Siirry suoraan sisältöön

Muotoilujohtaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: K100CY93-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.05.2022 - 30.09.2022

Ajoitus

01.09.2022 - 31.10.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Media, muotoilu ja konservointi

Toimipiste

Hämeentie 135

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 25

Koulutus

  • Muotoilun tutkinto-ohjelma (YAMK)

Opettaja

  • kulu virtuaali::muotoilu

Vastuuopettaja

Merita Soini

Ryhmät

  • K1022S6
    Muotoilun tutkinto-ohjelma ylempi

Tavoitteet

Opiskelija tunnistaa muotoilun merkityksen yrityksen kilpailutekijänä ja osana yrityksen strategista päätöksentekoprosessia. Hän oppii havaitsemaan uusia tuotemahdollisuuksia sekä hahmottamaan uusien tuotteiden kehitysprosessia.

Opiskelija saa perustiedot hallitun yrityskuvan eri osa-alueista ja sen merkityksestä mm. yrityksen toiminnassa, tuotevalikoimassa, palveluissa sekä markkinoinnin että muotoilun näkökulmasta. Opiskelija tutustuu tuotteiden, yrityksen graafisen ulkoasun, fyysisen ympäristön sekä toimintatapojen muodostaman kokonaisuuden hallintaan. Lisäksi opiskelija saa työkaluja lähiesimiehenä toimimiseen sekä työryhmän tai tiimin johtamiseen sen eri kehitysvaiheissa ja tilanteissa.

Sisältö

- Muotoilu yrityksen kilpailutekijänä ja strategisessa päätöksenteossa
- Muotoilun integrointi liiketoimintaprosesseihin
- Yrityksen muotoilustrategian mukainen tuotevalikoima
- Visuaalinen kommunikaatio yritysorganisaatioissa
- Tiimin johtaminen ja lähiesimiehenä toimiminen

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tunnistaa ja osaa kuvata muotoilun merkityksen yrityksen kilpailutekijänä ja strategisessa päätöksenteossa. Opiskelija kykenee hyödyntämään olennaista tietoa muotoilujohtamisesta. Opiskelija hallitsee muotoilujohtamisen keskeisten käsitteet. Opiskelija tuntee yrityksen muotoilustrategian mukainen tuotevalikoiman. Opiskelija tuntee muotoilun integroinnin liiketoimintaprosesseihin. Hän hallitsee visuaalisen kommunikaation yritysorganisaatioissa. Opiskelija hahmottaa tiimin johtaminen ja lähiesimiehenä toimiminen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija tunnistaa ja osaa kuvata hyvin muotoilun merkityksen yrityksen kilpailutekijänä ja strategisessa päätöksenteossa. Opiskelija osaa soveltaa olennaista tietoa muotoilujohtamisesta. Opiskelija hallitsee erinomaisesti muotoilujohtamisen keskeisten käsitteet. Opiskelija tuntee yrityksen muotoilustrategian mukainen tuotevalikoimanlaajasti. Opiskelija hallitsee muotoilun integroinnin liiketoimintaprosesseihin. Hän hallitsee visuaalisen kommunikaation yritysorganisaatioissa. Opiskelija hahmottaa hyvin tiimin johtaminen ja lähiesimiehenä toimiminen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa kuvata erinomaisesti muotoilun merkityksen yrityksen kilpailutekijänä ja strategisessa päätöksenteossa. Opiskelija analysoi ja arvioi kriittisesti olennaista tietoa muotoilujohtamisesta sekä soveltaa sitä. Opiskelija hallitsee erinomaisesti muotoilujohtamisen keskeisten käsitteet. Opiskelija tuntee yrityksen muotoilustrategian mukainen tuotevalikoiman. Opiskelija hallitsee erinomaisesti muotoilun integroinnin liiketoimintaprosesseihin. Hän hallitsee visuaalisen kommunikaation yritysorganisaatioissa ja osaa soveltaa sitä. Opiskelija hallitsee laaja-alaisesti tiimin johtamisen ja lähiesimiehenä toimimisen.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija tunnistaa ja osaa kuvata muotoilun merkityksen yrityksen kilpailutekijänä ja strategisessa päätöksenteossa. Opiskelija kykenee hyödyntämään olennaista tietoa muotoilujohtamisesta. Opiskelija hallitsee muotoilujohtamisen keskeisten käsitteet. Opiskelija tuntee yrityksen muotoilustrategian mukainen tuotevalikoiman. Opiskelija tuntee muotoilun integroinnin liiketoimintaprosesseihin. Hän hallitsee visuaalisen kommunikaation yritysorganisaatioissa. Opiskelija hahmottaa tiimin johtaminen ja lähiesimiehenä toimiminen.