Skip to main content

Supplementary Pedagogical Studies 1 (5 cr)

Code: KX00DX59-3002

General information


Enrollment

06.05.2024 - 31.05.2024

Timing

01.08.2024 - 31.12.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Music

Campus

Hämeentie 135

Teaching languages

  • Finnish

Degree programmes

  • Music

Teachers

  • Sanna Vuolteenaho
  • Okko Kivikataja
  • Antti Rissanen
  • musiikki virtuaali

Teacher in charge

Okko Kivikataja

Groups

  • KXF21S1
    Musiikin tutkinto-ohjelma päivä

Objective

The student is able to apply theoretical, practical, and experiential knowledge and skills in planning and implementing one-to-one, ensemble or group tuition. The student can reflect their own experiences as part of the musical activities and utilize this in their pedagogical development. The student is able to create meaningful learning situations using functional methods within the scope of basic education in the arts even without their own instrument.

The student is able to guide the learning and performance of ensembles (band, chamber music ensemble, vocal ensemble, choir) with an encouraging and supportive pedagogical approach. The student can specify factors that affect musical interaction and learning situations and explain their importance in familiar teaching environments. The student is able to create functioning ensembles, select or compose repertoire suitable for them, and guide different instruments of the group.

Content

The common content of basic education in the arts (composing, improvisation, listening to and perceiving music), creative group activities and related teaching practice and guidance. Basics of band pedagogy and teaching practice, along with visits to other educational institutions related to the student’s specialization. Advanced instrument or band practice and guidance, based on the student’s choice. Independent learning assignments.

Location and time

-Yhteiset luennot 1op (Sanna Vuolteenaho)
-Musiikin johtaminen 1op (vastuuope ja johtamisen ahotoinnit Antti Rissanen)
-Opetusharjoittelu ja instrumenttiluennot 3op
Opetusharjoittelussa vähän erilaisia toteutuksia, näistä sovitaan tarkemmin ohjaavan opettajan kanssa.
(Pop-jazz laulajat, Asta Levy
Bändiopetus, Ville Kervinen
Solaop kl, useita eri opettajia
Kokonaisvastuu: Okko Kivikataja)

LUENNOT
To 19. ja pe 20.9. sekä pe 15.11. klo 9-16 välillä luentoja ja workshoppeja yhdessä ”Musiikin poluilla: välineitä hahmotustaitojen opettamiseen” -täydennyskoulutuksen kanssa. Tarkemmat aikataulut ilmoitetaan myöhemmin. Koulutuspäivien sisällöistä annetaan korvaavat tehtävät, mikäli et pääse osallistumaan.

MUSIIKIN JOHTAMINEN, Antti Rissanen
24.10. klo 13-15.15, 522.
31.10. klo 13-15.15, 522.
7.11. klo 13-15.15, 522.
14.11. klo 13-15.15, 522.
21.11. klo 13-15.15, 522.
5.12. klo 13-15.15, 522.
Jos haluat osoittaa osaamisen tästä osuudesta, siihen on mahdollisuus 24.10. klo 14:30-15:15.

OPETUSHARJOITTELU
Sovitaan ohjaavan opettajan kanssa syyslukukauden alussa.
Näihin liittyvät myös instrumenttikohtaiset luennot, joista opetusharjoittelujen vastuuopettajat informoivat viimeistään elokuussa.

Materials

Opettajan antama materiaali

Teaching methods

Osallistava luento
Oppimispäiväkirja
Oppimistehtävät ja pedagogisen portfolion työstäminen/digitarina
Itsenäinen työskentely
Opetusharjoittelu

Employer connections

Opetusharjoittelu sovitusti.
Opetusharjoittelun ohjaavaopettaja

Bändipedi: Ville Kervinen
Kamarimusiikkipedi: Okko Kivikataja
Klassiset puhaltimet ja kitara: Okko Kivikataja organisoi
Klassinen laulu: Sirkku Wahlroos-Kaitila organisoi
Viulu: Silja Raito-Heikinheimo organisoi
Piano: Kimmo Salonen organisoi
Myös omalla työkokemuksella/opettamisella voidaan opetusharjoitteluosuus hyväksilukea pedagogisena sovelluksena. Ota yhteys opintojakson vastuuopettaja Okko Kivikatajaan.

Exam schedules

Jatkuva arviointi, mahdollinen tentti esim Musiikin johdossa ilmoitetaan kurssin alussa.

Completion alternatives

Opintojakson eri osa-alueita on mahdollista suorittaa valinnaisin toteutuksin. Ota yhteys opintojakoson vastuuopettajaan (Okko Kivikataja) ja sovi valinnaisesta toteutustavasta.

Student workload

Luennot ja annetut tehtävät 1op
Musiikinjohtaminen 1op
Opetusharjoittelu, kontaktiopetusta, valmistautuminen ja palaute sekä instrumenttikohtaiset luennot 3 op

Content scheduling

Yhteiset luennot ja Musiikin johtaminen, katso yllä.
Opetusharjoittelu ja instrumenttikohtaiset luennot sovitaan ohjaavan opettajan kanssa.

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Assessment criteria, approved/failed

- The student can complete and submit the set exercises and assignments according to schedule.
- The student is able to guide creative musical group activities according to the common content of basic education in the arts (composing, improvisation, listening to and perceiving music).
- The student is able to coach ensembles.
- The student is able to analyse learning situations at a more profound level than the visible.
- The student is capable of reflecting on their pedagogical group tuition competence and conducting continuous professional development.

Assessment methods and criteria

Jatkuva arviointi, myös vertaispalaute ja oma reflektointi. Arvioinnin perustana läsnäolo, opetusharjoittelu ja annettujen tehtävien tekeminen.

Prerequisites

The student is able to guide the learner’s instrumental learning in group tuition. The student is able to support learning in a motivational manner for both individuals and the group. The student is able to identify and solve challenges in learning processes, utilize group dynamics, and prepare meaningful learning assignments for the group. The student is able to creatively apply different musical elements in group tuition. The student is able to teach improvisation to a group considering the musical and stylistic contexts. The student is capable of reflecting on their pedagogical group tuition competence and conducting continuous professional development.