Siirry suoraan sisältöön

Strateginen johtaminen ja tulevaisuuden johtajuus (5 op)

Toteutuksen tunnus: S000DJ89-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.05.2022 - 05.09.2022

Ajoitus

01.09.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 65

Koulutus

  • Sosiaali-ja terveysalan palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK) (Sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala)
  • Sosiaali-ja terveysalan palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK, Yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon ala)

Opettaja

  • Helena Miettunen
  • Mari Virtanen
  • Petra Heino

Vastuuopettaja

Helena Miettunen

Ryhmät

  • S2022S6
    Sosiaali-ja terveysalan palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelma ylempi
  • L0922S6
    Sosiaali-ja terveysalan palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelma ylempi

Tavoitteet

Opiskelija osaa arvioida monipuolisesti omaa aiempaa kehittymistään ja osaamistaan sekä rakentaa näiden pohjalta strategisen toimintansa urasuunnitelmaa tukevaksi. Opiskelija on omaksunut itsensä johtamisen työvälineitä jatkuvaan johtajana kehittymiseen. Opiskelija hallitsee strategisen johtamisen periaatteet sekä ennakoinnin ja kykenee ottamaan vastuuta strategian toteuttamisesta ja uudistamisesta lähijohtajan roolissa. Opiskelija osaa luoda yhdessä asiantuntijaorganisaation henkilöstön kanssa työyhteisön työntekoa ja moninaisuutta tukevan työilmapiirin. Hän tukee henkilöstöä kehittämään osaamistaan tulevaisuuden tarpeisiin ja strategian mukaiseen toimintaan. Opiskelija osaa arvioida toimintastrategian mukaisen toiminnan tuloksia suhteessa asetettuihin tavoitteisiin.

Sisältö

- itsensä ja henkilöstön johtaminen muutoksessa
- strategisen johtamisen periaatteet
- asiantuntijaorganisaatio
- toimiva työyhteisö
- moninaisuus työyhteisöissä
- strategisen toiminnan arviointi ja sen mittarit

Aika ja paikka

Syksy 2022 Luennot Teams-kanava:
15.9. klo 9-12
11.10. klo 13-16
8.11. klo 9-12
8.12. klo 9-12, joista tämä viimeinen on yhteinen palauteseminaari

Linkki Teams-kanavalle: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3au1_Ic0yPuIdyBwxQLo6GR37qaq5E9iWCm389sfHd_7o1%40thread.tacv2/Yleinen?groupId=ce333727-58a3-4982-a535-296228605d43&tenantId=4d1a61d7-b6a5-4f64-8787-f074f87013ee

Kurssiavain Moodlessa: Sotejoht22

Oppimateriaalit

Strategiakirja - 20 työkalua (2017). Tero Vuorinen
Digiajan strategia (2016). Virpi Hämäläinen, Hanna Maula & Kimmo Suominen
ja
Uuden esimiehen kirja (2012). Jari Salminen
Asiantuntijasta esimies (2015 tai 2008, myös e-kirja). Vesa Ristikangas, Tapio Aaltonen & Eeva Pitkänen

lisälukemisena
Valmentava johtajuus. Dan Soback, Basam Books 2021.
Läsnä etänä. Seitsemän oppituntia tulevaisuuden työelämästä (2020). Kati Haapakoski, Anna Niemelä, Elina Yrjölä

Opetusmenetelmät

Aktivoiva luento etäyhteydellä, johon osallistuminen lasketaan osaksi opintosuoritusta. Luentojen ajankohdat löytyy kurssin toteutussuunnitelmasta.
Parityöskentely: Portfolio; arvot, osaaminen ja missio; opiskelijan itse itselle tekemä portfolio, jota reflektoi toisen opiskelijan kanssa ja lisää tähän liittyvät ajatukset reflektoivaan esseeseen.
Vartin menetelmäpajat johtamisen keskeisistä teemoista pienryhmätyöskentelynä; opiskelijat muodostavat itse pienryhmänsä ja sopivat live tai teams-tapaamisia (väh. 3 tapaamista), joissa keskustelevat johtamisen keskeisistä teemoista (kehityskeskustelu, rekrytointi, YT-neuvottelu ym.). Näitä tapaamisia reflektoidaan myös esseeseen.
Reflektoiva essee, johon kootaan kurssin teemoista asiat.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Oppimistehtävät tulee palauttaa määräaikaan mennessä. Opintojaksoa ei arvioida, mikäli tehtävät palautetaan määräajan jälkeen.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei muita suoritustapoja

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op vastaa 27 tuntia työskentelyä. Kurssin hyväksytty suoritus edellyttää etäluennolle osallistumisen ja kurssikuvauksen sisältämien tehtävien palautusten 31.12.2022 mennessä.

Lisätietoja opiskelijoille

Mikäli opiskelijalla on yksilöllisten opetusjärjestelyjen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.

Opettajan laatimat tehtävät ja materiaalit ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä ja materiaaleja ei saa käyttää muissa, kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Opintojakson osaamistavoitteet, suoritustapa, arviointi, sisällöt ja aikataulu käydään läpi ensimmäisellä luentokerralla.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arvosanan perusteena on arvosana 5, kun kurssin tavoitteet täyttyy:
- Opiskelija osaa arvioida monipuolisesti omaa aiempaa kehittymistään ja osaamistaan sekä rakentaa näiden pohjalta strategisen toimintansa urasuunnitelmaa tukevaksi.
- Opiskelija on omaksunut itsensä johtamisen työvälineitä jatkuvaan johtajana kehittymiseen.
- Opiskelija hallitsee strategisen johtamisen periaatteet sekä ennakoinnin ja kykenee ottamaan vastuuta strategian toteuttamisesta ja uudistamisesta lähijohtajan roolissa.
- Opiskelija osaa luoda yhdessä asiantuntijaorganisaation henkilöstön kanssa työyhteisön työntekoa ja moninaisuutta tukevan työilmapiirin. Hän tukee henkilöstöä kehittämään osaamistaan tulevaisuuden tarpeisiin ja strategian mukaiseen toimintaan.
- Opiskelija osaa arvioida toimintastrategian mukaisen toiminnan tuloksia suhteessa asetettuihin tavoitteisiin.

Lisätiedot

Opintojaksoa ei voi kokonaan hyväksi lukea aikaisemmin hankitun osaamisen perusteella.