Kuinka lapset ja nuoret voivat? Lasten ja nuorten mielenterveyden vahvistaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00EX05-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
29.11.2021 - 12.12.2021
Ajoitus
14.03.2022 - 22.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
30 - 100
Opettaja
- Asta Lassila
- Anna O'Sullivan
Vastuuopettaja
Asta Lassila
Tavoitteet
Koulutuksen tavoitteena on, että opiskelija:
• osaa kuvata perustiedot lasten ja nuorten psyykkisestä kehityksestä
• osaa etsiä ja soveltaa tietoa lasten ja nuorten mielenterveyden edistämisestä
• tunnistaa varhaisen puuttumisen tarpeen ja tietää puheeksi oton periaatteet
• syventää osaamista lasten ja nuorten mielenterveys- ja päihdetyöstä
• tunnistaa perheen kanssa tehtävän yhteistyön merkityksen
• osaa hyödyntää lasten ja nuorten mielenterveystyön monialaisia verkostoja sekä kolmannen sektorin palveluja
Sisältö
Sisältö:
• lapsen ja nuoren psyykkinen kehitys
• lasten ja nuorten mielenterveyden edistäminen
• varhainen tunnistaminen ja puheeksi otto
• näyttöön perustuva toiminta lasten ja nuorten mielenterveys- ja päihdetyössä
• yhteistyö lasten, nuorten ja perheiden kanssa
• monialainen palvelujärjestelmä lasten ja nuorten mielenterveystyön tukemisessa
Aika ja paikka
Moodle verkkoalusta 14.3.2022- 22.5.2022
Oppimateriaalit
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus tarkentuu ennen opintojakson alkua
Oppimateriaali verkkototeuksessa ja oppimistehtävissä
mielenterveystyön strategia https://thl.fi/fi/ajankohtaista/tapahtumat/tapahtumakalenteri/-/event/7072146
https://thl.fi/fi/web/mielenterveys/mielenterveyden-edistaminen
kansallinen mielenterveystyön strategia https://thl.fi/fi/tutkimus-ja-kehittaminen/tutkimukset-ja-hankkeet/kansallinen-mielenterveysstrategia
Yeesi, https://www.yeesi.fi/tutustu/mielenterveyden-edistaminen/
Mieli ry, lasten ja nuorten mielenterveystaidot, https://mieli.fi/materiaalit-ja-koulutukset/tietoa-mielenterveyden-vahvistamisesta/lapset-ja-nuoret/
mielenterveyden editäminen varjhaiskasvatuksesta toisen asteen koulutukseen, thl, https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/130003/URN_ISBN_978-952-302-613-1.pdf?sequence=1
Nyyti
ym
Opetusmenetelmät
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella palauttamalla ensimmäisen oppimistehtävän sovittuna ajankohtana.
Verkkototeutus Moodle oppimisalustalla
Moodle oppimistehtävät
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei harjoittelu eikä työelämäyhteistyötä
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Oppimistehtävät suoritettu ajallaan
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaista suoritustapaa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
- lapsen ja nuoren psyykkinen kehitys,1op
• lasten ja nuorten mielenterveyden edistäminen, 1 op
• varhainen tunnistaminen ja puheeksi otto, 1op
• näyttöön perustuva toiminta lasten ja nuorten mielenterveys- ja päihdetyössä, 1 op
• yhteistyö lasten, nuorten ja perheiden kanssa, 0.5
• monialainen palvelujärjestelmä lasten ja nuorten mielenterveystyön tukemisessa, 0.5 op
Sisällön jaksotus
- lapsen ja nuoren psyykkinen kehitys,1op
• lasten ja nuorten mielenterveyden edistäminen, 1 op
• varhainen tunnistaminen ja puheeksi otto, 1op
• näyttöön perustuva toiminta lasten ja nuorten mielenterveys- ja päihdetyössä, 1 op
• yhteistyö lasten, nuorten ja perheiden kanssa, 0.5
• monialainen palvelujärjestelmä lasten ja nuorten mielenterveystyön tukemisessa, 0.5 op
Lisätietoja opiskelijoille
-
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Kaikkien oppimistehtävien (1-6) hyväksytty suorittaminen opintojakson toteutuksen aikana.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella palauttamalla ensimmäisen oppimistehtävän sovittuna ajankohtana.
Verkkototeutus Moodle oppimisalustalla
Moodle oppimistehtävät suoritettu hyväksytysti ajallaan
Esitietovaatimukset
Opiskelijalla on mielenterveys- ja päihdetyön opintoja 5 op jo suoritettuna amk-opinnoissa.