Siirry suoraan sisältöön

Terveysviestintä (5 op)

Toteutuksen tunnus: S000ER37-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.05.2022 - 15.05.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Terveyden edistämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)

Opettaja

  • Elina Ala-Nikkola
  • Teija Rautiola
  • Jaana Seitovirta

Vastuuopettaja

Teija Rautiola

Ryhmät

  • S1921S6
    Terveyden edistämisen tutkinto-ohjelma ylempi

Tavoitteet

Opiskelija
- soveltaa viestinnän lähestymistapoja, teorioita ja kanavia terveyden edistämisessä
- omaa viestinnällisiä valmiuksia terveyden edistämisen näyttöön perustuvaan argumentointiin ja puolesta puhumiseen
- osaa viestiä soveltuvilla menetelmillä moninaisille väestö- ja kulttuuriryhmille eritoimintaympäristöissä

Sisältö

- Vaikuttavan viestinnän teoriat ja menetelmät
- Informaatioteknologia, sosiaalinen media, joukkoviestintä ja terveyden edistämisen kampanjat
- Terveyden edistämisen puolesta puhumisen ja vaikuttamisen menetelmät (Advocacy).
- Diffusion of Innovations teoria
- Health Literacy (Terveyden lukutaito)

Aika ja paikka

Perodit 1 ja 2
Ajoitus ja sisältösuunnitelma https://fi.padlet.com/teija_rautiola1/cff900yw6wco

Oppimateriaalit

Ennakkotehtävä - tutustu teemoihin Terveyden puolesta puhumiseen (Advocacy for Health), Terveyden lukutaitoon (Health Literacy) sekä verkkopohjaisiin Terveysviestinnän väyliin (Online Health Information) ennen verkkototeutuksen alkua 4.10.2022
1. Lue kirjasta: "Health Promotion Theory ", luku 10: Health Communication, (sivut 141-156),
2. Lue kirjasta: "The Routledge Handbook of Health Communication", luku 12 Online Health Information, (sivut 181-196).

Kirjallisuus:
1.Cragg, Liza, et al. Health Promotion Theory. McGraw-Hill Education.2013. ProQuest Ebook Central.
https://ebookcentral.proquest.com/lib/metropolia-ebooks/reader.action?docID=1564342
2. Don Nutbeam, Elizabeth Harris, Marilyn Wise. Theory in a Nutshell
3.Thompson, Teresa L.et al.The Routledge Handbook of Health Communication. Taylor & Francis Group 2011. ProQuest Ebook Central. https://ebookcentral.proquest.com/lib/metropolia-ebooks/detail.action?docID=684042
4. Luento-ja opiskelumateriaali moodlessa
5. Griffin, Em (2011). A First Look at Communication Theory.
Eight Edition. New York: McGraw Hill College Div.,
Chapt. 2, 5 & 6

Opetusmenetelmät

Luennot, tehtävät, esitykset
Moodletyöskentely: Terveysviestintä syksy 2022 (ryhmä S1921S6)
Itsenäinen ja ryhmätyöskentely
Ryhmäkeskustelu ja reflektio

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

2 op luennot
3 op itsenäinen- ja moodletyöskentely itsenäisesti ja ryhmässä
Verkossa toteutettavissa ohjaustapaamisissa läsnäolovelvoite

Sisällön jaksotus

Jaksotus saattaa tarkentua myöhemmin.
4.10 klo 9.00-16.00 Opetus verkossa (etäopetus).
7.10 klo 13.00-16.00 Opetus ja ohjaus verkossa (etäopetus).
3.11 klo 9-12.00 Ohjaus tiimeittäin blogikirjoitukseen (toimituskunnan kommentit ja ohjaus)(etäopetus).
2.12 klo 13.00-16.00 Toimitettujen blogien reflektiotilaisuus verkossa (etäopetus).

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Läpäisytaso: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Lisätiedot

Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT)
Opintojakson tai sen osan voi hyväksilukea aiemmin suoritetulla ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisella opinnolla, jonka sisällöt vastaavat tämän opintojakson sisältöjä ja/tai työkokemuksella tehtävistä, joista on saanut sisältöä vastaavan vahvan osaamisen.