Siirry suoraan sisältöön

Kraniaali- ja viskeraaliosteopatia 2 (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00CP25-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

28.11.2022 - 11.12.2022

Ajoitus

09.01.2023 - 21.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 22

Koulutus

  • Osteopatian tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Varpu Perämäki
  • Leena Suojanen
  • Sandra Rinne

Vastuuopettaja

Sandra Rinne

Ryhmät

  • SXF20S1
    Osteopatian tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija osaa nimetä kasvon luut ja niihin kiinnittyvät rakenteet. Opiskelija selittää ja luettelee kraniaalisten tekniikoiden indikaatiot ja kontraindikaatiot. Opiskelija osaa yhdistää aiemmin opittuja tekniikoita toisiinsa hoidon suunnittelussa ja toteutuksessa. Opiskelija osaa arvioida kallon rakenteiden motiliteettia.

Opiskelija osaa nimetä sisäelinten osat ja rakenteet. Opiskelija paikallistaa ja tunnustelee vatsaontelon alueen lisäksi myös rintakehän ja lantion alueen elimet. Opiskelija selittää ja luettelee viskeraalisen hoidon indikaatiot ja kontraindikaatiot ja pystyy suorittamaan tekniikat turvallisesti. Opiskelija yhdistää viskeraalisen hoidon mahdollisuudet omaan hoitokäytäntöönsä.

Sisältö

Kasvon luut, niihin vaikuttavat kudokset ja hoitotekniikat. Aivo- ja selkäydinkalvot sekä pään alueen rakenne ja toiminta.

Munuaiset ja virtsarakko, haima, perna, keuhkot, sydän, kohtu ja munasarjat. Elimiin liittyvät faskiaaliset rakenteet. Hoidon indikaatiot ja kontraindikaatiot ja varovaisuustoimenpiteet.

Aika ja paikka

Kraniaaliosuus

11.1.
16.1.
20.1.
23.1.
25.1.
1.2.
8.2.
15.2.

Viskeraaliosuus
7.2.
14.2.
1.3.
7.3.
10.3.
14.3.
21.3.
28.3.

Oppimateriaalit

Kirjallisuuslista
Schünke, Michael et al. 2006: Atlas of Human Anatomy. Neck and Internal Organs. Stuttgart: Georg Thieme Verlag.
Hebgen, Erich 2011: Visceral Manipulation in Osteopathy. Stuttgart: Georg Thieme Verlag.
Barral, Jean-Pierre & Mercier, Pierre 2005 [1983]: Visceral Manipulation (revised edition). Seattle: Eastland Press.
Barral, Jean-Pierre & Mercier, Pierre 2005 [1983]: Visceral Manipulation II (revised edition). Seattle: Eastland Press.
Stone, Caroline 2007: Visceral and Obstetric Osteopathy. Edinburgh: Elsevier.
Oheiskirjallisuus
Furness, John Barton 2005: The Enteric Nervous System. Wiley-Blackwell Publishing.
Paoletti, Serge 2006: The Fasciae. Anatomy, Dysfunction and Treatment. Seattle: Eastland Press.
Barral, Jean-Pierre 2007: Understanding the messages of your body. Berkeley: Atlantic Books.
Schleip, Robert et al. 2012: Fascia – The Tensional Network of The Human Body. Edinburgh: Elsevier.

Opetusmenetelmät

Käytännön opetuksessa läsänolovelvoite on vähintään 80%, jotta voi osallistua käytännön OSPE-tenttiin.

Kontaktiopetus
Ohjatut harjoitukset
Oppimistehtävät
Käytännön tentti

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö kirjoitusohje tähän.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Käytännön tentti

6.4.
1. uusintatentti 23.5.2023

Kansainvälisyys

Kansainväliset yhteydet kirjoitusohje tähän.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat kirjoitusohje tähän.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus kirjoitusohje tähän.

Sisällön jaksotus

Sisällön jaksotus kirjoitusohje tähän.

Lisätietoja opiskelijoille

Käytännön opetuksessa on oltava vähintään 80% läsnä. Mikäli läsnäolot jäävät alle 80% esimerkiksi sairastumisen takia, opiskelija keskustelee mahdollisista lisätehtävistä opettajan kanssa, jotta voisi osallistua käytännön tenttiin. Jokaisesta poissaolosta tehdään osaamista täydentävä suoritus.

Poissaoloja saa kertyä eniten xxx, jotta pystyy osallistumaan käytännön tenttiin. Mahdollisten ylittävien poissaolojen korvauksesta tulee sopia opettajan kanssa.

Opetus on joko lähiopetus tai etäopetus. Etäopetus merkitään ETÄ-liitteenä lukujärjestykseen. Muussa tapauksessa varaus on lähitoteutus. Opiskelijat eivät ylläpidä lähitunneilla toisilleen etäyhteyttä. Tällä mahdollisestaan kaikille läsnä oleville tasainen ja rauhallinen osallistuminen. Opetusta ei videoida.

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Mikäli opiskelijalla on yksilöllisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.

Opettaja ei ylläpidä lähitunneilla etäyhteyttä.

Jokaisesta poissaolosta tehdään osaamista täydentävä suoritus. Etäosallistuminen merkitään poissaoloksi ja opiskelija tekee siitä myös korvaavan suorituksen.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija erittelee keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija erittelee oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttäen työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii joustavasti ryhmän jäsenenä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija erittelee keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija erittelee oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttäen työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii joustavasti ryhmän jäsenenä.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Moodle-alustan tehtävät ja eteneminen
Tehtävät, itse- ja vertaisarviointi
OSPE-tentti

Esitietovaatimukset

Kraniaali- ja viskeraali osteopatia 1