Introduction to Social Pedagogy (5 ECTS)
Code: SX00EO95-3008
General information
- Enrollment
- 02.05.2023 - 14.05.2023
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2022 - 31.12.2022
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 ECTS
- Mode of delivery
- On-campus
- Campus
- Myllypurontie 1
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 6 - 17
- Degree programmes
- Social Services
- Teachers
- Seija Mäenpää
- Taina Valkeapää
- Teacher in charge
- Seija Mäenpää
- Groups
-
VAKA22KVarhaiskasvatuksen polku
- Course
- SX00EO95
Learning outcomes
The students will be familiar with the theoretical foundations and the basic concepts of social pedagogy as well as different trends in the field. They will be familiar with the typical characteristics of socio-pedagogical work approach. The students are familiar with the value system, ethical concepts and the principles of professional ethics. The students will understand the importance of critical thinking.
Content
Social pedagogy as a field of science and practice. The roots and the development of social pedagogy. Key concepts and operating principles of social pedagogy. Introduction to ethical thinking and professional ethics in the field of social services.
Teaching methods
Opetus tapahtuu lähiopetuksessa. Muutokset mahdollisia.
Lähiopetus/etäopetus korona-ohjeistuksen mukaan.
Itsenäinen opiskelu
Tentti
Location and time
SM=Seija Mäenpää TV=Taina Valkeapää
*pakollinen läsnäolo
*2.9.22 9.00-11.45 (SM & TV) Opintojakson aloitus
5.9.22 12.45-16.00 (SM)
9.9.22 8.30-11.45 (TV)
14.9.22 12.45-16.00 (TV)
19.9.22 12.45-16.00 (SM)
20.9.22 12.45-16.00 (TV)
22.9.22 12.45-16.00 (SM)
28.9.22 12.45-16.00 (SM & TV) artikkelianalyysitehtävän väliohjaus
4.10.22 huom. klo 12.00 mennessä artikkelianalyysin (Sosiaalipedagogiset silmälasit) palautus opintojakson Omaan, tehtäviin.
*7.10.22 12.45-16.00 (SM) ARTIKKELIANALYYSITEHTÄVÄN PURKU
*13.10.22 8.30-11.45 TENTTI
Learning materials and recommended literature
Tenttimateriaalina
luennot ja luentomateriaali (opintojakson työtilassa Oma:ssa)
sekä tenttikirjallisuus.
Tenttikirjallisuus: Nivala, Elina & Ryynänen, Sanna. 2019. Sosiaalipedagogiikka. Kohti inhimillisempää yhteiskuntaa. Helsinki: Gaudeamus.
Sivut: s. 13-85 (Johdanto, luvut 1 ja 2), s.185-233 (luku 6), s. 341-342 (taulukko Sosiaalipedagogiikan ytimessä). Teos on saatavissa kirjastoista sekä e-kirjana.
Muuta suositeltavaa oheiskirjallisuutta löytyy mm. sivustolta: http://www.sosiaalipedagogiikka.fi/kirjallisuus/
Alternative completion methods of implementation
ei valinnaisia suoritustapoja
Exam dates and retake possibilities
Tentti 13.10.22 klo 8.30-11.45
Uusintatentit sosiaalialan yleiset uusinnat. 1. uusinta SU202211 Ma 12.12. klo 16.30 – 20.00, (ilmoittautumisaika 30.10. – 22.11.22 sähköisessä uusintatenttijärjestelmässä).
Hylätyn suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Hyväksyttyä suoritusta voi korottaa yhden kerran 1. uusinnassa.
2. uusinta SU202302, 21.2.-23 klo 16.30 – 20.00, (ilmoittautumisaika 18.1. – 2.2.-23 sähköisessä uusintatenttijärjestelmässä).
Student workload
5 op = 135 t
Further information for students
SM=Seija Mäenpää TV=Taina Valkeapää
*pakollinen läsnäolo
*2.9.22 9.00-11.45 (SM & TV) Opintojakson aloitus
5.9.22 12.45-16.00 (SM)
9.9.22 8.30-11.45 (TV)
14.9.22 12.45-16.00 (TV)
19.9.22 12.45-16.00 (SM)
20.9.22 12.45-16.00 (TV)
22.9.22 12.45-16.00 (SM)
28.9.22 12.45-16.00 (SM & TV) artikkelianalyysitehtävän väliohjaus
*4.10.22 huom. klo 12.00 mennessä artikkelianalyysin (Sosiaalipedagogiset silmälasit) palautus opintojakson Omaan, tehtäviin.
*7.10.22 12.45-16.00 (SM) ARTIKKELIANALYYSITEHTÄVÄN PURKU
*13.10.22 8.30-11.45 TENTTI
Assessment methods and criteria
Kirjallinen oppimistehtävä suoritettu hyväksytysti (hyväksytty/täydennettävä arviointiasteikko), sekä opiskelija on läsnä tehtävän purussa.
Tentti suoritettu hyväksytysti (0-5 arviointiasteikko), kriteerit:
• sosiaalipedagogisten käsitteiden avaaminen / määrittely
• olennaisten asioiden käsittely/ kysymykseen vastaaminen
• vastauksen loogisuus ja selkeys/perustelut/ käytännön esimerkit
• pohdinta
Arviointitasot;
(0) Hylätty
Vastauksesta ei käy ilmi, että tenttikirjallisuutta on luettu ja ymmärretty, vaan vastaus pohjautuu arkiajattelun. Vastaus saattaa sisältää runsaasti olennaisia asiavirheitä ja merkittäviä väärinkäsityksiä tai painottua pelkästään epäolennaisiin asioihin.
(1-2) Tyydyttävä
Vastaus, joka sisältää joitakin oikein ymmärrettyjä, tenttikirjallisuudessa mainittuja asioita. Vastaus saattaa painottua epäolennaisiin asioihin tai sisältää joitakin asiavirheitä ja väärinkäsityksiä, mutta osoittaa kuitenkin opiskelijan hallitsevan opittavan aineiston vähimmäistasolla. Vastaus on suppea tai liian laaja.
(3-4) Hyvä
Asiapitoinen tenttikirjallisuuden ymmärrykseen perustuva vastaus, joka kuitenkin voi sisältää myös jonkun yksittäisen asiavirheen, väärinkäsityksen tai epäolennaisen asian. Opittavan aineiston perussisältö on pääosin hyvin ymmärretty ja rakenne on selkeä. Vastaus sisältää myös joitakin tärkeitä yksityiskohtia ja/tai olennaisia teoriaa kuvaavia käytännön esimerkkejä ja pohdintaa.
(5) Kiitettävä
Erinomainen, tenttikirjallisuuteen perustuva vastaus, joka ei sisällä asiavirheitä, väärinkäsityksiä tai epäolennaisia asioita. Opittavan alueen sisältö ja rakenne on erittäin hyvin ymmärretty. Vastaus sisältää paljon tärkeitä yksityiskohtia ja olennaisia teoriaa hyvin kuvaavia käytännön esimerkkejä ja teoriaa avaavaa pohdintaa.
Opintojakson kokonaisarvosana (numero) muodostuu tenttiarvosanan perusteella, kun molemmat arvioitavat osiot (kirjallinen oppimistehtävä ja tentti) on suoritettu hyväksytysti.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Englanniksi
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.
Assessment criteria, good (3)
See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.
Assessment criteria, excellent (5)
See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.
Assessment criteria, approved/failed
See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.