Skip to main content

Managing Work Community (5 cr)

Code: S000EQ08-3002

General information


Enrollment

02.05.2023 - 14.05.2023

Timing

01.08.2023 - 31.12.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Wellbeing

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages

  • Finnish

Degree programmes

  • Master's Degree Programme in Elderly Care - Human Ageing and Services

Teachers

  • Marjatta Komulainen
  • Mia Rosenström

Groups

  • S1622S6
    Vanhustyön tutkinto-ohjelma ylempi

Objective

Upon completion of the course, the students know how to:
- Manage work community and its personnel
- Apply the principles of human resource management that support wellbeing at work
- Advance the profitability of the organization and take job satisfaction into consideration
- Anticipate and support the changes in working environments and working patterns
- Support the self-direction and self-management skills of the personnel

Content

- Managing the staff
- Wellbeing at work, job satisfaction and profitability of work
- Change in work and work environments
- Self-managing employees

Teaching methods

Huom!

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Toteutuksesta vastaavat lehtorit Marjatta Komulainen ja Mia Rosenström.


Työyhteisöjen johtaminen -toteutus sisältää monipuolisia oppimisaktiviteetti tehtäviä yksilötehtävistä ja ryhmätehtävään. Toteutus sisältää tehtävinä ennakkotehtävän; tentin ja ryhmätehtävän.


Opetus tapahtuu webinaarina verkossa. Oppimisaktiviteetteihin osallistuminen laajentaa ymmärrystä työyhteisöjen dynamiikasta ja toteutuksen sisällöstä.

Ennakkotehtävänä on arvioida oman työyhteisönne johtamisen nykytilaa ja nostakaa esille kehittämishaasteita sekä hyviä käytänteitä kansallisen Työterveyslaitoksen johtamismallin avulla. Johtamismallin työstämiseen on osallistunut Metropoliasta Marjatta Komulainen. Ennakkotehtävän palautus ennen toteutuksen alkua mennessä, verkkokeskustelu ryhmissä ennakkotehtävään liittyen .Ennakkotehtävä puretaan webinaarissa ensimmäisellä opetuskerralla, jolloin siihen liittyy myös opetusaktiviteetti.


Toteutuksen tentissä testataan kirjallisuuteen perehtyneisyyttä. Tentti toteutetaan Moodlessa verkkotenttinä tenttipäivinä klo 6-24 välisenä aikana niin, että annettua tenttimateriaalia saa käyttää tentin aikana. Kysymykset ovat monivalintakysymyksiä. Tentti on hyväksytysti suoritettu, jos 50% vastauksista on oikein.

TENTTIKIRJALLISUUS:
1) Syväjärvi & Pietiläinen 2016 (toim) Inhimillinen ja tehokas sosiaali- ja terveysjohtaminen. e -kirja
2) Martela F. & Jarenko K. (2017): Itseohjautuvuus - miten organisoitua tulevaisuudessa?
Saatavana e-kirjana Metropolian kirjaston verkkokirjahyllystä (linkki verkkoaineistoon, kun haet kirjan nimellä MetCatista)
- Artikkelit:
3) Wang, H. (2014). Impact of authentic leadership on performance: Role of followers' positive psychological capital and relational processes. Journal of Organizational Behavior, 35(1), pp. 5-21.? löytyy Nebraskan yliopiston sivuilta: http://digitalcommons.unl.edu/managementfacpub/123/
4) Barnard, A; Simbhoo, N 2014. South African managers in public service: On being Authentic. International Journal of Qualitative Studies on Health and Well-being, 9:1
Artikkelit ovat luettavissa Metropolian verkossa.
Sen voi hakea MetCatista "Kansainvälisten e-aineistojen haku"-toiminnolla.
Hakusanana voi olla esim. artikkelin nimi.
Vinkki: Jos nimen kirjoittaa lainausmerkkien sisään, haku etsii sanoja jotka esiintyvät juuri tuossa järjestyksessä.
5) Siedätystä johtamisallergiaan – Vastuullinen johtajuus itseohjautuvuuden ja luovuuden tukena työelämässä, luvut Valmentava esimiestyö – vastuullinen keino itseohjatuvuuden ja luovuuden vahvistamiseen? Riitta Viitala ja Itseohjautuvat organisaatiot – Mitä on johtajuus ilman esimiehiä? Pertti Salovaara
Nämä 2 lukua löytyvät Moodlessa skannattuna, kirja löytyy myös e-kirjana Metropolian kirjastosta

