointi

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Projekti työelämäyhteistyössä

Mielen hyvinvoinnin- ja aivoterveyden edistämisen projektina voi olla mm. terveyden edistämisen kurssi tai terveyden edistämisen ohjausmateriaali ikäihmisille, teemana mielenhyvinvoinnin ja aivoterveyden edistäminen (kuhunkin projektiin 3-4 opiskelijaa). Jos projekti toteutetaan aivoterveyden ja mielenhyvinvoinnin edistämisen kurssina, toteutuskertoja on kolme.

Lähiopiskelukerroilla käsitellään yleisesti ikäihmisten terveyden edistämisen teemoja ja teorioita - ei ainoastaan aivoterveyden edistämistä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135h opiskelijan työtä

Sisällön jaksotus

2. periodi

Lisätietoja opiskelijoille

Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla opintojakson vastuuopettajaan yhteydessä heti opintojakson ilmoittautumisajan päätyttyä.
-
Metropolian tietosuojaseloste
https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tehtävistä ja arvioinnista

- Arviointiasteikko 0-5
- Opintojakson kirjalliset tehtävät edellyttävät annettujen ja soveltuvien lähteiden käyttöä.
- Tehtävät tulee palauttaa annetun aikataulun mukaan.
- Hyväksyttyä kirjallista tehtävää ei ole mahdollista korottaa.
- Opintojakson osasuoritukset (esim. kirjalliset tehtävät ja verkkokeskustelut) arvioidaan ja vaikuttavat kokonaisarvosanaan.
- Läsnäolo opetuksessa ja aktiivinen osallistuminen opetukseen vaikuttaa arviointiin.
- Opintojaksolla ei ole käytössä poissaolon korvaavaa tehtävää.


Jatkuva arviointi, oppimistehtävässä onnistumisen, projektioppimista ja hyvää työelämäyhteistyötä painottaen,

Ks. arviointikriteerit