Skip to main content

Introduction to Social Pedagogy (5 ECTS)

Code: SX00EO95-3008

General information


Enrollment
02.05.2023 - 14.05.2023
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2022 - 31.12.2022
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 ECTS
Mode of delivery
On-campus
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
Finnish
Seats
6 - 17
Degree programmes
Social Services
Teachers
Seija Mäenpää
Taina Valkeapää
Teacher in charge
Seija Mäenpää
Groups
VAKA22K
Varhaiskasvatuksen polku
Course
SX00EO95
No reservations found for implementation SX00EO95-3008!

Learning outcomes

The students will be familiar with the theoretical foundations and the basic concepts of social pedagogy as well as different trends in the field. They will be familiar with the typical characteristics of socio-pedagogical work approach. The students are familiar with the value system, ethical concepts and the principles of professional ethics. The students will understand the importance of critical thinking.

Content

Social pedagogy as a field of science and practice. The roots and the development of social pedagogy. Key concepts and operating principles of social pedagogy. Introduction to ethical thinking and professional ethics in the field of social services.

Teaching methods

Opetus tapahtuu lähiopetuksessa. Muutokset mahdollisia.
Lähiopetus/etäopetus korona-ohjeistuksen mukaan.
Itsenäinen opiskelu
Tentti

Location and time

SM=Seija Mäenpää TV=Taina Valkeapää
*pakollinen läsnäolo

*2.9.22 9.00-11.45 (SM & TV) Opintojakson aloitus
5.9.22 12.45-16.00 (SM)
9.9.22 8.30-11.45 (TV)
14.9.22 12.45-16.00 (TV)
19.9.22 12.45-16.00 (SM)
20.9.22 12.45-16.00 (TV)
22.9.22 12.45-16.00 (SM)
28.9.22 12.45-16.00 (SM & TV) artikkelianalyysitehtävän väliohjaus
4.10.22 huom. klo 12.00 mennessä artikkelianalyysin (Sosiaalipedagogiset silmälasit) palautus opintojakson Omaan, tehtäviin.
*7.10.22 12.45-16.00 (SM) ARTIKKELIANALYYSITEHTÄVÄN PURKU
*13.10.22 8.30-11.45 TENTTI

Learning materials and recommended literature

Tenttimateriaalina
luennot ja luentomateriaali (opintojakson työtilassa Oma:ssa)
sekä tenttikirjallisuus.

Tenttikirjallisuus: Nivala, Elina & Ryynänen, Sanna. 2019. Sosiaalipedagogiikka. Kohti inhimillisempää yhteiskuntaa. Helsinki: Gaudeamus.
Sivut: s. 13-85 (Johdanto, luvut 1 ja 2), s.185-233 (luku 6), s. 341-342 (taulukko Sosiaalipedagogiikan ytimessä). Teos on saatavissa kirjastoista sekä e-kirjana.

Muuta suositeltavaa oheiskirjallisuutta löytyy mm. sivustolta: http://www.sosiaalipedagogiikka.fi/kirjallisuus/

Alternative completion methods of implementation

ei valinnaisia suoritustapoja

Exam dates and retake possibilities

Tentti 13.10.22 klo 8.30-11.45
Uusintatentit sosiaalialan yleiset uusinnat. 1. uusinta SU202211 Ma 12.12. klo 16.30 – 20.00, (ilmoittautumisaika 30.10. – 22.11.22 sähköisessä uusintatenttijärjestelmässä).
Hylätyn suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Hyväksyttyä suoritusta voi korottaa yhden kerran 1. uusinnassa.
2. uusinta SU202302, 21.2.-23 klo 16.30 – 20.00, (ilmoittautumisaika 18.1. – 2.2.-23 sähköisessä uusintatenttijärjestelmässä).

Student workload

5 op = 135 t

Further information for students

SM=Seija Mäenpää TV=Taina Valkeapää
*pakollinen läsnäolo

*2.9.22 9.00-11.45 (SM & TV) Opintojakson aloitus
5.9.22 12.45-16.00 (SM)
9.9.22 8.30-11.45 (TV)
14.9.22 12.45-16.00 (TV)
19.9.22 12.45-16.00 (SM)
20.9.22 12.45-16.00 (TV)
22.9.22 12.45-16.00 (SM)
28.9.22 12.45-16.00 (SM & TV) artikkelianalyysitehtävän väliohjaus
*4.10.22 huom. klo 12.00 mennessä artikkelianalyysin (Sosiaalipedagogiset silmälasit) palautus opintojakson Omaan, tehtäviin.
*7.10.22 12.45-16.00 (SM) ARTIKKELIANALYYSITEHTÄVÄN PURKU
*13.10.22 8.30-11.45 TENTTI

Assessment methods and criteria

Kirjallinen oppimistehtävä suoritettu hyväksytysti (hyväksytty/täydennettävä arviointiasteikko), sekä opiskelija on läsnä tehtävän purussa.

Tentti suoritettu hyväksytysti (0-5 arviointiasteikko), kriteerit:

• sosiaalipedagogisten käsitteiden avaaminen / määrittely
• olennaisten asioiden käsittely/ kysymykseen vastaaminen
• vastauksen loogisuus ja selkeys/perustelut/ käytännön esimerkit
• pohdinta

Arviointitasot;
(0) Hylätty
Vastauksesta ei käy ilmi, että tenttikirjallisuutta on luettu ja ymmärretty, vaan vastaus pohjautuu arkiajattelun. Vastaus saattaa sisältää runsaasti olennaisia asiavirheitä ja merkittäviä väärinkäsityksiä tai painottua pelkästään epäolennaisiin asioihin.
(1-2) Tyydyttävä
Vastaus, joka sisältää joitakin oikein ymmärrettyjä, tenttikirjallisuudessa mainittuja asioita. Vastaus saattaa painottua epäolennaisiin asioihin tai sisältää joitakin asiavirheitä ja väärinkäsityksiä, mutta osoittaa kuitenkin opiskelijan hallitsevan opittavan aineiston vähimmäistasolla. Vastaus on suppea tai liian laaja.
(3-4) Hyvä
Asiapitoinen tenttikirjallisuuden ymmärrykseen perustuva vastaus, joka kuitenkin voi sisältää myös jonkun yksittäisen asiavirheen, väärinkäsityksen tai epäolennaisen asian. Opittavan aineiston perussisältö on pääosin hyvin ymmärretty ja rakenne on selkeä. Vastaus sisältää myös joitakin tärkeitä yksityiskohtia ja/tai olennaisia teoriaa kuvaavia käytännön esimerkkejä ja pohdintaa.
(5) Kiitettävä
Erinomainen, tenttikirjallisuuteen perustuva vastaus, joka ei sisällä asiavirheitä, väärinkäsityksiä tai epäolennaisia asioita. Opittavan alueen sisältö ja rakenne on erittäin hyvin ymmärretty. Vastaus sisältää paljon tärkeitä yksityiskohtia ja olennaisia teoriaa hyvin kuvaavia käytännön esimerkkejä ja teoriaa avaavaa pohdintaa.

Opintojakson kokonaisarvosana (numero) muodostuu tenttiarvosanan perusteella, kun molemmat arvioitavat osiot (kirjallinen oppimistehtävä ja tentti) on suoritettu hyväksytysti.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Englanniksi

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.

Assessment criteria, good (3)

See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.

Assessment criteria, excellent (5)

See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.

Assessment criteria, approved/failed

See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.

Go back to top of page