Siirry suoraan sisältöön

Täydentävät pedagogiset valmiudet 1, solaop (5 op)

Toteutuksen tunnus: KX00EZ68-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
05.05.2025 - 31.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
01.08.2025 - 31.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
(2019-2024) Musiikin tiimi
Toimipiste
Hämeentie 135 D
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Musiikin tutkinto-ohjelma
Opettajat
Asta Levy
Okko Kivikataja
musiikki virtuaali
Hanna-Maija Aarnio
Vastuuopettaja
Okko Kivikataja
Ryhmät
KXF22S1
Musiikin tutkinto-ohjelma päivä
Opintojakso
KX00EZ68

Toteutuksella on 18 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 45 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ma 20.10.2025 klo 09:15 - 12:00
(2 t 45 min)
Täydentävät pedagogiset valmiudet 1, solaop KX00EZ68-3001
AS102 Musiikkikasvatus Metropolia
To 23.10.2025 klo 13:00 - 15:15
(2 t 15 min)
Täydentävät pedagogiset valmiudet 1, solaop KX00EZ68-3001
AS522 Oppimistila Metropolia
Ma 27.10.2025 klo 09:15 - 12:00
(2 t 45 min)
Täydentävät pedagogiset valmiudet 1, solaop KX00EZ68-3001
AS102 Musiikkikasvatus Metropolia
To 30.10.2025 klo 13:00 - 15:15
(2 t 15 min)
Täydentävät pedagogiset valmiudet 1, solaop KX00EZ68-3001
AS522 Oppimistila Metropolia
Ma 03.11.2025 klo 09:15 - 12:00
(2 t 45 min)
Täydentävät pedagogiset valmiudet 1, solaop KX00EZ68-3001
AS102 Musiikkikasvatus Metropolia
To 06.11.2025 klo 13:00 - 15:15
(2 t 15 min)
Täydentävät pedagogiset valmiudet 1, solaop KX00EZ68-3001
AS522 Oppimistila Metropolia
Ma 10.11.2025 klo 09:15 - 12:00
(2 t 45 min)
Täydentävät pedagogiset valmiudet 1, solaop KX00EZ68-3001
AS102 Musiikkikasvatus Metropolia
To 13.11.2025 klo 13:00 - 15:15
(2 t 15 min)
Täydentävät pedagogiset valmiudet 1, solaop KX00EZ68-3001
AS522 Oppimistila Metropolia
Ma 17.11.2025 klo 09:15 - 12:00
(2 t 45 min)
Täydentävät pedagogiset valmiudet 1, solaop KX00EZ68-3001
AS102 Musiikkikasvatus Metropolia
To 20.11.2025 klo 13:00 - 15:15
(2 t 15 min)
Täydentävät pedagogiset valmiudet 1, solaop KX00EZ68-3001
AS522 Oppimistila Metropolia
Ma 24.11.2025 klo 09:15 - 12:00
(2 t 45 min)
Täydentävät pedagogiset valmiudet 1, solaop KX00EZ68-3001
AS102 Musiikkikasvatus Metropolia
To 27.11.2025 klo 13:00 - 15:15
(2 t 15 min)
Täydentävät pedagogiset valmiudet 1, solaop KX00EZ68-3001
AS522 Oppimistila Metropolia
Ma 01.12.2025 klo 09:15 - 12:00
(2 t 45 min)
Täydentävät pedagogiset valmiudet 1, solaop KX00EZ68-3001
AS102 Musiikkikasvatus Metropolia
To 04.12.2025 klo 13:00 - 15:15
(2 t 15 min)
Täydentävät pedagogiset valmiudet 1, solaop KX00EZ68-3001
AS522 Oppimistila Metropolia
Ma 08.12.2025 klo 09:15 - 12:00
(2 t 45 min)
Täydentävät pedagogiset valmiudet 1, solaop KX00EZ68-3001
AS102 Musiikkikasvatus Metropolia
To 11.12.2025 klo 13:00 - 15:15
(2 t 15 min)
Täydentävät pedagogiset valmiudet 1, solaop KX00EZ68-3001
AS522 Oppimistila Metropolia
Ma 15.12.2025 klo 09:15 - 12:00
(2 t 45 min)
Täydentävät pedagogiset valmiudet 1, solaop KX00EZ68-3001
AS102 Musiikkikasvatus Metropolia
To 18.12.2025 klo 13:00 - 15:15
(2 t 15 min)
Täydentävät pedagogiset valmiudet 1, solaop KX00EZ68-3001
AS522 Oppimistila Metropolia
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelija osaa hyödyntää teoreettista, käytännöllistä ja kokemuksellista tietoa ja osaamistaan yksilö-, yhtye- tai ryhmäopetuksen suunnittelussa ja toteutuksessa sekä reflektoida omia kokemuksiaan osana musiikillista toimintaa ja käyttää tätä pedagogisessa kehittymisessään. Hän osaa luoda mielekkäitä oppimistilanteita toiminnallisia menetelmiä hyödyntäen taiteen perusopetuksen piiriin kuuluvassa ryhmäopetuksessa myös ilman omaa instrumenttiaan.

