Skip to main content

Accompaniment Skills and Improvisation for Music Educator 2 (5 ECTS)

Code: KX00DX81-3004

General information


Enrollment
28.11.2022 - 11.12.2022
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2023 - 31.07.2023
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 ECTS
Virtual portion
3 ECTS
Mode of delivery
On-campus and online
Unit
(2019-2024) Music
Campus
Musiikki
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Music
Teachers
Sanna Vuolteenaho
Kimmo Salonen
musiikki virtuaali
Teacher in charge
Kimmo Salonen
Groups
KXF21S1
Musiikin tutkinto-ohjelma päivä
Course
KX00DX81

Implementation has 1 reservations. Total duration of reservations is 1 h 30 min.

Time Topic Location
Tue 09.05.2023 time 14:45 - 16:15
(1 h 30 min)
Pedagogin säestystaidot ja improvisointi 2, solaop kl KX00DX81-3004
AS513 Pianoryhmä
Changes to reservations may be possible.

Objective

The student can produce sounding score and accompaniment through playing by ear, or by reducing, embellishing or transposing the written chord symbols and notation in the context of their pedagogical practices. The student is capable of practising appropriately and ergonomically, and is able to comprehend quickly the musical contents essential for professional musicians.

The student can express and produce harmonies polyphonically and appropriately during teaching and rehearsals, thus advancing the learner’s learning process.

The student is competent in implementing various improvisation exercises which train interaction skills such as reaction speed, observational abilities and controlling of musical time. The student can utilize improvisation to develop musical memory, rapidity of musical thinking, musical visualization and sense of drama. The student is able to use different elements and phenomena of music in improvisation and teaching.

Content

Surveying the needs of a group. Based on the student’s specialization in pop/jazz or classical music, the production of accompaniment in various styles for the purposes of teaching music from the score, chord symbols or by ear. Perceiving and implementation of harmony. Understanding improvisation and rhythmic elements. Composing accompaniments. Versatile improvisation exercises and techniques in different styles according to specialization.

Location and time

SÄESTYSTAIDOT:
Työskentely pianon ryhmäopetustilassa AS 513 TIISTAISIN KLO 14.45-16.15 VÄLISENÄ AIKANA.
Aloitus tiistaina 17.1.. Silloin tutustutaan ryhmäopetustilaan sekä pidetään tasokoe, jonka mukaan muodostetaan kaksi erillistä ryhmää.
Tentti ti 25.4.; viikoilla 8 ja 11 ei opetusta.

IMPROVISOINTI: Yhteinen aloitus kaikille perjantaina 13.1. klo 14-15 lk 102. heti UMO:n konsertin jälkeen (alkaa klo 13) Sen jälkeen pienryhmätyöskentelyä soittajille (opettaja Kimmo Salonen) maanantaisin klo 15-17 välisenä aikana, alkaen 16.1. Opetus viikottain; periodiviikolla (vko 11) tiivisperiodi ja kurssin päätös.
Laulajat muodostavat oman ryhmänsä (opettaja Sanna Vuolteenaho; maanantaisin 15.00-16.30 lk 102., seuraavina päivinä:16.1., 23.1., 30.1., 6.2., 13.2., ja 8.5.

Impron kurssiin kuuluu kaikille pakollisena osiona osallistuminen Improklubeihin maanantaisin 6.2., 6.3. ja 3.4. klo 19-20.30. Osallistua pitää kahteen klubiin, kaikkiin voi osallistua.

Materials

Opettajan tuoma materiaali
Pedagogiikan harjoitusoppilaan parissa käytettävä materiaali

Teaching methods

SÄESTYSTAIDOT:
osallistuminen ryhmäopetukseen pianon ryhmäopetustilassa
oma harjoittelu

IMPROVISOINTI:
osallistuminen ryhmämuotoiseen harjoitteluun

Exam schedules

SÄESTYSTAIDOT TENTTI: 25.4.

Completion alternatives

SÄESTYSTAIDOT:
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Osallistuminen tunneille on pakollista; välttämättömät poissaolot korvataan säestystaidoissa videoidulla tehtävällä, jonka opiskelija palauttaa työtilaan ennen seuraavaa tapaamiskertaa. Välttämättömiä poissaoloja voi olla korkeintaan 3 hyväksytyn suorituksen saamiseksi.

IMPROVISOINTI:
Pakollinen osallistuminen.
Improvisoinnin poissaolosta korvaavasta tehtävästä sovitaan suoraan opettajan kanssa.

Student workload

SÄESTYSTAIDOT:
Työskentely pianon ryhmäopetustilassa AS 513 TIISTAISIN KLO 13-14.30 VÄLISENÄ AIKANA.
Aloitus tiistaina 17.1.. Silloin tutustutaan ryhmäopetustilaan sekä pidetään tasokoe, jonka mukaan muodostetaan kaksi erillistä ryhmää.
Tentti ti 25.4.; viikoilla 8 ja 11 ei opetusta.

