Siirry suoraan sisältöön

Ohjattu kliininen harjoittelu 1 (10 op)

Toteutuksen tunnus: SX00ER18-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.05.2023 - 14.05.2023

Ajoitus

14.08.2023 - 22.12.2023

Opintopistemäärä

10 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 25

Koulutus

  • Osteopatian tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Kevin Collet
  • Jouni Arffman
  • Lassi Karhunen
  • Toni Kirén
  • Päivi Eskola
  • Laura Korhonen

Vastuuopettaja

Jouni Arffman

Ryhmät

  • SXF21S1
    Osteopatian tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija luo luottamuksellisen asiakassuhteen. Opiskelija haastattelee, tutkii ja hoitaa asiakasta sekä kirjaa potilasasiakirjat. Opiskelija kertoo tiivistetyn ja selkeän asiakastapauksen harjoitteluohjaajalle käyttäen alan ammattikieltä, ja tekee osteopaattisen työdiagnoosin ohjatusti. Opiskelija observoi opiskelijakollegoidensa asiakastyöskentelyä pienryhmissä ja arvostaa tiedon jakamista. Opiskelija ottaa vastuuta ryhmän oppimisesta ja opitun jakamisesta. Opiskelija suunnittelee ja toteuttaa markkinointia, myyntiä ja asiakashankintaa. Opiskelija osallistuu osteopaatin työn laadunhallinnan suunnitteluun, toteutukseen ja kehittämiseen. Opiskelija osallistuu moniammatilliseen tiimityöskentelyyn. Opiskelija arvioi omaa toimintaansa.
Ensiapu:
Opiskelija osaa toimia oikein yleistä turvallisuutta vaativissa tilanteissa, onnettomuustilanteissa ja sairauskohtauksen sattuessa. Hän kykenee antamaan ensiapua vammautuneelle tai äkillisesti sairastuneelle potilaalle. Opiskelija hallitsee peruselvytyksen.

Sisältö

Haastattelu- ja kirjaamistaidot
Tapausesittely ja ammatillinen vuorovaikutus
Pystyasennon havainnointi ja arviointi, selän aktiivisen ja passiivisen liikkeen tutkiminen
Osteopaattinen työdiagnoosi
Vastaanottotoiminta
Markkinointi, myynti ja asiakashankinta
Moniammatillinen ongelmanratkaisu
Ensiapu ilman apuvälineitä ja ensiapulaukun välineiden ja lääkkeiden käyttö akuuteissa tilanteissa

Oppimateriaalit

Opiskelija hyödyntää opetussuunnitelmassa toteutettujen aiempien kurssien opintoja: mm. anatomian, fysiologian, toiminninnallisen anatomian, patofysiologian ym.

Opiskelija lukee Harjoittelun Käsikirjan

Opetusmenetelmät

Ohjattu kliininen harjoittelu
Opetusasiakas vastaanotto
Asiakaspalvelutyöskentely
Pienryhmätyöskentely
Moodle työtila käytössä

Kauden tavoitteet ja tehtävät käydään läpi orientaatiossa.

Henkilökohtaiset kehityskeskustelut a´15 min. pidetään kauden lopulla

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakso toteutuu HyMy-kylän moniammatillisessa oppimisympäristössä
Metrosport tapahtuma
Muu kauden aikana tapahtuva työelämäyhteistyö ja tapahtumat.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Alkutentti pidetään opintojakson alussa. Tenttimateriaali annetaan orientaatiossa.

Kansainvälisyys

Kansainväliset vaihto-opiskelijat mahdollisesti tutustumassa HyMy-kylään.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Poissaoloja voi korvata observoimalla muita ryhmiä HyMyssä tai osteopaatin vastaanoton observoinnilla.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

10 op x 27h= 270h opiskelijan työtä

Sisällön jaksotus

1.-2. periodilla

Lisätietoja opiskelijoille

Opettajalla on oikeus antaa opiskelijalle lisätehtäviä esim. poissaolojen johdosta pedagogisin perustein.

