Unity-Peliohjelmointi (5 op)
Toteutuksen tunnus: TT00DU32-3016
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
-
01.08.2024 - 31.12.2025
Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) ICT ja tuotantotalous
- Toimipiste
- Karaportti 2
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 5000
- Koulutus
- Tieto- ja viestintätekniikan tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Mika Hyyryläinen
- Vastuuopettaja
- Janne Salonen
- Ryhmät
-
AVOIN_AMK_TIVI_73_opTäydentävät tietotekniikan opinnot aikaisemmin korkeakoulututkintoja suorittaneelle
- Opintojakso
- TT00DU32
Tavoitteet
Tämän kurssin aikana tutustut pelimoottori Unityn peruskäyttöön. Pelien tekeminen vaatii monia erilaisia taitoja ja työntekijöitä, ja myös pelimoottoreita käytetään monin eri tavoin. Esimerkiksi kenttäsuunnittelijat käyttävät Unityä pelikenttien luomiseen, peligraafikot tuovat Unityyn tekemiään kuvia ja 3D-malleja, ja ohjelmoijat kirjoittavat koodia, jonka avulla Unityssä tehdyt pelit toimivat halutulla tavalla. Sinun ei välttämättä tarvitse opetella Unity-ekspertiksi jokaisella osa-alueella, vaan voit erikoistua tiettyihin Unityn osa-alueisiin.
Sisältö
Unityn perusteet
(1) Johdanto
(2) Mikä on Unity?
(3) Unityn lataaminen ja asentaminen
(4) Uuden projektin luominen
(5) Unityn käyttöliittymä
2. Unity kenttäeditorina
(1) Johdanto
(2) Mikä on kohtaus?
(3) 3D-avaruudessa liikkuminen
(4) Pelikappaleiden liikuttaminen
(5) Labyrinttikentän tekeminen
(6) Materiaalien luominen ja asettaminen
(7) Muutosten tallentaminen ja muut materiaaliominaisuudet
3. Komponentit ja fysiikkasimulaatiot
(1) Johdanto
(2) Komponentit
(3) Fysiikkakomponenttien käyttö
(4) Lisätietoa fysiikkasimulaatioista
(5) Kappaleiden ryhmittäminen
4. Ohjelmoinnin perusteet
(1) Johdanto
(2) Ohjelmoinnin perusteet
(3) Lausekkeet
(4) Muuttujat lausekkeissa
(5) Funktiot
(6) Ehtolauseet ja lohkot
5. Skriptit – Pelaajan ohjaimet
(1) Johdanto
(2) Skriptaaminen
(3) Pelaajan ohjaimet
(4) Aluksen liikkuttaminen
(5) Aluksen leijuminen
(6) Kameran ohjaimet
(7) Virheiden tarkistus
6. Skriptit – Kilpa-ajopeli
Aika ja paikka
Kurssi suoritetaan itsenäisesti Viope-verkkoympäristössä joten suoritusaika ja -paikka riippuu opiskelijasta itsestään.
Oppimateriaalit
N/A
Opetusmenetelmät
Itseopiskeltava verkkokurssi Viope-ympäristössä
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
N/A
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
N/A
Kansainvälisyys
N/A
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
N/A
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Riippuu opiskelijasta itsestään.
Sisällön jaksotus
1. Unityn perusteet
2. Unityu kenttäeditorina
3. Komponentit ja fysiikkasimulaatiot
4. Ohjelmoinnin perusteet
5. Skriptit - Pelaajan ohjaimet
6. Skriptit - Kilpa-ajopeli
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Suorita opintojakso tekemällä kaikki tehtävät (quiz & avoimet). Kirjoita avoimista tehtävistä oppimispäiväkirja siten, että se on enintään 1 A4 per luku. Palauta oppimispäiväkirja samalla, kun haet opintojaksosta suoritusta kirjoittamalla sähköposti osoitteeseen viopesupport@metropolia.fi otsikolla "Unity-peliohjelmointi opintojakson suoritus".
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssista saa hyväksytty merkinnän kun siitä on suoritettu vähintään 80%
Esitietovaatimukset
Unityn peruskäyttö ei vaadi mitään erityisiä taitoja tai aiempaa kokemusta. Unity on kuitenkin monimutkainen ohjelma, jonka käyttö peliprojektissa voi vaatia monenlaisia taitoja. Esimerkiksi 3D-ohjelmien käytöstä voi olla hyötyä, jos käytät Unityä pelikenttien kasaamiseen ja 3D-kappaleiden asetteluun. Vastaavasti aiemmasta ohjelmointitaidosta on hyötyä, kun kirjoitat Unityn toimintaa ohjaavia skriptejä.