Tenttiajankohdat:

Varsinainen tentti 26.9. (tentti auki klo 6-24)
Uusinta tarvittaessa 3.10.

Toteus päättyy kirjalliseen ryhmätehtävään valmiiksi luoduissa ryhmissä, jonka löydät Moodlesta. Toteutuksella tehdään päätteeksi oppimistehtävän muodossa katsaus työelämän kehittämiseen.

Aikataulu tehtävän palautukselle on Moodlen etusivulla. Ryhmätehtävästä vastaavat Marjatta Komulainen ja Mia Rosenström.

Ennakkotehtävän tekemisen voi aloittaa halutessaan kesällä 2023. Ennakkotehtävä on yksilötehtävä. Vastuu Marjatta Komulainen.

Toteutuksen suorittaminen tarkoittaa itsellistä tenttiin lukemista ja Moodle alustan tehtävien tekemistä sekä keskusteluja Moodle alustalla.

Toteutuksella hyödynnetään käänteistä oppimista.

Moodlessa on Chat ohjaus ja keskustelufoorumi, jossa voi jakaa myös toteutuksen ajan vapaata keskustelua ja pohdintoja. Chatissa voi kysyä myös aiheeseen liittyviä kysymyksiä.

Toteutuksen työtilassa on kurssiavain Moodleen.
Kun olet ilmoittautunut opintojaksolle, käy kirjautumassa Moodleen, jotta työskentelyryhmät voidaan muodostaa syksyllä 2023 toteutuksen alussa.

International connections

N/A

Student workload

5 ect= 135 hours

Content scheduling

Orientaatio etäyhteydellä
5.9.2023 klo 8.45 - 12.00 Mia Rosenström (ETÄ, linkki Moodlessa)
5.9.2023 klo 13-16 Marjatta Komulainen (ETÄ)

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

The students know how to:
- Define and implement the principles of the work community and workplace management
- Define and explain the importance and support of workplace wellbeing and staff productivity
- Identify and describe the significance of change in work patterns and work environments on workplace management and wellbeing and supporting the self-management of the staff
- Identify and describe their own actions and management capacity based on the ethical principles of care of older people and equality

Assessment criteria, good (3)

The students know how to:
- Analyse and comprehensively apply the principles of workplace and staff management
- Analyse the meaning of workplace wellbeing and apply different kinds of methods to advance job satisfaction and staff productivity
- Analyse the significance of change in work patterns and work environments and create solutions for workplace management and workplace wellbeing based on the observations and data
- Analyse their own practice based on the ethical principles of care of older people and equality and draw conclusions about their own management capacity

Assessment criteria, excellent (5)

The students know how to:
- Critically and in a goal oriented manner evaluate and develop the principles of workplace and employee management
- Critically evaluate the meaning of workplace wellbeing and further develop practices increasing job satisfaction and staff productivity
- Critically evaluate the changes in work patterns and work environments and create innovative solutions for workplace and staff management and supporting wellbeing and employees
- Critically evaluate their own practice based on the ethical principles of care of older people and equality and develop their own management capacity

Assessment criteria, approved/failed

The students know how to:
- Define and implement the principles of workplace and staff management
- Define and explain the importance and support of workplace wellbeing to job satisfaction and staff productivity
- Identify and describe the significance of change in work patterns and work environments on workplace and staff and supporting the self-management of employees
- Identify and describe their own actions and management capacity based on the ethical principles of care of older people and equality