Siirry suoraan sisältöön

Osteopaatti kliinisenä asiantuntijana (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00ER24-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

28.11.2022 - 11.12.2022

Ajoitus

09.01.2023 - 21.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 25

Koulutus

  • Osteopatian tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Laura Lee Calonius
  • Kaisa Hartikainen
  • Sandra Rinne

Vastuuopettaja

Kaisa Hartikainen

Ryhmät

  • SXF21S1
    Osteopatian tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija etsii ja hyödyntää ammattialakohtaista tutkimustietoa ja tutustuu alalla käytössä oleviin tutkimusmenetelmiin. Opiskelija tunnistaa ammattialakohtaiset kehittämistarpeet hyödyntäen alakohtaista tietoperustaa ja pohtii oman opinnäytetyön aiheen valintaa. Opiskelija toimii aktiivisesti oman ammatillisen kehittymisen edistämiseksi. Opiskelija osaa kuvata eettiseen, asiakasymmärrykseen ja näyttöön perustuvan sekä ihmislähtöisen toiminnan sosiaali-, terveys- ja kuntoutusalalla asiakkaan toimijuuden ja toimintakyvyn edistämiseksi.

Opiskelija analysoi ja tiivistää asiakastapauksen ammattikielellä, päätyy osteopaattiseen työhypoteesiin, laatii yksilöllisen hoitosuunnitelmaan ja prognoosiin. Opiskelija kirjaa väliarvion ja harjaantuu nimikkeistön terminologian käytössä sähköiseen potilastietojärjestelmään kirjaamista varten. Tarvittaessa hän pystyy muuttamaan joustavasti hoitosuunnitelmaa ja tekemään hoitoon liittyviä perusteltuja päätöksiä ennakoimattomissa tilanteissa.

Sisältö

• Näyttöön perustuva ja näyttöä hyödyntävä työtapa osteopatiassa
• Alaa koskeva tutkimustieto ja sen hyödyntäminen
• Ajankohtainen osteopatian alan tutkimustieto
• Erotusdiagnostiikka, kliininen päättely ja prognoosin tekeminen
• Ammatillinen viestintä, nimikkeistö ja kantaan kirjaaminen
• Ihmislähtöinen työtapa
• Opinnäytetyön aiheen ideointi
• Tulevaisuusosaaminen moniammatillisessa kontekstissa

Aika ja paikka

17.2. klo 10-17 VISD
1.3.
23.3.
30.3
5.4.
12.4.
17.4.
26.4.
9.5. Seminaari
17.5. Pienryhmäseminaari

Opetusmenetelmät

Ryhmätyöt
Reflektoiva yksilötehtävä
Seminaari
Itsenäinen työskentely

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Kliiniseen harjoitteluun perehtyminen HyMy-kylän oppimisympäristössä

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Kansainvälisyys

Virtual International Student Day virtuaalinen kansainvälinen opiskelupäivä muodostaa osan opintojaksoa

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Virtuaalipäivä VISD - 8 h
Kontaktiopetus - 40 h
Seminaarit - 8 h
Itsenäinen työskentely - 79
yhteensä 135 h opiskelijan työtä

Sisällön jaksotus

Opintojakso sijoittuu kevään toiselle periodille

Lisätietoja opiskelijoille

Opettajalla on oikeus antaa opiskelijalle lisätehtäviä esim. poissaolojen johdosta pedagogisin perustein.

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Mikäli opiskelijalla on yksilöllisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan ja ydinainekseen
- etsiä tietoa monipuolisista tietolähteistä
- toimia erilaisissa tehtävissä eri toimintaympäristöissä- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- osoittaa perehtyneisyyden keskeisiin ammattialan turvallisuuskäytänteisiin- toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
- tuoda osaamisensa ryhmän käyttöön
- toimia moniammatillisessa verkostossa asiakkaan hyväksi

Opiskelijalla on avoin asenne työskentelyyn
Opiskelija omaa yhteisöllisen, osallistuvan ja kehittävän asenteen ja on yhteisön toimija

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- etsiä tietoa ja arvioida ja käyttää kriittisesti tietolähteitä- soveltaa tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- soveltaa ammatillista osaamistaan eri työtehtävissä
- toimia ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- suunnitella toimintaa turvallisuus huomioiden
- toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia tavoitteellisesti työryhmässä
- toimia moniammatillisessa verkostossa osteopatian asiantuntijana asiakkaan parhaaksi.

Opiskelijalla on avoin, arvostava, ennakkoluuloton ja oma-aloitteinen asenne työskentelyyn.
Opiskelija omaa yhteisöllisen ja osallistuvan asenteen ja on yhteisön toimija.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa:

- käyttää alan käsitteitä ja tietoa asiantuntevasti
- perustella tietolähteiden käytön
- perustella toimintaa tutkitun tiedon tai selvitysten avulla- toimia monipuolisissa ja kansainvälisissä tehtävissä ja työtilanteissa
- toimia asiakaslähtöisesti ja yrityshenkisesti
- toimia vastuullisesti ja turvallisuus huomioiden
- perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti- organisoida ja ohjata ryhmän toimintaa
- toimia moniammatillisessa verkostossa osteopatian asiantuntijana asiakkaan parhaaksi.

Opiskelijalla on avoin, arvostava, ennakkoluuloton ja oma-aloitteinen asenne työskentelyyn.
Opiskelija omaa yhteisöllisen, osallistuvan ja kehittävän asenteen ja on aktiivinen yhteisön toimija.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

- etsiä tietoa monipuolisesti oman ammattialan tietolähteistä ja käyttää alan tietoperustaa
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan tietoperustaan ja ydinainekseen
- osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- toimia asiakaslähtöisesti
- toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
- kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
- osoittaa perehtyneisyyden keskeisiin ammattialan turvallisuuskäytänteisiin
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Itsenäiset tehtävät
Itse- ja vertaisarviointi
Seminaarityöskentely

Esitietovaatimukset

Kaikki edeltävien kausien osaamistavoitteet