Siirry suoraan sisältöön

Taiteen ja muotoilun historia (5 op)

Toteutuksen tunnus: KQ00BO38-3012

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.11.2021 - 31.01.2022

Ajoitus

09.01.2022 - 01.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Media, muotoilu ja konservointi

Toimipiste

Hämeentie 135

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Muotoilun tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Paula Niskanen

Vastuuopettaja

Merja Kosonen

Ryhmät

  • KXE21S1TS
    Tekstiilisuunnittelu
  • KXE21S1TM
    Teollinen muotoilu
  • KXE21S1SA
    Sisustusarkkitehtuuri

Tavoitteet

Opiskelija hahmottaa eurooppalaisen taiteen, arkkitehtuurin ja muotoilun historian keskeiset piirteet ja suuntaukset. Opiskelijalle muodostuu kuva länsimaisen taidekäsityön kehityksestä taideteollisuudeksi ja teolliseksi muotoiluksi. Opiskelija tuntee länsimaisen ja suomalaisen taideteollisuuden ja muotoilun tärkeimmät vaikuttajat. Opiskelija osaa tarkastella taidetta, arkkitehtuuria, taideteollisuutta ja muotoilua suhteessa taloudelliseen, yhteiskunnalliseen ja teolliseen kehitykseen. Opiskelija osaa arvioida omaa ammatillista toimintaansa suhteessa taiteen ja muotoilun historiaan.

Sisältö

Eurooppalaisen taiteen ja arkkitehtuurin historia pääpiirteittäin
Taideteollisuuden ja muotoilun keskeiset suuntaukset ja toimijat
Taideteollisuus ja muotoilu Suomessa.

Oppimateriaalit

Annetaan kurssin aikana.

Opetusmenetelmät

Luennot
Oppimistehtävät

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luennot 60%
Oppimistehtävät 40%

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija hahmottaa eurooppalaisen taiteen, arkkitehtuurin ja muotoilun historian keskeiset piirteet ja suuntaukset. Opiskelijalle tietää länsimaisen taidekäsityön kehityksen taideteollisuudeksi ja teolliseksi muotoiluksi. Opiskelija tuntee länsimaisen ja suomalaisen taideteollisuuden ja muotoilun tärkeimmät vaikuttajat. Opiskelija osaa tarkastella taidetta, arkkitehtuuria, taideteollisuutta ja muotoilua suhteessa taloudelliseen, yhteiskunnalliseen ja teolliseen kehitykseen. Opiskelija osaa arvioida omaa ammatillista toimintaansa suhteessa taiteen ja muotoilun historiaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija hallitsee eurooppalaisen taiteen, arkkitehtuurin ja muotoilun historian keskeiset piirteet ja suuntaukset. Opiskelijalle hallitsee länsimaisen taidekäsityön kehityksen taideteollisuudeksi ja teolliseksi muotoiluksi. Opiskelija tietää länsimaisen ja suomalaisen taideteollisuuden ja muotoilun tärkeimmät vaikuttajat. Opiskelija osaa tarkastella taidetta, arkkitehtuuria, taideteollisuutta ja muotoilua suhteessa taloudelliseen, yhteiskunnalliseen ja teolliseen kehitykseen. Opiskelija osaa arvioida ja reflektoida omaa ammatillista toimintaansa suhteessa taiteen ja muotoilun historiaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hallitsee laajasti eurooppalaisen taiteen, arkkitehtuurin ja muotoilun historian keskeiset piirteet ja suuntaukset. Opiskelijalle hallitsee kiitettävästi länsimaisen taidekäsityön kehityksen taideteollisuudeksi ja teolliseksi muotoiluksi. Opiskelija hallitsee länsimaisen ja suomalaisen taideteollisuuden ja muotoilun tärkeimmät vaikuttajat. Opiskelija osaa tarkastella taidetta, arkkitehtuuria, taideteollisuutta ja muotoilua suhteessa taloudelliseen, yhteiskunnalliseen ja teolliseen kehitykseen. Opiskelija osaa arvioida ja reflektoida taitavasti omaa ammatillista toimintaansa suhteessa taiteen ja muotoilun historiaan.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija hahmottaa eurooppalaisen taiteen, arkkitehtuurin ja muotoilun historian keskeiset piirteet ja suuntaukset. Opiskelijalle tietää länsimaisen taidekäsityön kehityksen taideteollisuudeksi ja teolliseksi muotoiluksi. Opiskelija tuntee länsimaisen ja suomalaisen taideteollisuuden ja muotoilun tärkeimmät vaikuttajat. Opiskelija osaa tarkastella taidetta, arkkitehtuuria, taideteollisuutta ja muotoilua suhteessa taloudelliseen, yhteiskunnalliseen ja teolliseen kehitykseen. Opiskelija osaa arvioida omaa ammatillista toimintaansa suhteessa taiteen ja muotoilun historiaan.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Katso opetussuunnitelma