Skip to main content

Pedagogy of Instrument Group Tuition and Improvisation 2 (5 cr)

Code: KX00DX51-3001

General information


Enrollment

28.11.2022 - 11.12.2022

Timing

09.01.2023 - 10.05.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Music

Campus

Musiikki

Teaching languages

  • Finnish

Seats

1 - 50

Degree programmes

  • Music

Teachers

  • Sirkku Wahlroos-Kaitila
  • Silja Raitio-Heikinheimo
  • Raili Honkanen-Korhonen
  • Sanna Syrjänen
  • Jarmo Hynninen
  • Asta Levy
  • Kimmo Salonen
  • Marko Liski
  • Okko Kivikataja
  • Susanna Mesiä
  • Juha Karvonen
  • Antti Rissanen
  • musiikki virtuaali
  • AriPekka Korhonen
  • Tommi Rautiainen

Teacher in charge

Raili Honkanen-Korhonen

Groups

  • KXF20S1
    Musiikin tutkinto-ohjelma päivä

Objective

The student is able to guide the learner’s instrumental learning in group tuition. The student is able to support learning in a motivational manner for both individuals and the group. The student is able to identify and solve challenges in learning processes, utilize group dynamics, and prepare meaningful learning assignments for the group. The student is able to creatively apply different musical elements to group tuition. The student is able to teach improvisation to a group considering the musical and stylistic contexts. The student is capable of reflecting on their pedagogical group tuition competence and conducting continuous professional development.

Content

Advanced content of group pedagogy and group dynamics, advanced pedagogy of improvisation, individual and collaborative reflection, observation of teaching and learning, ePortfolio, instrument group teaching practice.

Location and time

Pedagogisten ja instrumenttikohtaisten luentojen opetusaika tiistaisin 13-16 välillä. Opintojakson työtilan etusivulla on linkki Luentoaikatauluun, josta avautuu drive-tiedosto, jonka välilehdillä on sekä kaikille yhteisten että instrumenttikohtaisten luentojen aikataulu-, sisältö- ja opettajatiedot.

Luentoaikataulujen osoite: https://docs.google.com/spreadsheets/d/19RuEElDJ0m18Lkl5p8pYqjJyIVQSpR0V3VIkNDGBPLg/edit#gid=2081373528

KAIKILLE YHTEISET LUENNOT ovat aikataulussa ilmoitettuina tiistaipäivinä klo 13-15.30 lk 522. Luennot toteutetaan ainoastaan lähiopetuksena lukuunottamatta 11.4. Musiikkiopisto työkenttänä ja työnhaun ABC -luentoa, joka on etäluento.

INSTRUMENTTILUENTOJA varten varattu aika on tiistaisin klo 13-16 välillä.
Mikäli oman instrumenttisi tiedot puuttuvat, ota yhteyttä instrumenttisi pedagogisten opintojen vastuuopettajaan.

OPETUSHARJOITTELUN ajat ja paikan ilmoittaa kunkin instrumentin instrumenttipedagogiikasta/opetusharjoittelusta vastaava opettaja.

Materials

- Pienryhmäohjaajan opas, Ståhlberg (2019)
- Rakenna oppiva ryhmä, Haapaniemi, Raina (2014)
- Lahjakkuus, Uusikylä (2020)
- Luovuus kuuluu kaikille, Uusikylä (2012)
- Motivaatio ja oppiminen Salmela-Aro (2018)
- Kuuntelija käsikirja, Gothóni, (2020)
- Keskittymiskyvyn elvytysopas, Huotilainen ja Moisala (2019)
- Näin aivot oppivat, Huotilainen (2019)
- Ope valmentaa, Pakkala, Ström (2018)
- Oivaltava oppiminen, Lonka (2015)
- Oppimiskoodi, Kuinka oppiminen onnistuu, Päivänsalo (2020)
- Motoriikan säätely ja motorinen oppiminen, Kari Kauranen, (2011)
- Voi hyvin opettaja!, Salovaara, Honkonen
- Kasvatuspsykologia, Lehtinen, Vauras,Lerkkanen (2019)
- Hauskan oppimisen vallankumous, Järvilehto (2014)
- Kasvatus, Arvot ja tunteet, Puolimatka (2011)
- Riittävän hyvä opettaja, Stenberg, (2011)
- Huomaa hyvä! Uusitalo-Malmivaara, Vuorinen (2016)
- Huomaa hyvä!- toimintakortit Uusitalo-Malmivaara, Vuorinen (2016)
- Positiivinen pedagogiikka varhaiskasvatuksessa Leskisenoja (2019)
- Positiivisen pedagogiikan työkalupakki, Leskisenoja (2017)
- Positiivinen pedagogiikka ja nuorten hyvinvointi, Leskisenoja ja Sandberg (2019)
- Ope valmentaa, Pakkala, Ström (2018)
- Kuuntelija käsikirja, Gothóni, (2020)

