Terveysviestintä (5 op)
Toteutuksen tunnus: S000ER37-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.05.2022 - 15.05.2022
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2022 - 31.12.2022
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- TKI-osuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Terveyden edistämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
- Opettajat
- Elina Ala-Nikkola
- Teija Rautiola
- Jaana Seitovirta
- Vastuuopettaja
- Teija Rautiola
- Opintojakso
- S000ER37
Tavoitteet
Opiskelija
- soveltaa viestinnän lähestymistapoja, teorioita ja kanavia terveyden edistämisessä
- omaa viestinnällisiä valmiuksia terveyden edistämisen näyttöön perustuvaan argumentointiin ja puolesta puhumiseen
- osaa viestiä soveltuvilla menetelmillä moninaisille väestö- ja kulttuuriryhmille eritoimintaympäristöissä
Sisältö
- Vaikuttavan viestinnän teoriat ja menetelmät
- Informaatioteknologia, sosiaalinen media, joukkoviestintä ja terveyden edistämisen kampanjat
- Terveyden edistämisen puolesta puhumisen ja vaikuttamisen menetelmät (Advocacy).
- Diffusion of Innovations teoria
- Health Literacy (Terveyden lukutaito)
Työmuodot
Luennot, tehtävät, esitykset
Moodletyöskentely: Terveysviestintä syksy 2022 (ryhmä S1921S6)
Itsenäinen ja ryhmätyöskentely
Ryhmäkeskustelu ja reflektio
Aika ja paikka
Perodit 1 ja 2
Ajoitus ja sisältösuunnitelma https://fi.padlet.com/teija_rautiola1/cff900yw6wco
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Ennakkotehtävä - tutustu teemoihin Terveyden puolesta puhumiseen (Advocacy for Health), Terveyden lukutaitoon (Health Literacy) sekä verkkopohjaisiin Terveysviestinnän väyliin (Online Health Information) ennen verkkototeutuksen alkua 4.10.2022
1. Lue kirjasta: "Health Promotion Theory ", luku 10: Health Communication, (sivut 141-156),
2. Lue kirjasta: "The Routledge Handbook of Health Communication", luku 12 Online Health Information, (sivut 181-196).
Kirjallisuus:
1.Cragg, Liza, et al. Health Promotion Theory. McGraw-Hill Education.2013. ProQuest Ebook Central.
https://ebookcentral.proquest.com/lib/metropolia-ebooks/reader.action?docID=1564342
2. Don Nutbeam, Elizabeth Harris, Marilyn Wise. Theory in a Nutshell
3.Thompson, Teresa L.et al.The Routledge Handbook of Health Communication. Taylor & Francis Group 2011. ProQuest Ebook Central. https://ebookcentral.proquest.com/lib/metropolia-ebooks/detail.action?docID=684042
4. Luento-ja opiskelumateriaali moodlessa
5. Griffin, Em (2011). A First Look at Communication Theory.
Eight Edition. New York: McGraw Hill College Div.,
Chapt. 2, 5 & 6
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
2 op luennot
3 op itsenäinen- ja moodletyöskentely itsenäisesti ja ryhmässä
Verkossa toteutettavissa ohjaustapaamisissa läsnäolovelvoite
Sisällön jaksotus
Jaksotus saattaa tarkentua myöhemmin.
4.10 klo 9.00-16.00 Opetus verkossa (etäopetus).
7.10 klo 13.00-16.00 Opetus ja ohjaus verkossa (etäopetus).
3.11 klo 9-12.00 Ohjaus tiimeittäin blogikirjoitukseen (toimituskunnan kommentit ja ohjaus)(etäopetus).
2.12 klo 13.00-16.00 Toimitettujen blogien reflektiotilaisuus verkossa (etäopetus).
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.
Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.
Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty
Läpäisytaso: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.