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Mikäli opiskelijalla on yksilöllisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Täysin / suurin osin ohjaajan tukemana

Geneeriset työelämätaidot
Opiskelija on omaksunut biopsykososiaalisen työnotteen ja eettiset ohjeet osaksi toimintaansa. Opiskelijalla on avoin ja arvostava asenne työskentelyyn. Opiskelija osallistuu yhteisölliseen toimintaan. Hän omaa monipuoliset vuorovaikutustaidot ja pystyy asiantuntevaan keskusteluun erilaisten ihmisten kanssa. Opiskelija omaa ongelman ratkaisutaitoja.

Opiskelija hakeutuu observoimaan opiskelijakollegoidensa asiakastyöskentelyä. Toimii luotettavasti ryhmän ja alan edun mukaisesti. Toteuttaa markkinointia, myyntiä ja asiakashankintaa. Tunnistaa itsereflektiota ja pyrkii hyödyntämään sitä toimintansa kehittämisessä.

Anamneesitaidot ja kliininen päättely
Selvittää asiakkaan esitiedot, sairaushistorian ja asiakkaan tavoitteet. Kertoo asiakastapauksen tiivistetysti ja selkeästi harjoitteluohjaajalle ammattikielellä. Tunnistaa mahdolliset punaiset liput ja osteopaattisen hoidon vasta-aiheet. Analysoi asiakastapausta ja asettaa alustavat hypoteesit. Valitsee tarkoituksenmukaiset tutkimukset ja erotusdiagnostiset testit. Tekee osteopaattisen erotusdiagnoosin ja päätyy osteopaattiseen työhypoteesiin. Laatii osteopaattisen hoitosuunnitelman ja prognoosin pääosin ohjaajan tukemana.

Käytännön taidot
Suorittaa asiakkaan perustutkimisen ja asiakastapaukseen liittyvät tarvittavat tutkimisrutiinit ohjatusti asiakkaan huomioiden. Suorittaa tarvittavat erotusdiagnostiset testit ja arvioi tulosten merkityksen laatiakseen ohjatusti osteopaattisen työdiagnoosin. Toteuttaa yksilöllisen osteopaattisen hoitosuunnitelman. Käyttää hoidossa erilaisia osteopaattisia manuaalisia tekniikoita ja lähestymistapoja asianmukaisesti ja turvallisesti.

Osteopaattinen ajattelu ja toiminta
Perustelee päätöksiään anatomian ja fysiologian tiedollaan sekä nimeää osteopaattisia periaatteita toiminnassaan ohjaajan tukemana.

Ammatillisuus
Osoittaa työssään hyvää työergonomiaa ja asiakkaan käsittelytaitoja. On tarkka ajankäytön suhteen. On toiminnassaan huolellinen, siisti ja hygieeninen. Kirjaa ja raportoi ammattikielellä selkeästi asiakkaan tiedot. Hankkii pyydettäessä itsenäisesti asiakastapaukseen liittyvää tietoa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Geneeriset työelämätaidot
Opiskelija on omaksunut biopsykososiaalisen työnotteen ja eettiset ohjeet merkittäväksi osaksi toimintaansa. Opiskelijalla on avoin, arvostava ja oma-aloitteinen asenne työskentelyyn. Opiskelija omaa yhteisöllisen, osallistuvan asenteen ja on aktiivinen yhteisön toimija. Hän omaa monipuoliset vuorovaikutustaidot ja pystyy asiantuntevaan keskusteluun erilaisten ihmisten kanssa. Opiskelija omaa laajat ja monipuoliset ongelman ratkaisutaidot.

Opiskelija hakeutuu observoimaan opiskelijakollegoidensa asiakastyöskentelyä ja osallistuu tiedon jakamiseen. Toimii luotettavasti ja itsenäisesti ryhmän ja alan edun mukaisesti. Suunnittelee ja toteuttaa itsenäisesti monipuolista markkinointia, myyntiä ja asiakashankintaa. Kykenee itsereflektioon ja muokkaa toimintaansa sen mukaisesti tulevissa tilanteissa.

Anamneesitaidot ja kliininen päättely
Selvittää asiakkaan esitiedot, sairaushistorian ja asiakkaan tavoitteet. Kertoo asiakastapauksen tiivistetysti ja selkeästi harjoitteluohjaajalle ammattikielellä. Tunnistaa mahdolliset punaiset liput ja osteopaattisen hoidon vasta-aiheet. Analysoi asiakastapausta ja asettaa alustavat hypoteesit. Valitsee tarkoituksenmukaiset tutkimukset ja erotusdiagnostiset testit. Tekee osteopaattisen erotusdiagnoosin ja päätyy osteopaattiseen työhypoteesiin. Laatii osteopaattisen hoitosuunnitelman ja prognoosin ohjatusti ja tapaukseen sopien.