Teaching methods

Supervision of workplace training
Small group tutorial
Pedagogical seminar

Employer connections

Kokonaisopintopistemäärästä 3 op opetusharjoittelua kahden harjoitusoppilasparin /pienryhmän kanssa lukukauden ajan.

Harjoitusoppilastoiminnasta ja sen kehittämisestä vastaa Metropolia musiikin tutkinto-ohjelma yhdessä Luova Dimensio -yhteistyöalustan kanssa.

Exam schedules

Opetuspäiväkirjojen ja tehtäväpalautusten viimeinen palautuspäivä on 3.5. tai opetusharjoittelun päätyttyä.

Opetuksen päiväkirjat tulee palauttaa instrumenttipedagogiikan vastuuopettajalle arviointia varten.

Completion alternatives

AHOT työelämäkokemuksen tai aikaisempien opintojen perusteella, mahdollisuus suorittaa opintojakso hankkeissa sovitaan erikseen. Poissaolot korvataan tekemällä työtilan Tehtävät-kansion itseopiskelutehtävät.

Student workload

OSA1: KAIKILLE YHTEISET LUENNOT
Yhteiset luennot tiistaisin klo 13-15.30 AS 522
13.1. Pedagoginen aamupäivä perjantaina klo 9-12.30. Mukana kaikki vuosikurssit.
17.1. Opintojakson aloitusinfo: Raili Honkanen-Korhonen
7.2. Kansainvälinen el-sistema -pedagogiikka ryhmäopetuksen voimavarana: Verna Kaunisto-Feodorow
28.3. Ryhmäopetuksen ratkaisuja- työpaja: Raili Honkanen-Korhonen
11.4. Musiikkiopisto työkenttänä ja työnhaun ABC: Lauri Pulakka
25.4. Reflektio ja palaute: Raili Honkanen-Korhonen

OSA 2. INSTRUMENTTILUENNOT
- Kevään mittaan olevista instrumenttikohtaisista luennoista ja opetusharjoittelun järjestämisestä vastaa ja antaa lisätietoja kunkin instrumentin pedagogisista opinnoista vastaava opettaja. Kunkin instrumentin oma luentoaikataulu löytyy työtilan dokumentit- kansiosta. Mikäli oman instrumenttisi tiedot puuttuvat, ota yhteyttä instrumenttisi pedagogisten opintojen vastuuopettajaan.

- KL laulu: Sirkku Wahlroos-Kaitila
- PJ laulu: Asta Levy
- KL piano: Kimmo Salonen
- PJ piano: Ari Pekka Korhonen
- KL puhaltimet: Okko Kivikataja
- PJ puhaltimet: Antti Rissanen
- KL kitara: Okko Kivikataja
- PJ kitara: Jarmo Hynninen
- Basso: Marko Liski /Juhani Ahlajoki (opetusharjoittelu)
- Rummut: Tommi Rautiainen
- Viulut: Silja Raitio-Heikinheimo,
- Sello: Silja Raitio-Heikinheimo/Tapani Heikinheimo

OSA 3 OPETUSHARJOITTELU
- Kevään aikana suoritettava opetusharjoittelu (13x45min) tehdään kahden harjoitusoppilasryhmän, tai -parin kanssa. Myös opetusharjoittelun järjestelyistä ja ajankohdasta sovitaan pedagogisista opinnoista vastaavan opettajan kanssa.
- Opetusharjoittelua ohjaava opettaja seuraa kevään aikana jokaisen opiskelijan opetusharjoittelua 7x45min ja käy seuraamansa tunnin jälkeen 15 min. palautekeskustelun (tai vastaava määrä).
- opetusharjoittelun päiväkirjat palautetaan asianmukaisesti täytettyinä opetusharjoittelun päätyttyä mutta viimeistään 3.5. työtilan Tehtävät- kansioon.

