Siirry suoraan sisältöön

Käyttäjälähtöinen teknologia ja ikääntyneiden monialainen kuntoutus (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00EQ21-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

28.11.2022 - 11.12.2022

Ajoitus

09.01.2023 - 21.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 28

Koulutus

  • Vanhustyön tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Panu Karhinen
  • Satu Vahaluoto

Vastuuopettaja

Mari Heitto

Ryhmät

  • SXC21S2
    Vanhustyön tutkinto-ohjelma monimuoto

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa selittää kuntoutuksen yhteistoiminnallisuuden periaatteet
- tunnistaa ympäristön merkityksen osana kuntoutusta
- osaa kuvailla etäkuntoutuksen ja monialaisen kotikuntoutuksen mahdollisuudet ikääntyneen yksilöllisessä kuntoutumisprosessissa
- tunnistaa ihmislähtöisen geronteknologian tarjoamat mahdollisuudet vanhustyössä ja ikääntyneen ihmisen arjessa
- osaa tarkastella geronteknologiaan liittyviä kysymyksiä eettisestä näkökulmasta
- osaa selittää asunnonmuutostöiden ja apuvälineiden merkityksen kotona asumisen tukemisessa

Sisältö

- monialainen ja yhteistoiminnallinen kuntoutus
- etäkuntoutuksen toimintamallit
- geronteknologian eettinen tarkastelu, käytettävyys ja saavutettavuus
- käyttäjälähtöinen geronteknologia
- apuvälineprosessi
- ympäristön esteettömyys, turvallisuus ja toimintakykyä tukevat ominaisuudet
- koti- ja toimintaympäristön suunnittelu ja muutostyöt

Aika ja paikka

Opintojakson aloitus ja kuntoutuksen näkökulmia 11.1. klo 12.45-16.00

Opintojakso toteutuu opintojakson jälkeen verkkottoeutuksena, joka rakentuu moduuleista. Jokaisen moduuliin liittyy oppimistehtävä.

Moduuli 1, 2op 11.1.-29.1:
• monialainen ja yhteistoiminnallinen kuntoutus
• etäkuntoutus ja kotikuntoutus
• ympäristön merkitys osana kuntoutusta

Moduuli 2, 1 op 30.1.-5.2:
• ympäristön esteettömyys, turvallisuus ja toimintakykyä tukevat ominaisuudet
• koti- ja toimintaympäristön suunnittelu ja muutostyöt
• apuvälineprosessi

Moduuli 3, 2 op 6.2.-26.2.:
• geronteknologian eettinen tarkastelu, käytettävyys ja saavutettavuus
• käyttäjälähtöinen geronteknologia
• etäkuntoutuksen toimintamallit

Oppimateriaalit

Kirjaliisuus tarkentuu opintojakson alussa, ks. opintojakson Moodle-työtila

Opetusmenetelmät

Aktivoivat (verkko)luennot
Kirjallisuuteen tutustuminen
Essee
Verkko-opiskelu

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Hyväksyttyä kirjallista työtä ei ole mahdollista korottaa

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op = 27 h opiskelijan työtä, 5 x 27 h = 135h

Sisällön jaksotus

3. periodi

Lisätietoja opiskelijoille

Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla opintojakson vastuuopettajaan yhteydessä heti opintojakson ilmoittautumisajan päätyttyä.

Hyväksyttyjä tehtäviä ei saa täydentää myöhemmin.

Oppimisteot ilmoitateen opintojakson orientaatiossa.

Metropolian tietosuojaseloste:
https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jatkuva arviointi
Oppimistehtävät

Arviointikriteerit
Tyydyttävä (1-2)

• tunnistaa kuntoutuksen yhteistoiminnallisuuden periaatteet
• tunnistaa ympäristön merkityksen osana kuntoutusta
• osaa kuvailla etäkuntoutuksen ja monialaisen kotikuntoutuksen mahdollisuudet ikääntyneen yksilöllisessä kuntoutumisprosessissa
• tunnistaa ihmislähtöisen geronteknologian tarjoamat mahdollisuudet vanhustyössä ja ikääntyneen ihmisen arjessa
• osaa kuvailla geronteknologiaan liittyviä kysymyksiä eettisestä näkökulmasta
• osaa kuvailla asunnonmuutostöiden ja apuvälineiden merkityksen kotona asumisen tukemisessa

Hyvä (3-4)

• osaa selittää kuntoutuksen yhteistoiminnallisuuden periaatteet
• osaa selittää ympäristön merkitystä osana kuntoutusta
• osaa määritellä etäkuntoutuksen ja monialaisen kotikuntoutuksen mahdollisuudet ikääntyneen yksilöllisessä kuntoutumisprosessissa
• tunnistaa ihmislähtöisen geronteknologian tarjoamat mahdollisuudet vanhustyössä ja ikääntyneen ihmisen arjessa
• osaa tarkastella geronteknologiaan liittyviä kysymyksiä eettisestä näkökulmasta
• osaa selittää asunnonmuutostöiden ja apuvälineiden merkityksen kotona asumisen tukemisessa

Kiitettävä (5)

• osaa arvioida kuntoutuksen yhteistoiminnallisuuden periaatteita
• osaa analysoida ympäristön merkitystä osana kuntoutusta
• osaa arvioida etäkuntoutuksen ja monialaisen kotikuntoutuksen mahdollisuuksia ikääntyneen yksilöllisessä kuntoutumisprosessissa
• osaa analysoida ihmislähtöisen geronteknologian tarjoamia mahdollisuuksia vanhustyössä ja ikääntyneen ihmisen arjessa
• osaa analysoida geronteknologiaan liittyviä kysymyksiä eettisestä näkökulmasta
• osaa perustella asunnonmuutostöiden ja apuvälineiden merkityksen kotona asumisen tukemisessa