Introduction to Social Pedagogy (5 ECTS)
Code: SX00EO95-3010
General information
- Enrollment
- 02.05.2023 - 14.05.2023
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 23.08.2022 - 31.12.2022
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 ECTS
- Mode of delivery
- On-campus
- Unit
- (2019-2024) School of Wellbeing
- Campus
- Myllypurontie 1
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 60
- Degree programmes
- Social Services
- Teachers
- Seija Mäenpää
- Taina Valkeapää
- Teacher in charge
- Seija Mäenpää
- Groups
-
SXH22S1Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
- Course
- SX00EO95
Objective
The students will be familiar with the theoretical foundations and the basic concepts of social pedagogy as well as different trends in the field. They will be familiar with the typical characteristics of socio-pedagogical work approach. The students are familiar with the value system, ethical concepts and the principles of professional ethics. The students will understand the importance of critical thinking.
Content
Social pedagogy as a field of science and practice. The roots and the development of social pedagogy. Key concepts and operating principles of social pedagogy. Introduction to ethical thinking and professional ethics in the field of social services.
Location and time
SM=Seija Mäenpää TV=Taina Valkeapää
*pakollinen läsnäolo
*2.9.22 9.00-11.45 (SM & TV) Opintojakson aloitus (ryhmät A ja B)
5.9.22 12.45-16.00 (SM) A-ryhmä
7.9.22 12.45-16.00 (SM) B-ryhmä
9.9.22 8.30-11.45 (TV) A-ryhmä
14.9.22 12.45-16.00 (TV) A-ryhmä
15.9.22. 8.30-11.45 (TV) B-ryhmä
16.9.22 8.30-11.30 (TV) B-ryhmä
19.9.22 12.45-16.00 (SM) A-ryhmä
19.9.22 12.45-16.00 (TV) B-ryhmä
20.9.22 12.45-16.00 (TV) A-ryhmä
20.9.22 12.45-16.00 (SM) B-ryhmä
22.9.22 12.45-16.00 (SM) A-ryhmä
23.9.22 12.45-16.00 (SM) B-ryhmä
28.9.22 12.45-16.00 (SM & TV) artikkelianalyysitehtävän väliohjaus (ryhmät A ja B)
*4.10.22 huom. klo 12.00 mennessä artikkelianalyysin (Sosiaalipedagogiset silmälasit) palautus opintojakson Omaan, tehtäviin.
*7.10.22 8.30-11.45 (TV) A-ryhmä ARTIKKELIANALYYSITEHTÄVÄN PURKU
*7.10.22 12.45-16.00 (SM) B-ryhmä ARTIKKELIANALYYSITEHTÄVÄN PURKU
*13.10.22 8.30-11.45 TENTTI (ryhmät A ja B)
Materials
Tenttimateriaalina
luennot ja luentomateriaali (opintojakson työtilassa Oma:ssa)
sekä tenttikirjallisuus.
Tenttikirjallisuus: Nivala, Elina & Ryynänen, Sanna. 2019. Sosiaalipedagogiikka. Kohti inhimillisempää yhteiskuntaa. Helsinki: Gaudeamus.
Sivut: s. 13-85 (Johdanto, luvut 1 ja 2), s.185-233 (luku 6), s. 341-342 (taulukko Sosiaalipedagogiikan ytimessä). Teos on saatavissa kirjastoista sekä e-kirjana.
Muuta suositeltavaa oheiskirjallisuutta löytyy mm. sivustolta: http://www.sosiaalipedagogiikka.fi/kirjallisuus/
Teaching methods
Opetus tapahtuu lähiopetuksessa. Muutokset mahdollisia. Lähiopetus/etäopetus korona-ohjeistuksen mukaan.
Itsenäinen opiskelu
Ryhmätyöt
Tentti
Muutokset mahdollisia.
Exam schedules
Tentti 13.10.22 klo 8.30-11.45
Uusintatentit sosiaalialan yleiset uusinnat. 1. uusinta SU202211 Ma 12.12. klo 16.30 – 20.00, (ilmoittautumisaika 30.10. – 22.11.22 sähköisessä uusintatenttijärjestelmässä). Hylätyn suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Hyväksyttyä suoritusta voi korottaa yhden kerran 1. uusinnassa.
2. uusinta SU202302, 21.2.-23 klo 16.30 – 20.00, (ilmoittautumisaika 18.1. – 2.2.-23 sähköisessä uusintatenttijärjestelmässä).
