Skip to main content

Jazz Workshop and Ensemble (5 cr)

Code: KX00EZ75-3001

General information


Enrollment

28.11.2022 - 22.12.2022

Timing

01.01.2023 - 31.07.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

RDI portion

2 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Music

Campus

Musiikki

Teaching languages

  • Finnish

Degree programmes

  • Music

Teachers

  • Jarmo Hynninen
  • Pekka Luukka
  • Marko Liski
  • Tomi Salesvuo
  • Antti Rissanen

Teacher in charge

Marko Liski

Groups

  • KXF22S1
    Musiikin tutkinto-ohjelma päivä

Objective

The student knows how to function as a member of an ensemble. The student knows various styles of jazz and can delineate their role in an ensemble both as soloist and accompanist. The student plays or sings repertoire of different eras of jazz from memory, and is capable of taking on responsibilities related to working in an ensemble. The student develops interaction skills and can reflect on their own work and that of others, as well as express themselves both orally and in writing. The students is able to write and read music notation and knows the basics of jazz improvisation.

Content

- Essential jazz repertoire
- Ensemble training
- Professional rehearsal techniques
- Performance

Location and time

Jazz-Projekti k 2023


WS OSUUS: 3 op. 16.1-26.4.2023

Aihealueet:

Blues ja molliblues
Jazzstandardeja
- Free ja modaalinen jazz(time no changes, vapaapulsatiivisuus)
- Balladi
Rhythm changes
- Latin(bossa, samba, bogaloo, etc..)
- Balladi
- Latin(bossa, samba, bogaloo, etc..)
- Jazzvalssi
- Free ja modaalinen jazz(time no changes, vapaapulsatiivisuus)

Sävellyksiä ja sävellajit:?
BLUES (and minor blues)
Billie's Bounce (F)
Blue Monk (Bb)
Mr. P.C. (Cm)
All Blues (G)

STANDARD
Take the A Train (C and F )
How high the Moon (G and C )
All The Things You Are (Ab and Eb)
There will never be another you (Eb and Bb)
Stella By Starlight (Bb)
RHYTHM CHANGES
Oleo (Bb)
I got rhythm (any key)
Anthropology (Bb)

MODAL/LATIN/GROOVE
Corcovado (Am )
So What (Dm)
Sidewinder (C/Eb)
Song For My Father (Fm)
Cantaloupe Island (Fm)

BALLAD
Body and Soul (Db , Ab )
Lover Man (F , C )
In a sentimental Mood (F and Ab)





Opettajakierto:
Viikkoja jolloin WS toiminnassa opettajat kiertävät ja opiskelijat saavat
Ohjausta muiltakin kuin omalta ohjaavalta opettajalta.

Jazz-projektin hahmoaine, Jazz-historia sekä rytmiikka 2 tukevat samanaikaisesti jakson kokonaisuutta.


Aikataulu:

KE 18.1. aloitusjameissa muodostetaan viisi (5) bändiä
Opetus ke 10.45-12.15
Yhteensä 13 kokoontumiskertaa (sis. jamin ja päätöskonsertin)
Workshopin tentti 21.4. tunnin aikana??Jamien ke 18.1. biisit , ulkoa !!! :
Now's the time (F) scat melodia unis
Softly As In A Morning Sunrise (Gm ja Cm) voc
There will never be another you (Bb ja Eb) voc
Cantaloupe Island (Fm) scat melodia unis


Opetuskerrat ja aiheet (huom. aina voidaan kerrata ja poiketa myös)
1 18.1. JAMIT
2 25.1. Blues+minor blues
3 1.2. Blues+minor blues
4 8.2. Standarts
5 15.2. Standarts
6 1.3 Free+ modal
7 8.3. Free+mpdal
8 22.3. Ballad
9 29.3. Rhythm Changes
10 5.4 Rhythms Changes
11 12.4. Jazz latin etc.
12 19.4. All together +others
13 25..4 TENTTI


Ilmiöt ja sisältöä

Harmonia:
-Sävellyksien tyypillisien harmonisten ilmiöiden, muodon ja mahdollisten vaihtoehtoisten harmonioiden tunteminen.

Rytmiikka:
-Jazzrytmiikan tyypilliset rytmiharjoitukset (synkopointi, charleston, polyrytmiikka, kahdeksasosan tulkinta ,even-muunteinen, sävellyksiin moudostuneet tyypilliset riffit jne.)
-Rytmisektiosoiton komppaus harjoitteet

Melodia:
-Melodian tulkinta (Esim.sävy, dynamiikka, rytmiikka ja jne.)
-improvisaatiomelodioiden pääasiallinen opiskelu juonteena soitto- ja teoriatunneilla ja improvisaation perusteet opintojaksolla


Estetiikka:
-musiikin kuuntelu(merkittävimmät versiot)
-esitettävien sävellysten tyypillisimmät käytänteet (Esim. introt, lopetukset, harmoniat, tempot, dynamiikka, orkestraatio)
- WS harjoitteiden taltiointi ja analysointi



ENSEMBLE OSUUS: 2 op. 26.4-16.5.2023

- Opettaja valitsee esitettävän taiteellisen kokonaisuuden (esim Music of Miles Davis, Best of Monk jne.)
- lyhytperiodi työskentelyä 20h kontaktia kaikkineen
noin 5 harjoituskertaa (pidempiä), jotka sovitaan erikseen ws osuuden loppupuolella.
kokoonpanoja voidaan tarkistaa . lähtökohtaisesti sama kuin wes osuudella.
- opettajamuusikko soittaa yhtyeessä mukana Jazzjamboree konsertissa
konsertit: 15.ja 16.5 iltapäivä/ilta
- Pirjo Aittomäki kerää ohjelmistot, muusikot ja bändien nimet etc. markkinointimateriaalit opettajilta suoraan

