Siirry suoraan sisältöön

XR-tuotteen suunnittelu (15 op)

Toteutuksen tunnus: KX00ED38-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.12.2021 - 09.01.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
12.01.2022 - 11.05.2022
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
15 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
7 op
Toteutustapa
Lähi- ja etäopetus
Yksikkö
(2019-2024) Media, muotoilu ja konservointi
Toimipiste
Hämeentie 135 D
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 20
Koulutus
Muotoilun tutkinto-ohjelma
Opettajat
Turkka Loimisto
Ale Torkkel
Markku Luotonen
Vastuuopettaja
Markku Luotonen
Ryhmät
KXE20S1XR
XR Design
Opintojakso
KX00ED38
Toteutukselle KX00ED38-3001 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Opiskelija oppii tunnistamaan asiakkaan tarpeen tai ongelman ja osaa ratkaista sen suunnittelun ja sovelluskehityksen keinoin. Opiskelija osaa konseptoida ja esittää ideoitaan, sekä laatia työsuunnitelman, jonka pohjalta hän osaa toteuttaa asiakkaalle suunnitellun XR-tuotteen, toteuttaa oman liikeideansa tai teoksen.

Sisältö

Opintojaksolla laajennetaan XR-osaamista ja projektityöskentelytaitoja aiemmin opittua soveltaen ja syventäen sekä keskitytään XR-sovellusten ideointiin, konseptointiin ja sovelluskehitykseen.

- XR-tuotteiden innovointi, konseptointi, toteutus sekä tuotteistaminen
- 3D-mallinnusosaamisen syventäminen
- pelimoottoriosaamisen syventäminen
- XR-osaamisen syventäminen
- projektityöskentely

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla laajennetaan XR-osaamista ja projektityöskentelytaitoja aiemmin opittua soveltaen ja syventäen sekä keskitytään käyttäjälähtöiseen suunnitteluun ja käyttäjäkokemukseen toteuttamalla XR-ympäristössä toimiva palvelukonsepti.


- käyttäjälähtöisen suunnittelun perusteet
- käyttäjäkokemus
- esteettömyys
- pelillisyys
- asiakasyhteistyö
- 3D-mallinnusosaamisen syventäminen
- pelimoottoriosaamisen syventäminen
- idean konseptointi ja esittely
- XR-ympäristön ja -palvelun suunnittelu sekä toteutus

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tunnistaa XR-tuotteen suunnittelussa tarvittavat asiakas-, suunnittelu-, ja sovelluskehitystaidot. Opiskelija osaa konseptoida ja esittää ideansa sekä laatia työsuunnitelman. Opiskelija osaa toteuttaa suunnittelemansa XR-tuotteen. Hän on suorittanut tehtävät hyväksytysti.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija tunnistaa XR-tuotteen suunnittelussa tarvittavat asiakas-, suunnittelu-, ja sovelluskehitystaidot. Opiskelija osaa hyvin konseptoida ja esittää ideansa sekä laatia työsuunnitelman. Opiskelija osaa hyvin toteuttaa suunnittelemansa XR-tuotteen.Hän on suorittanut opintojakson tehtävät hyvin ja on osannut soveltaa opittuja asioita niiden suorittamisessa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija tunnistaa XR-tuotteen suunnittelussa tarvittavat asiakas-, suunnittelu-, ja sovelluskehitystaidot. Opiskelija osaa konseptoida ja esittää ideansa sekä laatia työsuunnitelman. Opiskelija osaa toteuttaa kiitettävästi suunnittelemansa XR-tuotteen.Hän on suorittanut opintojakson tehtävät soveltaen opittua erityisen ansiokkaasti.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija tunnistaa XR-tuotteen suunnittelussa tarvittavat asiakas-, suunnittelu-, ja sovelluskehitystaidot. Opiskelija osaa konseptoida ja esittää ideansa sekä laatia työsuunnitelman. Opiskelija osaa toteuttaa suunnittelemansa XR-tuotteen. Hän on suorittanut tehtävät hyväksytysti.

Esitietovaatimukset

Opiskelijalla on oltava suoritettuna opintojaksot "3D-ohjelmistot, polygonimallinnus ja animaatio", "Pelimoottorit ja reaaliaikainen renderointi" sekä "XR-teknologiat ja -ekosysteemit".

Siirry alkuun