Siirry suoraan sisältöön

Populaarimusiikki-workshop ja -ensemble, solaop pj/esittäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: KX00EZ73-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.05.2022 - 26.08.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 16.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Musiikin tiimi

Toimipiste

Musiikki

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Musiikin tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Pekka Luukka
  • Marko Liski
  • Tomi Salesvuo

Vastuuopettaja

Marko Liski

Ryhmät

  • KXF22S1
    Musiikin tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija osaa toimia osana yhtyettä. Opiskelija hallitsee populaarimusiikin eri tyylisuuntia hahmottaen oman roolinsa yhtyeessä sekä säestäjänä että solistina. Opiskelija osaa soittaa/laulaa ulkoa instrumentillaan populaarimusiikin perusohjelmistoa eri aikakausilta. Hän osaa kantaa vastuuta ryhmän jäsenenä. Opiskelija kehittää vuorovaikutustaitojaan ja osaa reflektoida omaa ja toisten työskentelyä sekä ilmaista itseään suullisesti ja kirjallisesti. Opiskelija osaa tuottaa ja tulkita nuottikuvaa.

Sisältö

- populaarimusiikin keskeistä ohjelmistoa
- yhtyetyöskentely
- ammattimaiset harjoitusprosessit
- esiintyminen
- studiossa työskentely

Opetusmenetelmät

METROPOLIA AMK
Musiikin tutkinto
Populaarimusiikki-workshop ja -ensemble KX00EZ73-3001
sisältöä 2022
Laajuus: 5 op. (WS + Ensemble)


Vuosikymmenet:
1950, 1960, 1970 ja 1980


WORSHOP: 3 op.

Kontaktiopetus: 12 x 90min.
Keskiviikkoisin klo 10:45-12:15

Arvioitavaan esitykseen valmistetaan (yhteensä 5 WS bändiä)
- kaikille 3 yhteistä sävellystä, Suspicious Mind (Elvis), Cross Town Trafic (Hendrix) ja Lucille (Richard) .
- kaksi (2) sävellystä per vuosikymmen
- lisäksi kaksi vapaavalintaista sävellystä (tyylin puitteissa)
- ohjelmisto esitetään ulkoa


Lukukauden aikana jokainen yhtyeen jäsen tuo yhden tai kaksi transkriptoimaansa sävellystä yhtyetunnille sekä harjoituttaa yhtyeen ko. sävellyksen esitykseen.
Jokainen opiskelija varautuu kertomaan lyhyesti kappaleensa taustasta merkityksestä.
Opettajat järjestävät mahdollisesti syyskauden aikana opettajakiertoa, siten että useampi opettaja kuulee ja harjoituttaa eri yhtyeiden ohjelmistoa.


ENSEMBLE: 2 op.

- Opettaja-muusikko valitsee esitettävän taiteellisen kokonaisuuden
- lyhytperiodi työskentelyä noin 20h kontaktia kaikkineen
- noin 2-5 harjoituskertaa (pidempiä) ja palaute sessio studion jälkeen.
- Ensemble tekee 2-3 biisin äänitys-session koulun studiossa
- Äänityksen koordinoi ohjaavan opettajan kanssa Julius Mauranen
- Miksattu äänitys jaetaan opiskelijoille kuunteluun ja käydään mahdollinen palautekeskustelu

STUDIO AJAT
23.11 Marko Liski 8:30-12:00
30.11 Aleksi Ahoniemi 8:30-12:00
30.11 Pekka Luukka 12:45-16:00
2.12 Timo Tolonen 8:30-12:00
7.12. Tomi Salesvuo 8:30-12:00



ARTISTEJA ERI VUOSIKYMMENILTÄ:

50`s
Elvis
Chuck Berry
Little Richard
Eddie Cochran
Gene Wincent
Fatts Domino
Buddy Holly
Carl Perkins

60`s
Chubby Checker
Shadows
Ventures
Beach Boys
Beatles
Kings
Animals
Cream
Hollies
Jimi Hendrix
Procol Harum

70´s
Led Zeppelin
Allman Brothers
Deep Purple
Joe Cocker
Janis Joplin
Black Sabbath
Eric Clapton
CCR
Pink Floyd
Queen
Carpenters
Burt Bacharach
The Eagles

80´s
The Police
Dire Straights
Bruce Springsteen
Van Halen
etc…..

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija
- kykenee itsenäiseen ja ohjattuun työskentelyyn ohjelmiston harjoittelemisessa
- on omaksunut esitettävän ohjelmiston riittävän hyvin, esim. tarvittaessa kykenee esittämään sen ulkomuistista
- osaa käyttää instrumentilleen luonteenomaisia ja valitulle ohjelmistolle tyypillisiä ilmaisutapoja
- osaa esiintyä ja kommunikoida yhtyeen ja yleisön kanssa
- ymmärtää oman roolinsa yhtyeessä ja osaa viestiä omia musiikillisia näkemyksiään.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

ws tentti viimeissellä tunnilla. Suullinen palaute. Ensemle osuus itsereflektointi ja suullinen palaute (opeetja ja vertaisarvio).

Esitietovaatimukset

Musiikkioppilaitoksen taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän suoritus tai vastaavat tiedot ja taidot.