Palvelumuotoilu (5 op)
Toteutuksen tunnus: LY00EB32-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.03.2022 - 14.04.2022
Ajoitus
28.04.2022 - 09.06.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
Leiritie 1
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
20 - 35
Koulutus
- Master's Degree Programme in Business Informatics (Yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon ala)
- Master's Degree Programme in Business Informatics (Tekniikan ja liikenteen ala)
- Master's Degree Programme in Procurement
- Liiketoiminnan kehittämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
- Julkisten hankintojen tutkinto-ohjelma (YAMK, Yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon ala)
- Julkisten hankintojen tutkinto-ohjelma (YAMK, Tekniikan ja liikenteen ala)
Opettaja
- Pia Hellman
Vastuuopettaja
Raisa Varsta
Ryhmät
-
L1121S6Master's Degree Programme in Procurement
-
L1221S6Julkisten hankintojen tutkinto-ohjelma, ylempi amk
-
LITO_VVVapaastivalittavat, liiketalous
Tavoitteet
Tavoitteet Kurssin suoritettuaan opiskelija ymmärtää palveluiden merkityksen yrityksen kilpailuedun luomisessa; tuntee ja osaa suunnitella sekä kehittää palveluiden liiketoimintamalleja, palvelustrategiaa sekä yrityksen palveluprosesseja monikanavaympäristössä. Opiskelija osaa kehittää, suunnitella ja toteuttaa keinoja joiden avulla palveluyritys hankkii, myy, palvelee ja pitää asiakkaitaan. Opiskelija oppii myös laatimaan palveluiden kehityssuunnitelman uudelle tai jo olemassa olevalle yritykselle.
Sisältö
• Palveluyrityksen liiketoimintamallit ja strategia
• Palvelukonseptit
• Palvelumuotoilun menetelmät ja työkalut
• Palveluprosessien kehittäminen
• Palvelukanavat
• Palveluiden markkinointi
Aika ja paikka
Online, Zoom meetings in room, https://zoom.us/j/2032869322, kts tarkempi aikatauluOma
Oppimateriaalit
• Luentomateriaali
• Curedale, Robert: Service Design, Process & Methods (any edition ok but not
available as an e-book on MetCat)
• Stickdorn, Marc, This is service design methods (available as an e-book)
and This is service design doing (available as an e-book) (any edition ok.)
• Wirtz and Lovelock, Essentials of Service Marketing, 3 rd ed. Pearson 2018 or earlier (no e-book on MetCat)
• Chaffey & Smith: Digital Marketing Excellence: Planning, Optimizing and
Integrating Online Marketing, Routledge 2017(available as an e-book)
Opetusmenetelmät
• Luennot ja videot
• Ennakkotehtävä ennen 1. luentoa
• Kehityssuunnitelma (2-3 hlön ryhmissä = projektityö, esitysmuotona video/screencast) 0-60p.
• Projektitöiden vertaisarviointi (yksilötyö) 0-20p.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Yritykselle tehtävä projektityö ryhmissä
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
• Tiimityön video kesäkuun 2021 loppuun mennessä Omaan
• Vertaisarvionnit elokuun 2021 alkuun mennessä Omaan
HUOM! Kurssin arviointi elokuussa 2021!
Kansainvälisyys
NA
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
NA
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luennot 20 tuntia
Itsenäinen työ ja ryhmätyö 110 tuntia
Sisällön jaksotus
• Intro to the course content, team project and assignments, team building for the team project
• Developing service business models and strategy
Team project brief: Building a business model for a service company
• Service Design methods and tools
Team project brief: Choosing service design methods and tools
• Personas and tools
Team project brief: Creating personas
• Service Concepts
Team project brief: Building a Service Concept
• Online services and OVP
• Service channels and GTA/CTA
Team project brief: Creating the OVP and service channels
• Developing service processes
Team project brief: Designing Service Blueprints
For a more detailed plan, pls see Oma two weeks before the course starts.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija on suorittanut opintojakson oppimistehtävät ja osoittanut niissä hallitsevansa opintojakson perussisällön. Soveltamisessa työelämän tilanteisiin ja/tai osaamisen jakamisessa on paljon parannettavaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija on suoriutunut opintojakson tehtävistä kokonaisuutena hyvin. Hän on ollut aktiivinen oppija yksilönä ja tiimissä. Opiskelija on osoittanut kirjallisuudesta, luennoilta ja muista lähteistä hankkimansa tiedon ja käytänteiden soveltamiskykyä työelämää analysoivissa ja kehittävissä tehtävissä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on suorittanut kaikki opintojakson osiot kiitettävästi. Hän on osoittanut mielenkiintoa ja motivaatiota oppia yksilönä ja tiimissä, ja hän on jakanut osaamistaan toisille. Opiskelija hallitsee opintosisällön ja soveltaa kirjallisuudesta, luennoilta ja muista lähteistä oppimaansa taitavasti työelämää analysoivissa ja kehittävissä tehtävissä.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija on suorittanut opintojakson oppimistehtävät ja osoittanut niissä hallitsevansa opintojakson perussisällön. Soveltamisessa työelämän tilanteisiin ja/tai osaamisen jakamisessa on paljon parannettavaa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
• Ennakkotehtäväi (yksilötyö) 20% suoritettuna
• Projektittyö (tyhmässä) ja niiden vertaisarviointi (yksilötyö) 80%
• Jokainen arvioitava osa-alue on suoritettava hyväksytysti ja palautettava/esitettävä alla olevan aikataulun mukaisesti.
• Tehtäväuusintojen ja myöhästyneiden tehtäväpalautusten mahdollinen maksimipistemäärä on 50%.
Lisätiedot
• Luentomateriaalit opettajilta
• Services Marketing Wilson, Alan, Zeithaml, Valarie A., Bitner, Mary Jo, Gremler, Dwayne D. McGraw-Hill Education [2016] Third european edition
• Chaffey & Smith: Digital Marketing Excellence: Planning, Optimizing and Integrating Online Marketing, Routledge 2017