Opiskelija osaa ohjata yhtyeiden oppimista ja esiintymistä (bändi, kamarimusiikkiyhtye, lauluyhtye, kuoro) kannustavalla ja vahvuuksia tukevalla pedagogisella otteella. Hän kykenee erittelemään musiikillisessa vuorovaikutuksessa ja oppimistilanteessa vaikuttavia tekijöitä sekä selittämään niiden merkitystä näkemissään oppimisympäristöissä. Hän osaa koota toimivia kokoonpanoja, valita, sovittaa ja säveltää niille sopivaa ohjelmistoa sekä ohjata kokoonpanon eri instrumentteja. Opiskelija osaa hankkia omatoimisesti tietoa ja syventää omaa pedagogista ajatteluaan.

Sisältö

Taiteen perusopetuksen yhteiset opetussisällöt (säveltäminen, improvisointi, musiikin kuunteleminen ja hahmottaminen) luovan musiikillisen ryhmätoiminnan menetelmiä monipuolisesti hyödyntäen. Yhtyepedagogiikan perusteet ja opetusharjoittelu sekä opiskelijan suuntautumisen mukaisia oppilaitosvierailuja ja sisältöjä. Opiskelijan valinnan mukaan syventävä instrumentti- tai yhtyeharjoittelu ja ohjaus. Itsenäisesti tehtäviä oppimistehtäviä.

Aika ja paikka

Kaikille yhteiset luennot maanantaisin 20.10., 27.10., 17.11. ja 1.12. klo 9.30-12.00 (AS102).

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa ohjata taiteen perusopetuksen yhteisten sisältöjen (säveltäminen, improvisointi, musiikin kuunteleminen ja hahmottaminen) mukaista luovaa musiikillista ryhmätoimintaa. Hän osaa ohjata yhtyeitä. Opiskelija osaa analysoida oppimistapahtumia. Hän osaa erotella oppijalähtöisen opettamisen taustalla vaikuttavia käsityksiä sekä tunnistaa näiden vaikutuksia näkemissään oppimistilanteissa. Opiskelija osaa reflektoida pedagogista osaamistaan ja kehittymistään.

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa ohjata oppijan instrumentin oppimista ryhmäopetustilanteessa. Opiskelija osaa tukea oppimista yksilöiden ja ryhmän kannalta motivoivalla tavalla. Opiskelija osaa tunnistaa ja ratkaista oppimisprosessin haasteita, hyödyntää ryhmädynamiikkaa sekä tuottaa ryhmälle mielekkäitä oppimistehtäviä. Opiskelija osaa soveltaa ryhmäopetuksessaan musiikin eri elementtejä luovalla tavalla. Opiskelija osaa opettaa ryhmälle improvisointia huomioiden musiikillisen ja tyylillisen kontekstin. Opiskelija kykenee ryhmäpedagogisen osaamisensa reflektointiin ja jatkuvaan kehittämiseen.

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa hyödyntää teoreettista, käytännöllistä ja kokemuksellista tietoa ja osaamistaan yksilö-, yhtye- tai ryhmäopetuksen suunnittelussa ja toteutuksessa sekä reflektoida omia kokemuksiaan osana musiikillista toimintaa ja käyttää tätä pedagogisessa kehittymisessään. Hän osaa luoda mielekkäitä oppimistilanteita toiminnallisia menetelmiä hyödyntäen taiteen perusopetuksen piiriin kuuluvassa ryhmäopetuksessa myös ilman omaa instrumenttiaan.

Opiskelija osaa ohjata yhtyeiden oppimista ja esiintymistä (bändi, kamarimusiikkiyhtye, lauluyhtye, kuoro) kannustavalla ja vahvuuksia tukevalla pedagogisella otteella. Hän kykenee erittelemään musiikillisessa vuorovaikutuksessa ja oppimistilanteessa vaikuttavia tekijöitä sekä selittämään niiden merkitystä näkemissään oppimisympäristöissä. Hän osaa koota toimivia kokoonpanoja, valita, sovittaa ja säveltää niille sopivaa ohjelmistoa sekä ohjata kokoonpanon eri instrumentteja. Opiskelija osaa hankkia omatoimisesti tietoa ja syventää omaa pedagogista ajatteluaan.

Sisältö

Taiteen perusopetuksen yhteiset opetussisällöt (säveltäminen, improvisointi, musiikin kuunteleminen ja hahmottaminen) luovan musiikillisen ryhmätoiminnan menetelmiä monipuolisesti hyödyntäen. Yhtyepedagogiikan perusteet ja opetusharjoittelu sekä opiskelijan suuntautumisen mukaisia oppilaitosvierailuja ja sisältöjä. Opiskelijan valinnan mukaan syventävä instrumentti- tai yhtyeharjoittelu ja ohjaus. Itsenäisesti tehtäviä oppimistehtäviä.

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa ohjata oppijan instrumentin oppimista ryhmäopetustilanteessa. Opiskelija osaa tukea oppimista yksilöiden ja ryhmän kannalta motivoivalla tavalla. Opiskelija osaa tunnistaa ja ratkaista oppimisprosessin haasteita, hyödyntää ryhmädynamiikkaa sekä tuottaa ryhmälle mielekkäitä oppimistehtäviä. Opiskelija osaa soveltaa ryhmäopetuksessaan musiikin eri elementtejä luovalla tavalla. Opiskelija osaa opettaa ryhmälle improvisointia huomioiden musiikillisen ja tyylillisen kontekstin. Opiskelija kykenee ryhmäpedagogisen osaamisensa reflektointiin ja jatkuvaan kehittämiseen.

Siirry alkuun