Käytännön taidot
Suorittaa asiakkaan perustutkimisen ja asiakastapaukseen liittyvät tarvittavat tutkimisrutiinit itsenäisesti asiakkaan huomioiden. Suorittaa tarvittavat erotusdiagnostiset testit ja arvioi tulosten merkityksen laatiakseen osteopaattisen työdiagnoosin. Toteuttaa yksilöllisen osteopaattisen hoitosuunnitelman. Käyttää hoidossa erilaisia osteopaattisia manuaalisia tekniikoita ja lähestymistapoja asianmukaisesti, turvallisesti ja tehokkaasti.

Osteopaattinen ajattelu ja toiminta
Perustelee päätöksiään anatomian ja fysiologian tiedollaan sekä yhdistää osteopaattisia periaatteita toiminnassaan.

Ammatillisuus
Osoittaa työssään hyvää työergonomiaa ja asiakkaan käsittelytaitoja. On tarkka ajankäytön suhteen. On toiminnassaan huolellinen, siisti ja hygieeninen. Kirjaa ja raportoi ammattikielellä selkeästi asiakkaan tiedot. Hankkii itsenäisesti ja oma-aloitteisesti asiakastapaukseen liittyvää tietoa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Asiantuntevasti ja erinomaisella työotteella

Geneeriset työelämätaidot
Opiskelija on omaksunut biopsykososiaalisen työnotteen ja eettiset ohjeet luontevaksi osaksi toimintaansa. Opiskelijalla on avoin, arvostava, ennakkoluuloton ja oma-aloitteinen asenne työskentelyyn. Opiskelija omaa yhteisöllisen, osallistuvan ja kehittävän asenteen ja on aktiivinen yhteisön toimija. Hän omaa monipuoliset vuorovaikutustaidot ja pystyy asiantuntevaan sekä empaattiseen keskusteluun erilaisten ihmisten kanssa. Opiskelija omaa laajat, monipuoliset ja kehittävät ongelman ratkaisutaidot.

Opiskelija hakeutuu aktiivisesti observoimaan opiskelijakollegoidensa asiakastyöskentelyä ja osallistuen aktiivisesti tiedon jakamiseen. Opiskelija toimii luotettavasti, laadukkaasti, itsenäisesti ja oma-aloitteisesti ryhmän ja alan edun mukaisesti. Opiskelija suunnittelee, toteuttaa ja kehittää itsenäisesti laadukasta sekä monipuolista markkinointia, myyntiä ja asiakashankintaa. Opiskelija kykenee laadukkaaseen itsereflektioon ja pystyy muokkaamaan toimintaansa sen mukaisesti tilanteessa.

Anamneesitaidot ja kliininen päättely
Selvittää asiakkaan esitiedot, sairaushistorian ja asiakkaan tavoitteet. Kertoo asiakastapauksen tiivistetysti ja selkeästi harjoitteluohjaajalle ammattikielellä. Tunnistaa mahdolliset punaiset liput ja osteopaattisen hoidon vasta-aiheet. Analysoi asiakastapausta ja asettaa alustavat hypoteesit. Valitsee tarkoituksenmukaiset tutkimukset ja erotusdiagnostiset testit. Tekee osteopaattisen erotusdiagnoosin ja päätyy osteopaattiseen työhypoteesiin. Laatii osteopaattisen hoitosuunnitelman ja prognoosin.

Käytännön taidot
Suorittaa asiakkaan perustutkimisen ja asiakastapaukseen liittyvät tarvittavat tutkimisrutiinit itsenäisesti asiakkaan huomioiden. Suorittaa tarvittavat erotusdiagnostiset testit ja arvioi tulosten merkityksen laatiakseen osteopaattisen työdiagnoosin. Toteuttaa laadukkaan yksilöllisen osteopaattisen hoitosuunnitelman. Käyttää hoidossa osteopaattisia manuaalisia tekniikoita ja lähestymistapoja asianmukaisesti, turvallisesti ja tehokkaasti.

