Siirry suoraan sisältöön

Ikääntymisen toimintaympäristöt ja palvelujen kehittäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: S000CY17-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.05.2022 - 30.09.2022

Ajoitus

29.09.2022 - 10.11.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 25

Koulutus

  • Vanhustyön tutkinto-ohjelma (YAMK)

Opettaja

  • Marianne Roivas
  • Tuula Mikkola
  • Mia Rosenström
  • hyvinvointi vanhustyö yamk

Ryhmät

  • S1622S6
    Vanhustyön tutkinto-ohjelma ylempi

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa,
- perustella voimavaralähtöisen ja osallistavan vanhustyön merkitystä ikäihmisten kokonaisvaltaista hyvinvointia ja terveyttä edistävien palvelujen kehittämisessä
- analysoida ja arvioida erilaisia toimintaympäristöjä asumisen ja asuinympäristöjen kehittämisessä moninaisten ikäihmisten palvelujen näkökulmasta
- hyödyntää moniasiantuntijuuteen perustuvaa yhteistyötä ja ikäihmisten osaamista sekä digitalisaatiota ja geronteknologiaa moninaisten ikäihmisten aktiivisen toimijuuden edistämisessä

Sisältö

- Voimavaralähtöinen ja osallistava vanhustyö ikäihmisten kokonaisvaltainen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä
- Moniasiantuntijuus ja asiakkaiden osallistaminen palvelujen kehittämiseen
- Erilaiset ikääntymisen asuin- ja toimintaympäristöt ja niiden kehittämiseen liittyvät keskeiset lähtökohdat ja mallit
- Digitaalisitaatio ja geronteknologia asuin- ja toimintaympäristöjen kehittämisessä

Oppimateriaalit

-

Opetusmenetelmät

Aktivoiva luento
Etäopetus
Verkko-opetus

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op (5*27 h= 135 opiskelijan työtä)

Sisällön jaksotus

Lähipäivät:
1, 29.9.2022 klo 13.00 - 16.00 (etä, Zoom)
2. 30.9.2022 klo 8.45 -12.00 (etä, Zoom)
3. 31.10.2022 klo 8.45 -16.00 (lähi, Myllypuro)
4. 1.11.2022 klo 8.45 -12.00 (lähi, Myllypuro)
5. 10.11.2021 klo 13.00-16.00 (lähi, Myllypuro)

Lähipäivien välillä on itsenäistä verkko-opiskelua ja oppimistehtävän tekemistä.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa:
- tarkastella voimavaralähtöistä ja osallistavaa vanhustyötä kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin ja terveyden näkökulmasta
- tunnistaa ikäihmisten erilaisten toiminta- ja palveluympäristöjen sekä moniasiantuntijuuteen perustuvan yhteistoiminnan merkityksen hyvään ikääntymiseen ja palvelujen järjestämisessä
- tarkastella digitalisaation ja geronteknologian merkitystä asuin- ja toimintaympäristöjen kehittämisessä
- toimia vanhustyön eettisten ja yhdenvertaisuuden periaatteiden mukaisesti

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa:
- analysoida ja soveltaa toiminnassaan voimavaralähtöistä ja osallistavaa vanhustyötä kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin ja terveyden näkökulmasta
- analysoida ikäihmisten erilaisia toiminta- ja palveluympäristöjä sekä soveltaa moniasiantuntijuuteen perustuvaa yhteistoimintaa hyvään ikääntymiseen ja palvelujen järjestämisessä
- analysoida ja soveltaa digitalisaatiota ja geronteknologiaa asuin- ja toimintaympäristöjen kehittämisessä
- analysoida ja toteuttaa toiminnassaan vanhustyön eettisiä ja yhdenvertaisuuden periaatteita

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa:
- arvioida toiminnassaan kriittisesti voimavaralähtöistä ja osallistavaa vanhustyötä kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin ja terveyden näkökulmasta
- arvioida kriittisesti ikäihmisten erilaisia toiminta- ja palveluympäristöjä sekä kehittää moniasiantuntijuuteen perustuvaa yhteistoimintaa hyvään ikääntymiseen ja palvelujen järjestämisessä
- arvioida kriittisesti ja kehittää innovatiivista digitalisaatiota ja geronteknologiaa asuin- ja toimintaympäristöjen kehittämisessä
- arvioida kriittisesti toiminnassaan vanhustyön eettisiä ja yhdenvertaisuuden periaatteiden toteutumista

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa:
- tarkastella voimavaralähtöistä ja osallistavaa vanhustyötä kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin ja terveyden näkökulmasta
- tunnistaa ikäihmisten erilaisten toiminta- ja palveluympäristöjen sekä moniasiantuntijuuteen perustuvan yhteistoiminnan merkityksen hyvään ikääntymiseen ja palvelujen järjestämisessä
- tarkastella digitalisaation ja geronteknologian merkitystä asuin- ja toimintaympäristöjen kehittämisessä
- toimia vanhustyön eettisten ja yhdenvertaisuuden periaatteiden mukaisesti

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävä
Osallistuminen