Siirry suoraan sisältöön

Osteopaattinen tutkiminen ja hoito 4 (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00ER10-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.05.2023 - 14.05.2023

Ajoitus

14.08.2023 - 22.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Osteopatian tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Varpu Perämäki
  • Leena Suojanen
  • Sandra Rinne

Vastuuopettaja

Sandra Rinne

Ryhmät

  • SXF21S1
    Osteopatian tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija kohtaa ihmisen ammattimaisesti, arvostavasti ja empaattisesti terveyttä edistävällä työotteella. Opiskelija toimii asiakaslähtöisesti ja dialogisessa vuorovaikutuksessa. Opiskelija huomioi ja säätelee omaa kehon ja mielen tilaa tukeakseen palpaatiota ja tunnistaa tämän merkityksen omassa työskentelyssä. Opiskelija arvioi hienovaraisia muutoksia kudosten joustavuudessa ja laadussa ja viestii löydöksistään ammatillisesti. Opiskelijan palpaatio on anatomisesti tarkkaa ja otteiltaan sensitiivistä tutkiessaan ja käsitellessään asiakasta osteopaattisin tekniikoin. Opiskelija tunnistaa ja arvioi osteopaattisen lähestymistavan indikaatiot ja kontraindikaatiot kraniaalisella ja viskeraalisella osa-alueilla. Opiskelija selittää pään, yläniskan ja selkärangan alueiden rakenteiden välistä toimintaa nivel-, luu-, kalvo-, ja nestetasolla. Opiskelija osaa tutkia pään ja selkärangan alueiden rakenteiden välistä toimintaa luu-, kalvo-, ja nestetasolla. Opiskelija selittää rintakehän ja lantion alueen toiminnallisuuden merkitystä ihmisen terveydentilaan. Opiskelija analysoi osteopaattisen lähestymistavan, sekä kraniaalisen että viskeraalisen osa-alueiden periaatteita ja selittää tekniikoiden oletettuja vaikutusmekanismeja tutkimustietoa soveltaen. Opiskelija osaa käsitellä osteopaattisin manuaalisin tekniikoin pään ja selkärangan alueiden rakenteita luu-, kalvo, ja nestetasolla. Opiskelija hyödyntää ja yhdistää erilaisia osteopaattisia lähestymistapoja asiakkaan hoitosuunnitelmassa ja -käytännössä.

Sisältö

• Kraniaalisen ja viskeraalisen lähestymistavan historia, periaatteet ja käsitteet
• Pään, yläniskan, selkärangan, rintakehän ja vatsan alueen rakenteiden ja toimintojen välisiä yhteyksiä eri kudostasoilla
• Autonominen ja enteerinen hermosto
• Indikaatiot ja kontraindikaatiot
• Erotusdiagnostiset testit
• Toiminnalliset oireistot osteopaatin ammatissa

Kurssi sisältää 4 op harjoittelua.

Aika ja paikka

Kraniaalinen lähestymistapa
ma 28.8. ip
ma 4.9. ap
ma 11.9. ap
ke 4.10. ap
ma 16.10. ap
ma 30.10. ip
ma 11.12. ip


Viskeraalinen lähestymistapa
pe 15.9.
ma 18.9.
ma 25.9.
ke 11.10.
ke 1.11.
ke 8.11.
ke 22.11.
ma 4.12.
to 7.12. itsenäinen harjoittelu

Oppimateriaalit

Materiaali löytyy moodlen työtilasta

Opetusmenetelmät

Ennakkovalmistautuminen itsenäisten tehtävien avulla moodle ympäristössä
Ohjatut harjoitukset
Itsenäinen harjoittelu
Ryhmätyöskentely
Seminaari
OSPE tentti

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakson osaamistavoitteet ja sisällöt nivoutuvat yhteen ohjattuun kliiniseen harjoitteluun

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

OSPE-tentti 13.12. ap
Uusintatentti: 19.12. ap

Kansainvälisyys

Tälle kurssille osallistuvat vaihto-opiskelijat Erasmus-partnerikouluistamme, opintojakson materiaaleja on saatavilla suomeksi ja englanniksi, opetus on osittain suomeksi ja englanniksi

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kontaktiopetus 60 h
Itsenäinen työskentely/ryhmätyö 38 h
itsenäinen harjoittelu 35 h
tentti 2 h
yhteensä 135 h opiskelijan työtä

Lisätietoja opiskelijoille

Opettajalla on oikeus antaa opiskelijalle lisätehtäviä esim. poissaolojen johdosta pedagogisin perustein.

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Mikäli opiskelijalla on yksilöllisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija kohtaa asiakkaan ammatillisesti, arvostavasti ja empaattisesti terveyttä edistävällä työnotteella. Opiskelija toimii asiakaslähtöisesti ja dialogisessa vuorovaikutuksessa asiakkaan kanssa. Opiskelija on anatomisesti tarkka ja kehittää palpaatiotaan. Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia sekä toimii ryhmän jäsenenä. Opiskelija toimii hygieniaohjeita ja ammattieettisiä periaatteita noudattaen. Opiskelija toteuttaa tutkimisen ja manuaalisen käsittelyn asianmukaisesti ja turvallisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija kohtaa asiakkaan ammatillisesti, arvostavasti ja empaattisesti terveyttä edistävällä työnotteella. Opiskelija toimii asiakaslähtöisesti ja dialogisessa vuorovaikutuksessa asiakkaan kanssa. Opiskelija on palpaatiotaidoiltaan herkkä ja anatomisesti tarkka. Opiskelija analysoi keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija analysoi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia sekä toimii joustavasti ryhmän jäsenenä. Opiskelija toimii hygieniaohjeita ja ammattieettisiä periaatteita noudattaen. Opiskelija toteuttaa tutkimisen ja manuaalisen käsittelyn asianmukaisesti, tehokkaasti ja turvallisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija kohtaa asiakkaan ammatillisesti, arvostavasti ja empaattisesti terveyttä edistävällä työnotteella. Opiskelija toimii asiakaslähtöisesti ja dialogisessa vuorovaikutuksessa asiakkaan kanssa. Opiskelija on palpaatiotaidoiltaan herkkä, muuntautuva ja anatomisesti tarkka. Opiskelija analysoi ja soveltaa keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija analysoi ja soveltaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia sekä toimii vastuullisena ja proaktiivisena ryhmän jäsenenä. Opiskelija toimii hygieniaohjeita ja ammattieettisiä periaatteita noudattaen. Opiskelija toteuttaa tutkimisen ja manuaalisen käsittelyn asianmukaisesti, tehokkaasti, ennakoivasti ja turvallisesti.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija kohtaa asiakkaan ammatillisesti, arvostavasti ja empaattisesti terveyttä edistävällä työnotteella. Opiskelija toimii asiakaslähtöisesti ja dialogisessa vuorovaikutuksessa asiakkaan kanssa. Opiskelija on anatomisesti tarkka ja kehittää palpaatiotaan. Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia sekä toimii ryhmän jäsenenä. Opiskelija toimii hygieniaohjeita ja ammattieettisiä periaatteita noudattaen. Opiskelija toteuttaa tutkimisen ja manuaalisen käsittelyn asianmukaisesti ja turvallisesti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointiin vaikuttaa aktiivinen osallistuminen (80% tulee olla paikalla, jotta voi osallistua käytännön tenttiin), oppimistehtävät ajallaan suoritettuna, OSPE-tentti (60% läpäisy).

Esitietovaatimukset

Osteopaattinen tutkiminen ja hoito 3