Osteopaattinen ajattelu ja toiminta
Perustelee päätöksiään laajalla anatomian ja fysiologian tiedollaan sekä yhdistää osteopaattisia periaatteita toiminnassaan.

Ammatillisuus
Osoittaa työssään erinomaista työergonomiaa ja laadukasta asiakkaan käsittelytaitoa. On erittäin tarkka ajankäytön suhteen. On toiminnassaan huolellinen, siisti ja hygieeninen. Kirjaa ja raportoi ammattikielellä selkeästi asiakkaan tiedot. Hankkii oma-aloitteisesti ja itsenäisesti asiakastapaukseen liittyvää laaja-alaista tietoa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Täysin / suurin osin ohjaajan tukemana

Geneeriset työelämätaidot
Opiskelija on omaksunut biopsykososiaalisen työnotteen ja eettiset ohjeet osaksi toimintaansa. Opiskelijalla on avoin ja arvostava asenne työskentelyyn. Opiskelija osallistuu yhteisölliseen toimintaan. Hän omaa monipuoliset vuorovaikutustaidot ja pystyy asiantuntevaan keskusteluun erilaisten ihmisten kanssa. Opiskelija omaa ongelman ratkaisutaitoja.

Opiskelija hakeutuu observoimaan opiskelijakollegoidensa asiakastyöskentelyä. Toimii luotettavasti ryhmän ja alan edun mukaisesti. Toteuttaa markkinointia, myyntiä ja asiakashankintaa. Tunnistaa itsereflektiota ja pyrkii hyödyntämään sitä toimintansa kehittämisessä.

Anamneesitaidot ja kliininen päättely
Selvittää asiakkaan esitiedot, sairaushistorian ja asiakkaan tavoitteet. Kertoo asiakastapauksen tiivistetysti ja selkeästi harjoitteluohjaajalle ammattikielellä. Tunnistaa mahdolliset punaiset liput ja osteopaattisen hoidon vasta-aiheet. Analysoi asiakastapausta ja asettaa alustavat hypoteesit. Valitsee tarkoituksenmukaiset tutkimukset ja erotusdiagnostiset testit. Tekee osteopaattisen erotusdiagnoosin ja päätyy osteopaattiseen työhypoteesiin. Laatii osteopaattisen hoitosuunnitelman ja prognoosin pääosin ohjaajan tukemana.

Käytännön taidot
Suorittaa asiakkaan perustutkimisen ja asiakastapaukseen liittyvät tarvittavat tutkimisrutiinit ohjatusti asiakkaan huomioiden. Suorittaa tarvittavat erotusdiagnostiset testit ja arvioi tulosten merkityksen laatiakseen ohjatusti osteopaattisen työdiagnoosin. Toteuttaa yksilöllisen osteopaattisen hoitosuunnitelman. Käyttää hoidossa erilaisia osteopaattisia manuaalisia tekniikoita ja lähestymistapoja asianmukaisesti ja turvallisesti.

Osteopaattinen ajattelu ja toiminta
Perustelee päätöksiään anatomian ja fysiologian tiedollaan sekä nimeää osteopaattisia periaatteita toiminnassaan ohjaajan tukemana.

Ammatillisuus
Osoittaa työssään hyvää työergonomiaa ja asiakkaan käsittelytaitoja. On tarkka ajankäytön suhteen. On toiminnassaan huolellinen, siisti ja hygieeninen. Kirjaa ja raportoi ammattikielellä selkeästi asiakkaan tiedot. Hankkii pyydettäessä itsenäisesti asiakastapaukseen liittyvää tietoa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jatkuva arviointi
Itsearviointi
Vertaisarviointi
Oppimistehtävä
Henkilökohtainen kehityskeskustelu

Harjoittelun arvosanaan vaikuttaa aktiivisuus ja läsnäolo, opiskelijan motivaatio ja työote. Huomiota tullaan kiinnittämään myös asiakaspalvelu- ja vuorovaikutustaitoihin opetusasiakastilanteessa ja asiakaspalvelutoimistossa työskennellessä.

Esitietovaatimukset

Kliiniseen harjoitteluun perehtyminen, Erotusdiagnostinen osaaminen, Somaattisen dysfunktioon liittyvä osaaminen