Teaching methods

Jazz-Projekti k 2023


WS OSUUS: 3 op. 16.1-26.4.2023

Aihealueet:

Blues ja molliblues
Jazzstandardeja
- Free ja modaalinen jazz(time no changes, vapaapulsatiivisuus)
- Balladi
Rhythm changes
- Latin(bossa, samba, bogaloo, etc..)
- Balladi
- Latin(bossa, samba, bogaloo, etc..)
- Jazzvalssi
- Free ja modaalinen jazz(time no changes, vapaapulsatiivisuus)

Sävellyksiä ja sävellajit:?
BLUES (and minor blues)
Billie's Bounce (F)
Blue Monk (Bb)
Mr. P.C. (Cm)
All Blues (G)

STANDARD
Take the A Train (C and F )
How high the Moon (G and C )
All The Things You Are (Ab and Eb)
There will never be another you (Eb and Bb)
Stella By Starlight (Bb)
RHYTHM CHANGES
Oleo (Bb)
I got rhythm (any key)
Anthropology (Bb)

MODAL/LATIN/GROOVE
Corcovado (Am )
So What (Dm)
Sidewinder (C/Eb)
Song For My Father (Fm)
Cantaloupe Island (Fm)

BALLAD
Body and Soul (Db , Ab )
Lover Man (F , C )
In a sentimental Mood (F and Ab)





Opettajakierto:
Viikkoja jolloin WS toiminnassa opettajat kiertävät ja opiskelijat saavat
Ohjausta muiltakin kuin omalta ohjaavalta opettajalta.

Jazz-projektin hahmoaine, Jazz-historia sekä rytmiikka 2 tukevat samanaikaisesti jakson kokonaisuutta.


Aikataulu:

KE 18.1. aloitusjameissa muodostetaan viisi (5) bändiä
Opetus ke 10.45-12.15
Yhteensä 13 kokoontumiskertaa (sis. jamin ja päätöskonsertin)
Workshopin tentti 21.4. tunnin aikana??Jamien ke 18.1. biisit , ulkoa !!! :
Now's the time (F) scat melodia unis
Softly As In A Morning Sunrise (Gm ja Cm) voc
There will never be another you (Bb ja Eb) voc
Cantaloupe Island (Fm) scat melodia unis


Opetuskerrat ja aiheet (huom. aina voidaan kerrata ja poiketa myös)
1 18.1. JAMIT
2 25.1. Blues+minor blues
3 1.2. Blues+minor blues
4 8.2. Standarts
5 15.2. Standarts
6 1.3 Free+ modal
7 8.3. Free+mpdal
8 22.3. Ballad
9 29.3. Rhythm Changes
10 5.4 Rhythms Changes
11 12.4. Jazz latin etc.
12 19.4. All together +others
13 25..4 TENTTI


Ilmiöt ja sisältöä

Harmonia:
-Sävellyksien tyypillisien harmonisten ilmiöiden, muodon ja mahdollisten vaihtoehtoisten harmonioiden tunteminen.

Rytmiikka:
-Jazzrytmiikan tyypilliset rytmiharjoitukset (synkopointi, charleston, polyrytmiikka, kahdeksasosan tulkinta ,even-muunteinen, sävellyksiin moudostuneet tyypilliset riffit jne.)
-Rytmisektiosoiton komppaus harjoitteet

Melodia:
-Melodian tulkinta (Esim.sävy, dynamiikka, rytmiikka ja jne.)
-improvisaatiomelodioiden pääasiallinen opiskelu juonteena soitto- ja teoriatunneilla ja improvisaation perusteet opintojaksolla


Estetiikka:
-musiikin kuuntelu(merkittävimmät versiot)
-esitettävien sävellysten tyypillisimmät käytänteet (Esim. introt, lopetukset, harmoniat, tempot, dynamiikka, orkestraatio)
- WS harjoitteiden taltiointi ja analysointi



ENSEMBLE OSUUS: 2 op. 26.4-16.5.2023

- Opettaja valitsee esitettävän taiteellisen kokonaisuuden (esim Music of Miles Davis, Best of Monk jne.)
- lyhytperiodi työskentelyä 20h kontaktia kaikkineen
noin 5 harjoituskertaa (pidempiä), jotka sovitaan erikseen ws osuuden loppupuolella.
kokoonpanoja voidaan tarkistaa . lähtökohtaisesti sama kuin wes osuudella.
- opettajamuusikko soittaa yhtyeessä mukana Jazzjamboree konsertissa
konsertit: 15.ja 16.5 iltapäivä/ilta
- Pirjo Aittomäki kerää ohjelmistot, muusikot ja bändien nimet etc. markkinointimateriaalit opettajilta suoraan

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Assessment criteria, approved/failed

To pass the course, the student:
- is able to rehearse independently and under supervision
- has learned the course repertoire to a satisfactory level (for example, is able to perform from memory if needed)
- is able to play their instrument and perform the repertoire idiomatically
- is able to communicate with both the ensemble and the audience
- understands their role in an ensemble and can communicate their own musical ideas.

Prerequisites

No prerequisites.