Siirry suoraan sisältöön

Ihmisen kasvu ja kehitys (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00EO99-3008

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

28.11.2022 - 11.12.2022

Ajoitus

01.01.2023 - 24.03.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 60

Koulutus

  • Sosiaalialan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Sylvia Hakari
  • Tuomas Leisti

Ryhmät

  • SXH22S1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija tuntee ihmisen kasvun ja kehityksen vaiheet (varhaislapsuuden, lapsuuden, nuoruuden, aikuisuuden ja vanhuuden) ja osaa eritellä niihin vaikuttavia tekijöitä. Varhaiskasvatuspolun opiskelija tuntee erityisesti lapsen varhaislapsuuden kehitysvaiheet.

Sisältö

Keskeisiä kehitysteorioita. Ihmisen fyysinen, psyykkinen, kognitiivinen ja sosiaalinen kehitys ja kasvu eri ikäkausina. Varhaiskasvatuspolun opiskelija keskittyy erityisesti lapsen kasvuun ja kehitykseen.

Aika ja paikka

Opintojakson aikataulu, muutokset mahdollisia.
10.01.2023 12.45 - 16.00 MPA4015 Opintojakson orientaatioluento, aivojen kehitys Sylvia
18.01.2023 08.30 - 11.45 MPA4009 Sosiaalinen kehitys, kiintymyssuhteet, sukupuoli ja
seksuaalisuus Sylvia
23.01.2023 08.30 - 11.45 MPA5018 Kognitiivinen ja kielellinen kehitys,
elämänkaarinäkökulma Tuomas
25.01.2023 12.15 - 15.00 ZOOM, seminaari, Tunneäly Sylvia
26.01.2023 12.45 - 16.00 Itsenäinen työskentely, vierailu
02.02.2023 12.45 - 16.00 MPA5018, Nuoruus ja aikuisuus Tuomas
08.02.2023 12.45 - 16.00 MPA5018, Oppimistehtävien esittely
09.02.2023 08.30 - 11.45 MPA5018, Vanhuus Tuomas
13.02.2023 08.30 - 11.45 MPD1002 Tentti

Oppimateriaalit

Tenttimateriaali:
luentomateriaalit
ja
Nurmi, J., Ahonen, T., Lyytinen, H., Lyytinen, P., Pulkkinen, L. & Ruoppila, I. (2014). Ihmisen psykologinen kehitys (5. uud. p.). PS-kustannus.

Opetusmenetelmät

osallistavat luennot
oppimistehtävät
kirjallisuus
tentti

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Haastattelu- tai havainnointitehtävän voi toteuttaa työelämäyhteistyössä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

13.02.2023 08.30 - 11.45 MPD1002 Tentti
Uusintamahdollisuudet ilmoitetaan myöhemmin.

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

ahot

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op (1 op=27h)
135 tuntia
Luentojen, tehtävänpurun & tentin osuus 36 tuntia.
Itsenäiseen tehtävään ja kirjallisuuteen perehtymiseen 99 tuntia.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson aikataulu, muutokset mahdollisia.

Opintojakson aikataulu, muutokset mahdollisia.
10.01.2023 12.45 - 16.00 MPA4015 Opintojakson orientaatioluento, aivojen kehitys Sylvia
18.01.2023 08.30 - 11.45 MPA4009 Sosiaalinen kehitys, kiintymyssuhteet, sukupuoli ja
seksuaalisuus Sylvia
23.01.2023 08.30 - 11.45 MPA5018 Kognitiivinen ja kielellinen kehitys,
elämänkaarinäkökulma Tuomas
25.01.2023 12.45 - 16.00 ZOOM, seminaari, Tunneäly Sylvia
26.01.2023 12.45 - 16.00 Itsenäinen työskentely, vierailu
02.02.2023 12.45 - 16.00 MPA5018, Nuoruus ja aikuisuus Tuomas
08.02.2023 12.45 - 16.00 MPA5018, Oppimistehtävien esittely
09.02.2023 08.30 - 11.45 MPA5018, Vanhuus Tuomas
13.02.2023 08.30 - 11.45 MPD1002 Tentti


Tenttimateriaali:
luentomateriaalit
ja
Nurmi, J., Ahonen, T., Lyytinen, H., Lyytinen, P., Pulkkinen, L. & Ruoppila, I. (2014). Ihmisen psykologinen kehitys (5. uud. p.). PS-kustannus.

Opettajalla on oikeus antaa pedagogisin perusteluin yksilöityjä lisätehtäviä.

Opiskelijoilla on mahdollista järjestää itsenäisiä lukupiirejä ja varata niille kampukselta tila.

Mahdolliset Ahot-hakemukset ennen opintojakson alkua.

Jos sinulla on erityisen tuen päätös, tiedota siitä sähköpostitse kaikkia opintojakson opettajia.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävä
Tentti

Tentistä tulee numeerinen arviointi, joka on opintojakson arvosana. Oppismistehtävä voi korottaa tentin arvosanaa. Lisäksi aktiivinen osallistuminen luennoille/korvaavat reflektiotehtävät sekä tehtävien palautus hyväksytysti.