Siirry suoraan sisältöön

Palvelujen johtaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: S000EQ07-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 14.05.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2023 - 22.10.2023
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
(2019-2024) Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Vanhustyön tutkinto-ohjelma (YAMK)
Opettajat
Marjatta Komulainen
Liisa Nuutinen
Ryhmät
S1622S6
Vanhustyön tutkinto-ohjelma ylempi
Opintojakso
S000EQ07

Toteutuksella on 1 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 3 t 15 min.

Aika Aihe Tila
Ma 25.09.2023 klo 08:45 - 12:00
(3 t 15 min)
Palvelujen johtaminen S000EQ07-3002
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- analysoida yhteiskunnan toiminnan ja talouden periaatteita palvelujen tuottamiseen
- toimia sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämistä, tuottamista ja valvontaa ohjaavan lainsäädännön
mukaisesti
- noudattaa talouslähtöisyyttä ja kustannustehokkuutta eri toimintaympäristöissä esimies- ja asiantuntijatyössä
- kehittää vanhuspalveluita yrittäjyyslähtöisesti

Sisältö

- Yhteiskunnalliset ja taloudelliset lähtökohdat vanhuspalvelujen tuottamiselle
- Sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämistä, tuottamista ja valvontaa koskeva lainsäädäntö
- Asiantuntijuuden ja palvelujen markkinointi, tuotteistaminen ja kilpailuttaminen vanhuspalveluissa.
- Taloushallinto ja kustannuslaskenta vanhuspalveluissa.
- Yrittäjyysosaaminen vanhuspalveluissa.

Aika ja paikka

Palvelujen johtaminen: Marjatta Komulainen ja Liisa Nuutinen

Opetus:

- 25.9.23 klo 9.00- 12.00 Orientaatio Vastuu Marjatta Komulainen ja Liisa Nuutinen, toteutustapa ZOOM Webinaari
. Ohjausajat ryhmätehtäviin sovitaan 25.9.23

Toteutus sisältää monipuolisia oppimisaktiviteetti tehtäviä yksilötehtävistä ja ryhmätehtävään. Toteutuksella luodaan aluksi ennakkotehtävänä omakohtainen kokemus yrittäjyyteen palvelujen kehittämisessä. Moodlessa on tehtävät, pääosa luennoista, videot, tekstit ja oppimiskeskustelu. Moodlessa on keskustelualue vapaalle keskustelulle ja kysymyksille. Vapaassa keskustelussa voi jakaa pohdintoja.

Toteutuksella tehdään kaksi oppimistehtävää, joista molemmat ovat 2,5 op laajuisia

Ensimmäinen oppimistehtävä 2,5 op

Ennakkotehtävä yksilötehtävänä ja keskustelu verkossa ennen toteutuksen alkua 25.9.2023,vastuu Marjatta Komulainen. ja Liisa Nuutinen

Ennakkotehtävä julkaistaan Moodlessa ja opiskelijat voivat tehdä sitä halutessaan kesällä itsellisesti. Ennakkotehtävästä jatketaan oppimistehtäväksi ryhmissä syksyllä 2023 25.9.23 opetuskerran jälkeen, tehtävän laajuus on 2,5 op. Tehtävä käsittelee yrittäjyysosaamista, tuotekehitystä ja markkinointia. Vastuu Marjatta Komulainen ja Liisa Nuutinen


Toinen oppimistehtävä; 2,5 op

2,5 op oppimistehtävä: Liisa Nuutinen ja Marjatta Komulainen
tehtävän käsittelee: Yhteiskunnalliset ja taloudelliset lähtökohdat vanhuspalvelujen tuottamiselle, sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämistä, tuottamista ja valvontaa koskeva lainsäädäntö, esimiehen talous

Palautukset ja tehtävien aikataulu Moodlen etusivulla.

Opetusmenetelmät

Yhteisöllinen työskentely tehtävissä ja verkossa.
Riittävä tieto varmistetaan ennakkotehtävällä, jonka kiteytys jaetaan Moodlessa keskustellen ryhmissä.


Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Vastuu Marjatta Komulainen ja Liisa Nuutinen
Yritysesimerkkejä

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä

Kansainvälisyys

www.sivut

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa
- määritellä ja selittää yhteiskunnan ja talouden merkitystä vanhuspalvelujen tuottamiselle
- toimia sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämistä säätelevän lainsäädännön sekä vanhustyön
eettisen periaatteiden ja yhdenvertaisuuden edellyttämällä tavalla
- kuvata asiantuntijuuden ja vanhuspalvelujen markkinoinnin, tuotteistamisen ja kilpailuttamisen
periaatteet ja edellytykset
- määritellä ja kuvata taloushallinnon osaamista ja yrittäjyysosaamisen merkitystä
vanhuspalvelujen järjestämisessä ja tuottamisessa

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa
- analysoida ja perustella yhteiskunnan ja talouden merkitystä vanhuspalvelujen tuottamiselle
- analysoida ja soveltaa vanhuspalvelutoiminnassa sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämistä
säätelevää lainsäädäntöä sekä vanhustyön eettisiä periaatteita ja yhdenvertaisuutta
- analysoida ja soveltaa toiminnassaan asiantuntijuuden ja vanhuspalvelujen markkinoinnin,
tuotteistamisen ja kilpailuttamisen periaatteita
- analysoida ja soveltaa taloushallinnon osaamista ja yrittäjyysosaamista
vanhuspalvelujen järjestämisessä ja tuottamisessa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa
- arvioida kriittisesti ja tehdä johtopäätöksiä yhteiskunnan ja talouden merkityksestä
vanhuspalvelujen tuottamiselle
- arvioida kriittisesti ja kehittää vanhuspalvelutoiminnassa sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämistä
säätelevän lainsäädännön sekä vanhustyön eettisten periaatteiden ja yhdenvertaisuuden
toteutumista
- arvioida kriittisesti ja kehittää asiantuntijuuden ja vanhuspalvelujen markkinointia, tuotteistamista ja
kilpailuttamista
- arvioida kriittisesti ja kehittää taloushallinnon osaamista ja yrittäjyysosaamista
vanhuspalvelujen järjestämisessä ja tuottamisessa

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa
- määritellä ja selittää yhteiskunnan ja talouden merkitystä vanhuspalvelujen tuottamiselle
- toimia sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämistä säätelevän lainsäädännön sekä vanhustyön
eettisen periaatteiden ja yhdenvertaisuuden edellyttämällä tavalla
- kuvata asiantuntijuuden ja vanhuspalvelujen markkinoinnin, tuotteistamisen ja kilpailuttamisen
periaatteet ja edellytykset
- määritellä ja kuvata taloushallinnon osaamista ja yrittäjyysosaamisen merkitystä
vanhuspalvelujen järjestämisessä ja tuottamisessa

Siirry alkuun