Siirry suoraan sisältöön

Arkeologisen materiaalin konservointi (10 op)

Toteutuksen tunnus: KX00ED75-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.05.2022 - 01.09.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2022 - 31.12.2022
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
(2019-2024) Media, muotoilu ja konservointi
Toimipiste
Hämeentie 135 D
Opetuskielet
suomi
Paikat
1 - 16
Koulutus
Konservoinnin tutkinto-ohjelma
Opettajat
Heikki Häyhä
Vastuuopettaja
Heikki Häyhä
Ryhmät
KXA20S1
Konservoinnin tutkinto-ohjelma päivä
Opintojakso
KX00ED75
Toteutukselle KX00ED75-3001 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Opiskelija hallitsee arkeologisen materiaalin käsittelyn kentällä ja laboratoriossa. Hän ymmärtää olosuhteiden merkityksen arkeologisen materiaalin säilymisessä. Opiskelija osaa käsitellä ja tutkia hauraita arkeologisia löytöjä yhteistyössä arkeologien kanssa. Opiskelija ymmärtää röntgenkuvauksen periaatteet ja osaa tulkita röntgenkuvia. Opiskelija hallitsee mekaanisen puhdistuksen menetelmät ja osaa käyttää niitä harkitusti. Opiskelija hallitsee kloridienpoistomenetelmät arkeologisesta metallista, kloridimittaukset, huuhtelut ja suojauksen.

Sisältö

Käsittely, pakkaus, kuljetus, dokumentointimenetelmät, röntgenkuvaus.
Mekaanisen puhdistuksen menetelmät
Suolanpoistomenetelmät (alkaali-sulfiitti), kloridimittaukset, huuhtelut, suojausmenetelmät ja aineet. Olosuhdehallinta säilytystiloissa ja näyttelyssä.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa. Opiskelijan ryhmätyöskentelytaidoissa on parannettavaa.

Opiskelija pystyy hahmottamaan aiheen perusideat, mutta aiheeseen liittyvä ongelmanratkaisu sekä teorian soveltaminen käytäntöön vaativat kehittämistä.

Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja lisäohjaukselle on ollut hyvin paljon tarvetta. Kokonaisuudesta näkyy, että opintojaksoon tulisi perehtyä paremmin, koska oppimistulos on hajanainen. Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on paljon kehitettävää.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelijalla ei juuri ole poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä ja ryhmätyöskentely sujuu.

Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa hyvin opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa teoriaopintoja käytännön työskentelyssä. Opiskelija ymmärtää opittavien asioiden merkityksen ammattialalle ja niihin liittyvät syy- ja seuraussuhteet.

Työskentely on ollut riittävän itsenäistä, mutta myös ohjaukselle on ollut tarvetta. Opiskelija hallitsee tehtäväkokonaisuuden ja on saavuttanut hyvän tason tiedoissaan ja taidoissaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opintojaksolle asetetut tavoitteet on saavutettu kiitettävällä tavalla. Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti sekä toiminut ryhmän jäsenenä kannustavasti ja ryhmätyöskentelyä vahvistavasti.

Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut asiat kiitettävästi ja pystyy soveltamaan oppimaansa ammattialansa vaatimusten mukaisesti. Opiskelija ymmärtää ja osaa ennakoida opeteltaviin ammattialansa asioihin liittyvien toimintojen syy- ja seuraussuhteet.

Työskentely on ollut riittävän itsenäistä. Opiskelija hallitsee kokonaisuuden sekä teoriassa että käytännössä.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa. Opiskelijan ryhmätyöskentelytaidoissa on parannettavaa.

Opiskelija pystyy hahmottamaan aiheen perusideat, mutta aiheeseen liittyvä ongelmanratkaisu sekä teorian soveltaminen käytäntöön vaativat kehittämistä.

Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja lisäohjaukselle on ollut hyvin paljon tarvetta. Kokonaisuudesta näkyy, että opintojaksoon tulisi perehtyä paremmin, koska oppimistulos on hajanainen. Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on paljon kehitettävää.

Siirry alkuun