IMPROVISOINTI: Yhteinen aloitus kaikille perjantaina 13.1. klo 14-15 lk 102. heti UMO:n konsertin jälkeen (alkaa klo 13) Sen jälkeen pienryhmätyöskentelyä soittajille (opettaja Kimmo Salonen) maanantaisin klo 15-17 välisenä aikana, alkaen 16.1. Opetus viikottain; periodiviikolla (vko 11) tiivisperiodi ja kurssin päätös.
Laulajat muodostavat oman ryhmänsä (opettaja Sanna Vuolteenaho; maanantaisin 15.00-16.30 lk 102., seuraavina päivinä:16.1., 23.1., 30.1., 6.2., 13.2., ja 8.5.

Impron kurssiin kuuluu kaikille pakollisena osiona osallistuminen Improklubeihin maanantaisin 6.2., 6.3. ja 3.4. klo 19-20.30. Osallistua pitää kahteen klubiin, kaikkiin voi osallistua.

Content scheduling

SÄESTYSTAIDOT:
Työskentely pianon ryhmäopetustilassa AS 513 TIISTAISIN KLO 13-14.30 VÄLISENÄ AIKANA.
Aloitus tiistaina 17.1.. Silloin tutustutaan ryhmäopetustilaan sekä pidetään tasokoe, jonka mukaan muodostetaan kaksi erillistä ryhmää.
Tentti ti 25.4.; viikoilla 8 ja 11 ei opetusta.

IMPROVISOINTI: Yhteinen aloitus kaikille perjantaina 13.1. klo 14-15 lk 102. heti UMO:n konsertin jälkeen (alkaa klo 13) Sen jälkeen pienryhmätyöskentelyä soittajille (opettaja Kimmo Salonen) maanantaisin klo 15-17 välisenä aikana, alkaen 16.1. Opetus viikottain; periodiviikolla (vko 11) tiivisperiodi ja kurssin päätös.
Laulajat muodostavat oman ryhmänsä (opettaja Sanna Vuolteenaho; maanantaisin 15.00-16.30 lk 102., seuraavina päivinä:16.1., 23.1., 30.1., 6.2., 13.2., ja 8.5.

Impron kurssiin kuuluu kaikille pakollisena osiona osallistuminen Improklubeihin maanantaisin 6.2., 6.3. ja 3.4. klo 19-20.30. Osallistua pitää kahteen klubiin, kaikkiin voi osallistua.

Further information

SÄESTYSTAIDOT:
Työskentely pianon ryhmäopetustilassa AS 513 TIISTAISIN KLO 13-14.30 VÄLISENÄ AIKANA.
Aloitus tiistaina 17.1.. Silloin tutustutaan ryhmäopetustilaan sekä pidetään tasokoe, jonka mukaan muodostetaan kaksi erillistä ryhmää.
Tentti ti 25.4.; viikoilla 8 ja 11 ei opetusta.

IMPROVISOINTI: Yhteinen aloitus kaikille perjantaina 13.1. klo 14-15 lk 102. heti UMO:n konsertin jälkeen (alkaa klo 13) Sen jälkeen pienryhmätyöskentelyä soittajille (opettaja Kimmo Salonen) maanantaisin klo 15-17 välisenä aikana, alkaen 16.1. Opetus viikottain; periodiviikolla (vko 11) tiivisperiodi ja kurssin päätös.
Laulajat muodostavat oman ryhmänsä (opettaja Sanna Vuolteenaho; maanantaisin 15.00-16.30 lk 102., seuraavina päivinä:16.1., 23.1., 30.1., 6.2., 13.2., ja 8.5.

Impron kurssiin kuuluu kaikille pakollisena osiona osallistuminen Improklubeihin maanantaisin 6.2., 6.3. ja 3.4. klo 19-20.30. Osallistua pitää kahteen klubiin, kaikkiin voi osallistua.

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Assessment criteria, approved/failed

The student can complete and submit the set exercises and assignments according to schedule. The student is able to identify their strengths and areas of development and work towards their learning goals with determination. The student presents and argues their own contribution to the group as agreed and is able to receive feedback and reflect on their own work.

Assessment methods and criteria

jatkuva arviointi
itsearviointi
vertaisarviointi
loppukatselmus eli tentti (säestystaidot)

Qualifications

The student can produce sounding score and accompaniment through playing by ear, or by reducing, embellishing or transposing the written chord symbols and notation in the context of their pedagogical practices. The student is able to produce the most common harmonic phenomena with a harmony instrument. The student is capable of practising appropriately and ergonomically.

The student is familiar with producing sounding score through playing by ear, or by reducing, embellishing or transposing the written chord symbols and notation. The student is capable of practising appropriately and able to express and produce harmonies in styles that have clear accompaniment patterns.

The student knows how to utilize different musical elements and phenomena in improvisation and teaching.

Go back to top of page