Terveyden edistäminen fysioterapiassa (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00EE53-3007
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 14.05.2023
Ajoitus
15.08.2023 - 22.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Fysioterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Leena Piironen
- Merja Lahdenperä
Vastuuopettaja
Ulla Härkönen
Ryhmät
-
SXB22S1Fysioterapian tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Opiskelija osaa kuvata terveyden edistämisen yhteiskunnallisesti moniulotteisena ja monialaisena ilmiönä sekä jatkuvana prosessina, joka antaa ihmisille mahdollisuuden lisätä ja parantaa terveytensä hallintaa. Opiskelija osaa tunnistaa asiakkaan elintapamuutokseen liittyvän ohjauksellisen tarpeen ja ohjata asiakasta hänen voimavarojaan ja osallistumistaan vahvistavalla tavalla. Opiskelija osaa arvioida toteuttamaansa elintapaohjausta kehittääkseen omaa ohjaustoimintaansa. Opiskelija osaa kuvata ravitsemuksen merkityksen asiakkaan toiminta- ja suorituskykyä sekä kuntoutumista edistävänä tekijänä.
Sisältö
Terveyden edistämiseen liittyvät kansalliset ja kansainväliset suositukset ja sitoumukset
Terveyden edistämisen prosessi ja mallit yksilö- ja yhteisötasolla
Promotiivinen ja preventiivinen näkökulma
Elintapaohjauksen periaatteet
Ravitsemuksen perusteet
Aika ja paikka
3. ja 4. periodi Myllypuron kampus sekä etätyöskentely.
Oppimateriaalit
Terveyden edistäminen fysioterapiassa tentin materiaalit 1-4:
1. Kangasniemi, A. (2017) Tavoitteesta tavaksi - tietoisesti kohti terveyttä ja
hyvinvointia. Kirjapaja (135 s)
2. Kohti muutosta / Kangasniemi & Kauravaara
https://asiakas.kotisivukone.com/files/hyvinvointiakatemia.kotisivukone.com/Kohti_Muutosta_WEB.pdf
3. Autonomiaa tukien aktiivisemmaksi? Itsemääräämisen teoria lasten ja nuorten
liikunnan
edistämisessä. Sini-Tuuli Hynynen, Nelli Hankonen. Kasvatus 5/2015. (15 s.)
4. Absezt, P. & Hankonen, N. Miten auttaa potilaita omaksumaan ja ylläpitämään
terveellisiä elämäntapoja? Duodecim 2017;133:1015–21
Sekä muut oppitunnilla esitetyt materiaalit.
Opetusmenetelmät
Lähiopetus
Etäopetus
Ryhmätyöskentely
Itsenäinen työskentely
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Terveyden edistämisen asiakasohjaukset.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
reflektiotentti 12.10.23/ennen asiakasohjausta
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
4 op Terveyden edistäminen fysioterapiassa
1 op Ravitsemus
Sisällön jaksotus
Koko lukukauden ajan, jotta asiakasohjausten ajankohtien sopimisessa on joustavuutta.
Lisätietoja opiskelijoille
Läsnäolo käytännön lähiopetuksessa pakollinen. Poissaolot korvataan opettajan määrittämällä tavalla.
Mikäli opiskelijalla on yksilöllisten opetusjärjestelyjen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Moodle-työtila käytössä.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija erittelee keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija erittelee oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttäen työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii joustavasti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija erittelee ja arvioi keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä tekee valintoja vertaillen vaihtoehtoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä aloitteellisesti ja tavoitteiden suunnassa sekä soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii ryhmän toimintaa edistäen.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Esitietovaatimukset
-