Myös opintojakson muut oppimistehtävät tulee olla palautettuina viimeistään 3.5.

Content scheduling

OSA1: KAIKILLE YHTEISET LUENNOT
Yhteiset luennot tiistaisin klo 13-15.30 AS 522
13.1. Pedagoginen aamupäivä perjantaina klo 9-12.30. Mukana kaikki vuosikurssit.
17.1. Opintojakson aloitusinfo: Raili Honkanen-Korhonen
7.2. Kansainvälinen el-sistema -pedagogiikka ryhmäopetuksen voimavarana: Verna Kaunisto-Feodorow
28.3. Ryhmäopetuksen ratkaisuja- työpaja: Raili Honkanen-Korhonen
11.4. Musiikkiopisto työkenttänä ja työnhaun ABC: Lauri Pulakka
25.4. Reflektio ja palaute: Raili Honkanen-Korhonen

OSA 2. INSTRUMENTTILUENNOT
- Kevään mittaan olevista instrumenttikohtaisista luennoista ja opetusharjoittelun järjestämisestä vastaa ja antaa lisätietoja kunkin instrumentin pedagogisista opinnoista vastaava opettaja. Kunkin instrumentin oma luentoaikataulu löytyy drive-tiedostosta. Linkki tiedostoon löytyy tämän työtilan etusivulta. Mikäli oman instrumenttisi tiedot puuttuvat, ota yhteyttä instrumenttisi pedagogisten opintojen vastuuopettajaan.

- KL laulu: Sirkku Wahlroos-Kaitila
- PJ laulu: Asta Levy
- KL piano: Kimmo Salonen
- PJ piano: Ari Pekka Korhonen
- KL puhaltimet: Okko Kivikataja
- PJ puhaltimet: Antti Rissanen
- KL kitara: Okko Kivikataja
- PJ kitara: Jarmo Hynninen
- Basso: Marko Liski /Juhani Ahlajoki (opetusharjoittelu)
- Rummut: Tommi Rautiainen
- Viulut: Silja Raitio-Heikinheimo,
- Sello: Silja Raitio Heikinheimo/Tapani Heikinheimo

OSA 3 OPETUSHARJOITTELU
- Kevään aikana suoritettava opetusharjoittelu (13x45min) tehdään kahden harjoitusoppilasryhmän, tai -parin kanssa. Myös opetusharjoittelun järjestelyistä ja ajankohdasta sovitaan pedagogisista opinnoista vastaavan opettajan kanssa.
- Opetusharjoittelua ohjaava opettaja seuraa kevään aikana jokaisen opiskelijan opetusharjoittelua 7x45min ja käy seuraamansa tunnin jälkeen 15 min. palautekeskustelun (tai vastaava määrä).
- Opetusharjoittelun päiväkirjat palautetaan asianmukaisesti täytettyinä opetusharjoittelun päätyttyä instrumenttipedagogiikan vastuuopettajalle.
Opintojakson oppimistehtävät tulee olla palautettuina viimeistään 3.5.

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Assessment criteria, approved/failed

- The student is able to guide the learner’s instrumental learning in group tuition.
- The student is able to support learning in a motivational manner for both individuals and the group.
- The student is able to identify and solve challenges in learning processes, utilize group dynamics, and prepare meaningful learning assignments for the group.
- The student is able to creatively apply different musical elements in group tuition.
- The student is able to teach improvisation to a group considering the musical and stylistic contexts.
- The student is capable of reflecting on their pedagogical group tuition competence and conducting continuous professional development.

Assessment methods and criteria

Jatkuva arviointi
- arvioinnin perusteina oman instrumentin kahden oppilasryhmän tuntien pitäminen ja päiväkirjan palauttaminen,
- tuntisuunnitelmien, oppimis- ja observointitehtävien tekeminen
- läsnäolo yhteisillä luennoilla 100%, tehtävät -kansiossa itseopiskelutehtävät poissaolojen varalta.

Prerequisites

The student knows group teaching methods and is able to conduct group tuition in their own instrument. The student is able to construct a culture of positive group dynamics and is able to identify learning processes both in individuals and the group. The student is able to apply diverse teaching methods in different learning situations. The student is able to choose appropriate musical and pedagogical materials considering their group’s needs. The student is able to give constructive group feedback while being supportive and respective of individual strengths. The student is able to evaluate how prepared the group is for improvisation and is able to apply different teaching methods to develop improvisation skills in the group.