Siirry suoraan sisältöön

Laaja-alainen suun terveydenhoitotyö (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00EF63-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.05.2023 - 26.05.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 22.10.2023

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 30

Koulutus

  • Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Ulla Marjosola
  • Luennoitsija Terveysala

Vastuuopettaja

Ulla Marjosola

Ryhmät

  • SXP20S1
    Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

-saa käsityksen suuhygienistin laaja-alaisesta työnkuvasta ja mahdollisuuksista työelämässä
-organisoi, toteuttaa ja kehittää itsenäistä suun terveydenhoitotyötä erilaisissa suun terveydenhoidon toimintaympäristöissä
-osaa kuvata hoidossaan olleen potilaan hoidon kulun ja erityispiireet potilasseminaarissa

Sisältö

Suuhygienisti asiantuntijana erilaisissa työympäristöissä
Työelämäharjoittelu:
Suun terveydenhoitotyön harjoittelu erikoissairaanhoidossa, kehitysvammahuollossa, mielenterveyskuntoutuksessa, dentaalialan yrityksessä tai yksityisvastaanotolla
Potilasseminaari

Aika ja paikka

SYKSY 2023

Oppimateriaalit

Opettajan osoittama ajankohtainen kirjallisuus.
Harjoittelun lomakkeet.

Opetusmenetelmät

Teoriaopinnot edeltävät jokaista harjoittelujaksoa ja potilasseminaaria ja ne valmistavat opiskelijaa harjoitteluun.

Osa 1: Harjoittelun info, läsnäolovelvoite. Työelämäharjoittelu: erikoissairaanhoidossa tai yksityissektorilla tai muussa opiskelijan työelämään siirtymistä tukevissa harjoitteluympäristöissä esim. dentaalialan yrityksissä.

Osa 2: Potilasseminaarit (päivän kestävä n. 8h kontaktissa pidettävä) on aktiivinen keskustelupäivä, jossa ennalta määritetyt opponoitsijat kyseenalaistavat potilastapauksia harjoitellen ammatillista argumentointia potilaan terveystiedoista, hoidon kulusta, ylläpitohoitovälistä ja kliiniseen hoitoon liittyvistä asioista.
Jokainen opiskelija valmistelee esityksen omasta laajemmasta kirjallisesta tehtävästä ja esittää sen yleisölle.

Yleisössä mukana aina nuorempi opiskelijaryhmä.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Työelämäharjoittelu: erikoissairaanhoidossa tai yksityissektorilla tai muussa opiskelijan työelämään siirtymistä tukevissa harjoitteluympäristöissä: Yhteistyökumppaneihin on yhteydessä opintojakson vastaava opettaja.

- HUS (pääkaupunkiseutu)
- Helsingin kaupunki
- Oral (pääkaupunkiseutu)
- Plusterveys (pääkaupunkiseutu)
- Mehiläinen (pääkaupinkiseutu)
- Pihlajalinna (pääkaupunkiseutu)

- Plandent
- Hammasväline

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Harjoittelun raportti, joka palautetaan määräaikaan mennessä. Hyv/täydennettävä.

Kansainvälisyys

Opintojaksolle voi osallistua vaihto-opiskelijoita
Mahdollinen kv-yhteistyö

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelija voi hyväksi lukea syventävän työelämäharjoittelun 2 viikkoa (37t. x 2).
Opiskelija on tehnyt ahot-hakemuksen tutorille ennen opintojakson alkua. Hyväksiluvun edellytyksenä on suuhygienistin työstä ansaittu todistus ja opiskelijan oma reflektio, jotka ovat anomuksen liitteinä. Ahotin tulee täyttää harjoittelun kriteerit.

Muu harkinnanvarainen ahotointi.

Opintojen mahdollinen nopeuttaminen edellyttää kaikista aikaisemmista opintojaksoista vähintään arvosanaa H3.

Aikaisemmat opintojaksot, kliininen harjoittelu sekä taitopajan opinnot ja osaamisen näytöt tulee olla suoritettu ennen seuraavia opintojaksoja.

Opintojaksoilla edetään opetussuunnitelman mukaisessa järjestyksessä.

Opintojen nopeuttamisesta tulee ensin keskustella oman uraohjaajan kanssa, henkilökohtaisesta opintopolusta tehdään sopimus sopimuspankkiin.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

4 op Työelämäharjoittelu: erikoissairaanhoidossa tai yksityissektorilla tai muussa opiskelijan työelämään siirtymistä tukevissa harjoitteluympäristöissä 37t/vko (2 viikkoa) ja kirjallinen harj. raportti + raportin kirjoittaminen. Yht.74t

1 op Potilasseminaarit ja valmistelu potilastapaukseen, 26t
Potilasseminaaripotilas valitaan itsenäisen kliiniseltä harjoittelujaksolta. Potilaan tulee olla sellainen, jonka hoitoa on tehnyt enemmän kun yhden hoitokäynnin. Potilasseminaarin kriteerit käydään läpi toteutuksen orientaatiossa.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksolle voi osallistua jos edelliset opinnot ovat väh. H3 tasolla suoritettu.

Opintojaksolle hyväksyminen on ehdollinen niin kauan, kunnes opintojaksolle määritellyt edeltävyysehdot on tarkistettu.


Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.


Poissaolot korvataan opettajan määrittämällä tavalla.

Oppimistehtävät tulee palauttaa määräaikaan mennessä. Myöhässä palautetut oppimistehtävät alentavat opintojakson arviointia.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

0-5
Arviointikriteerit, ks liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteerien tasoa edistynyt tai asiantuntija.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

KLIINISEN HARJOITTELUN ARVIOINTIA
Hyväksytyn suorituksen saamiseksi seuraavien asioiden tulee toteutua:

Aktiivinen läsnäolo koulun ulkopuolella toteutuvassa työelämäharjoittelussa:

Aseptinen toiminta
Kliininen osaaminen
Yhteistyö- ja vuorovaikutustaidot
Potilasasiakirjamerkintöjen huolellinen kirjaaminen

Tuntimäärä 37t x 2 oltava täynnä. Harj. lomakkeet tulee vastaavalta opettajalta (tuntiseuranta, osaamisen arviointi)

Potilasseminaarit:
Arviointi 0-5
ESITYKSESSÄ
- esityksen selkeys ja esittäminen,
- asiantuntijuus, potilaan valinta ja perustelut sille
- miten oma oppiminen on tuotu esille,
- ajassa pysyminen,
- yleisön huomiointi ja miten johdat
asiantuntevaa dialogia.

KIRJALLINEN OSUUS
• Kuvata terveyden edistämisen malli tai teoria, miten
sovelsit sitä potilaan hoidossa.
• Potilaan esitiedot (sairaudet,
lääkitykset,) kerro tarkkaan niiden merkitys potilaan
suun terveydelle, tuo tutkimuksia tai aiheeseen
liittyvää kirjallisuutta vahvistamaan sanomaasi.
• Kuvaa suun terveyden nykytila ja omahoidon
välineet sillä hetkellä.
• Miten tilanne muuttui ja mitä olivat sen edistävät ja
estävät tekijät?
• Mitä itse opit ja mikä jäi päällimmäisenä mieleen
tapauksesta?
• Kuinka perehdyit potilaan ravitsemuskysymyksiin?