Completion alternatives
ei valinnaisia suoritustapoja
Student workload
5 op = 135 t
Further information
SM=Seija Mäenpää TV=Taina Valkeapää
*pakollinen läsnäolo
*2.9.22 9.00-11.45 (SM & TV) Opintojakson aloitus (ryhmät A ja B)
5.9.22 12.45-16.00 (SM) A-ryhmä
7.9.22 12.45-16.00 (SM) B-ryhmä
9.9.22 8.30-11.45 (TV) A-ryhmä
14.9.22 12.45-16.00 (TV) A-ryhmä
15.9.22. 8.30-11.45 (TV) B-ryhmä
16.9.22 8.30-11.30 (TV) B-ryhmä
19.9.22 12.45-16.00 (SM) A-ryhmä
19.9.22 12.45-16.00 (TV) B-ryhmä
20.9.22 12.45-16.00 (TV) A-ryhmä
20.9.22 12.45-16.00 (SM) B-ryhmä
22.9.22 12.45-16.00 (SM) A-ryhmä
23.9.22 12.45-16.00 (SM) B-ryhmä
28.9.22 12.45-16.00 (SM & TV) artikkelianalyysitehtävän väliohjaus (ryhmät A ja B)
*4.10.2022 klo 12.00 mennessä: Artikkeliannalyysitehtävän palautus kahteen (2) eri paikkaan:
opintojakson OMA-työtilaan ja Asiantuntijaviestinnän Moodle-työtilaan
*7.10.22 8.30-11.45 (TV) A-ryhmä ARTIKKELIANALYYSITEHTÄVÄN PURKU
*7.10.22 12.45-16.00 (SM) B-ryhmä ARTIKKELIANALYYSITEHTÄVÄN PURKU
*13.10.22 8.30-11.45 TENTTI (ryhmät A ja B)
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.
Assessment criteria, good (3)
See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.
Assessment criteria, excellent (5)
See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.
Assessment criteria, approved/failed
See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.
Assessment methods and criteria
Kirjallinen oppimistehtävä suoritettu hyväksytysti (hyväksytty/täydennettävä arviointiasteikko), sekä opiskelija on läsnä tehtävän purussa.
Tentti suoritettu hyväksytysti (0-5 arviointiasteikko), kriteerit:
• sosiaalipedagogisten käsitteiden avaaminen / määrittely
• olennaisten asioiden käsittely/ kysymykseen vastaaminen
• vastauksen loogisuus ja selkeys/perustelut/ käytännön esimerkit
• pohdinta
Arviointitasot;
(0) Hylätty
Vastauksesta ei käy ilmi, että tenttikirjallisuutta on luettu ja ymmärretty, vaan vastaus pohjautuu arkiajattelun. Vastaus saattaa sisältää runsaasti olennaisia asiavirheitä ja merkittäviä väärinkäsityksiä tai painottua pelkästään epäolennaisiin asioihin.
(1-2) Tyydyttävä
Vastaus, joka sisältää joitakin oikein ymmärrettyjä, tenttikirjallisuudessa mainittuja asioita. Vastaus saattaa painottua epäolennaisiin asioihin tai sisältää joitakin asiavirheitä ja väärinkäsityksiä, mutta osoittaa kuitenkin opiskelijan hallitsevan opittavan aineiston vähimmäistasolla. Vastaus on suppea tai liian laaja.
(3-4) Hyvä
Asiapitoinen tenttikirjallisuuden ymmärrykseen perustuva vastaus, joka kuitenkin voi sisältää myös jonkun yksittäisen asiavirheen, väärinkäsityksen tai epäolennaisen asian. Opittavan aineiston perussisältö on pääosin hyvin ymmärretty ja rakenne on selkeä. Vastaus sisältää myös joitakin tärkeitä yksityiskohtia ja/tai olennaisia teoriaa kuvaavia käytännön esimerkkejä ja pohdintaa.
(5) Kiitettävä
Erinomainen, tenttikirjallisuuteen perustuva vastaus, joka ei sisällä asiavirheitä, väärinkäsityksiä tai epäolennaisia asioita. Opittavan alueen sisältö ja rakenne on erittäin hyvin ymmärretty. Vastaus sisältää paljon tärkeitä yksityiskohtia ja olennaisia teoriaa hyvin kuvaavia käytännön esimerkkejä ja teoriaa avaavaa pohdintaa.
Opintojakson kokonaisarvosana (numero) muodostuu tenttiarvosanan perusteella, kun molemmat arvioitavat osiot (kirjallinen oppimistehtävä ja tentti) on suoritettu hyväksytysti.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet