Täydentävät pedagogiset valmiudet 1, solaop (5 op)
Toteutuksen tunnus: KX00EZ68-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
05.05.2025 - 31.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
-
01.08.2025 - 31.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Musiikin tiimi
- Toimipiste
- Hämeentie 135 D
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Musiikin tutkinto-ohjelma
Toteutuksella on 18 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 45 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ma 20.10.2025 klo 09:15 - 12:00 (2 t 45 min) |
Täydentävät pedagogiset valmiudet 1, solaop KX00EZ68-3001 |
AS102
Musiikkikasvatus Metropolia
|
To 23.10.2025 klo 13:00 - 15:15 (2 t 15 min) |
Täydentävät pedagogiset valmiudet 1, solaop KX00EZ68-3001 |
AS522
Oppimistila Metropolia
|
Ma 27.10.2025 klo 09:15 - 12:00 (2 t 45 min) |
Täydentävät pedagogiset valmiudet 1, solaop KX00EZ68-3001 |
AS102
Musiikkikasvatus Metropolia
|
To 30.10.2025 klo 13:00 - 15:15 (2 t 15 min) |
Täydentävät pedagogiset valmiudet 1, solaop KX00EZ68-3001 |
AS522
Oppimistila Metropolia
|
Ma 03.11.2025 klo 09:15 - 12:00 (2 t 45 min) |
Täydentävät pedagogiset valmiudet 1, solaop KX00EZ68-3001 |
AS102
Musiikkikasvatus Metropolia
|
To 06.11.2025 klo 13:00 - 15:15 (2 t 15 min) |
Täydentävät pedagogiset valmiudet 1, solaop KX00EZ68-3001 |
AS522
Oppimistila Metropolia
|
Ma 10.11.2025 klo 09:15 - 12:00 (2 t 45 min) |
Täydentävät pedagogiset valmiudet 1, solaop KX00EZ68-3001 |
AS102
Musiikkikasvatus Metropolia
|
To 13.11.2025 klo 13:00 - 15:15 (2 t 15 min) |
Täydentävät pedagogiset valmiudet 1, solaop KX00EZ68-3001 |
AS522
Oppimistila Metropolia
|
Ma 17.11.2025 klo 09:15 - 12:00 (2 t 45 min) |
Täydentävät pedagogiset valmiudet 1, solaop KX00EZ68-3001 |
AS102
Musiikkikasvatus Metropolia
|
To 20.11.2025 klo 13:00 - 15:15 (2 t 15 min) |
Täydentävät pedagogiset valmiudet 1, solaop KX00EZ68-3001 |
AS522
Oppimistila Metropolia
|
Ma 24.11.2025 klo 09:15 - 12:00 (2 t 45 min) |
Täydentävät pedagogiset valmiudet 1, solaop KX00EZ68-3001 |
AS102
Musiikkikasvatus Metropolia
|
To 27.11.2025 klo 13:00 - 15:15 (2 t 15 min) |
Täydentävät pedagogiset valmiudet 1, solaop KX00EZ68-3001 |
AS522
Oppimistila Metropolia
|
Ma 01.12.2025 klo 09:15 - 12:00 (2 t 45 min) |
Täydentävät pedagogiset valmiudet 1, solaop KX00EZ68-3001 |
AS102
Musiikkikasvatus Metropolia
|
To 04.12.2025 klo 13:00 - 15:15 (2 t 15 min) |
Täydentävät pedagogiset valmiudet 1, solaop KX00EZ68-3001 |
AS522
Oppimistila Metropolia
|
Ma 08.12.2025 klo 09:15 - 12:00 (2 t 45 min) |
Täydentävät pedagogiset valmiudet 1, solaop KX00EZ68-3001 |
AS102
Musiikkikasvatus Metropolia
|
To 11.12.2025 klo 13:00 - 15:15 (2 t 15 min) |
Täydentävät pedagogiset valmiudet 1, solaop KX00EZ68-3001 |
AS522
Oppimistila Metropolia
|
Ma 15.12.2025 klo 09:15 - 12:00 (2 t 45 min) |
Täydentävät pedagogiset valmiudet 1, solaop KX00EZ68-3001 |
AS102
Musiikkikasvatus Metropolia
|
To 18.12.2025 klo 13:00 - 15:15 (2 t 15 min) |
Täydentävät pedagogiset valmiudet 1, solaop KX00EZ68-3001 |
AS522
Oppimistila Metropolia
|
Tavoitteet
Opiskelija osaa hyödyntää teoreettista, käytännöllistä ja kokemuksellista tietoa ja osaamistaan yksilö-, yhtye- tai ryhmäopetuksen suunnittelussa ja toteutuksessa sekä reflektoida omia kokemuksiaan osana musiikillista toimintaa ja käyttää tätä pedagogisessa kehittymisessään. Hän osaa luoda mielekkäitä oppimistilanteita toiminnallisia menetelmiä hyödyntäen taiteen perusopetuksen piiriin kuuluvassa ryhmäopetuksessa myös ilman omaa instrumenttiaan.
Opiskelija osaa ohjata yhtyeiden oppimista ja esiintymistä (bändi, kamarimusiikkiyhtye, lauluyhtye, kuoro) kannustavalla ja vahvuuksia tukevalla pedagogisella otteella. Hän kykenee erittelemään musiikillisessa vuorovaikutuksessa ja oppimistilanteessa vaikuttavia tekijöitä sekä selittämään niiden merkitystä näkemissään oppimisympäristöissä. Hän osaa koota toimivia kokoonpanoja, valita, sovittaa ja säveltää niille sopivaa ohjelmistoa sekä ohjata kokoonpanon eri instrumentteja. Opiskelija osaa hankkia omatoimisesti tietoa ja syventää omaa pedagogista ajatteluaan.
Sisältö
Taiteen perusopetuksen yhteiset opetussisällöt (säveltäminen, improvisointi, musiikin kuunteleminen ja hahmottaminen) luovan musiikillisen ryhmätoiminnan menetelmiä monipuolisesti hyödyntäen. Yhtyepedagogiikan perusteet ja opetusharjoittelu sekä opiskelijan suuntautumisen mukaisia oppilaitosvierailuja ja sisältöjä. Opiskelijan valinnan mukaan syventävä instrumentti- tai yhtyeharjoittelu ja ohjaus. Itsenäisesti tehtäviä oppimistehtäviä.
Aika ja paikka
Kaikille yhteiset luennot maanantaisin 20.10., 27.10., 17.11. ja 1.12. klo 9.30-12.00 (AS102).
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa ohjata taiteen perusopetuksen yhteisten sisältöjen (säveltäminen, improvisointi, musiikin kuunteleminen ja hahmottaminen) mukaista luovaa musiikillista ryhmätoimintaa. Hän osaa ohjata yhtyeitä. Opiskelija osaa analysoida oppimistapahtumia. Hän osaa erotella oppijalähtöisen opettamisen taustalla vaikuttavia käsityksiä sekä tunnistaa näiden vaikutuksia näkemissään oppimistilanteissa. Opiskelija osaa reflektoida pedagogista osaamistaan ja kehittymistään.
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa ohjata oppijan instrumentin oppimista ryhmäopetustilanteessa. Opiskelija osaa tukea oppimista yksilöiden ja ryhmän kannalta motivoivalla tavalla. Opiskelija osaa tunnistaa ja ratkaista oppimisprosessin haasteita, hyödyntää ryhmädynamiikkaa sekä tuottaa ryhmälle mielekkäitä oppimistehtäviä. Opiskelija osaa soveltaa ryhmäopetuksessaan musiikin eri elementtejä luovalla tavalla. Opiskelija osaa opettaa ryhmälle improvisointia huomioiden musiikillisen ja tyylillisen kontekstin. Opiskelija kykenee ryhmäpedagogisen osaamisensa reflektointiin ja jatkuvaan kehittämiseen.
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa hyödyntää teoreettista, käytännöllistä ja kokemuksellista tietoa ja osaamistaan yksilö-, yhtye- tai ryhmäopetuksen suunnittelussa ja toteutuksessa sekä reflektoida omia kokemuksiaan osana musiikillista toimintaa ja käyttää tätä pedagogisessa kehittymisessään. Hän osaa luoda mielekkäitä oppimistilanteita toiminnallisia menetelmiä hyödyntäen taiteen perusopetuksen piiriin kuuluvassa ryhmäopetuksessa myös ilman omaa instrumenttiaan.
Opiskelija osaa ohjata yhtyeiden oppimista ja esiintymistä (bändi, kamarimusiikkiyhtye, lauluyhtye, kuoro) kannustavalla ja vahvuuksia tukevalla pedagogisella otteella. Hän kykenee erittelemään musiikillisessa vuorovaikutuksessa ja oppimistilanteessa vaikuttavia tekijöitä sekä selittämään niiden merkitystä näkemissään oppimisympäristöissä. Hän osaa koota toimivia kokoonpanoja, valita, sovittaa ja säveltää niille sopivaa ohjelmistoa sekä ohjata kokoonpanon eri instrumentteja. Opiskelija osaa hankkia omatoimisesti tietoa ja syventää omaa pedagogista ajatteluaan.
Sisältö
Taiteen perusopetuksen yhteiset opetussisällöt (säveltäminen, improvisointi, musiikin kuunteleminen ja hahmottaminen) luovan musiikillisen ryhmätoiminnan menetelmiä monipuolisesti hyödyntäen. Yhtyepedagogiikan perusteet ja opetusharjoittelu sekä opiskelijan suuntautumisen mukaisia oppilaitosvierailuja ja sisältöjä. Opiskelijan valinnan mukaan syventävä instrumentti- tai yhtyeharjoittelu ja ohjaus. Itsenäisesti tehtäviä oppimistehtäviä.
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa ohjata oppijan instrumentin oppimista ryhmäopetustilanteessa. Opiskelija osaa tukea oppimista yksilöiden ja ryhmän kannalta motivoivalla tavalla. Opiskelija osaa tunnistaa ja ratkaista oppimisprosessin haasteita, hyödyntää ryhmädynamiikkaa sekä tuottaa ryhmälle mielekkäitä oppimistehtäviä. Opiskelija osaa soveltaa ryhmäopetuksessaan musiikin eri elementtejä luovalla tavalla. Opiskelija osaa opettaa ryhmälle improvisointia huomioiden musiikillisen ja tyylillisen kontekstin. Opiskelija kykenee ryhmäpedagogisen osaamisensa reflektointiin ja jatkuvaan kehittämiseen.